"
Gammel 29-05-2008, 12:10   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 34
Standard innavl\inbreeding?

lurer veldig på dette med innavl.. slik jeg har skjønt det på denne måten de mest spesielle fargene på feks leopard gecko blitt til,eller tar jeg feil der?
Breeding for certain traits
satt og leste på denne siden,men med min engelsk kunnskap ble jeg egentlig ikke så veldig mye klokere.

hva er siblings? og hva er sire?
slik jeg har skjønt det er det mulig og først parre en han med 2 forskjellige hunner og deretter kan man så parre videre på avkommene?
slappis er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-05-2008, 12:20   #2
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
Meldinger: 882
Blog Entries: 3
Standard

Jeg er ikke så god på geckoer, men jeg er skikkelig god i engelsk
Siblings = søsken, som i bror og søster
Sire = Den mannlige foreldre til et dyr. Altså pappaen til geckoen.

Håper det hjalp litt.
Jonas er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-05-2008, 13:15   #3
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

De bruker selektiv avel for å få til disse morphene. Etter hva jeg har forstått, fungerer det slik at man parrer dyr som har de egenskapene som man ønsker. F.eks
Mor er blå, far er sort. Disse får 3 barn. 2 Barn er sorte,1 barn er blått. Ønsker man da flere blå unger, eller kanskje en sterkere blåfarge, kan man parre mor med blå unge når den er kjønnsmoden. Siden begge dyr er blå, er det da større sjanse for at ungene blir blåe, enn ved at de parrer mor med en sort.

Dette er ikke akkurat hentet fra illustrert vitenskap, så er nok ikke helt korrekt, men tror det er omtrendt slik det fungerer.

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 29-05-2008, 14:44   #4
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Men mener en eller annen i ORP sa at om man parret to blå M. viridis, ville ingen av ungene bli blå?
Svar med sitat
Gammel 30-05-2008, 22:39   #5
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Janka Vis post
Men mener en eller annen i ORP sa at om man parret to blå M. viridis, ville ingen av ungene bli blå?
Ifølge naturfagen jeg hadde i 1. klasse på videregående er dette helt feil. Begge disse to vil ha gen for blåfarge, og da er det større sannsynlighet for at det skal bli blå unger enn om en av dem ikke hadde hat genet eller hadde hatt et svakere et.
Svar med sitat
Gammel 31-05-2008, 10:02   #6
Reptilfreak

Zatii sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
Meldinger: 676
Blog Entries: 28
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Renor Vis post
Ifølge naturfagen jeg hadde i 1. klasse på videregående er dette helt feil. Begge disse to vil ha gen for blåfarge, og da er det større sannsynlighet for at det skal bli blå unger enn om en av dem ikke hadde hat genet eller hadde hatt et svakere et.
Det spørs vel bare hvilke av genene som er dominant. Dersom blå er det dominante, så vil de mest sannsynlig bli blå, men dersom det er den andre fargen som er dominant såer det den som vil komme til uttrykk i fargen.

Altså har dyret gener for begge fargene, men bare det dominante genet vil vise i fargene.

Men dersom to individer med ett gen for blå, og ett for ikke blå (der ikke blå er dominant), så kan èn unge få begge genene blå istedenfor ett av hver og vil da bli blå.

Håper dette var forståelig, ble vansklig å forklare uten tegninger/illustrasjoner.
Svar med sitat
Gammel 31-05-2008, 10:35   #7
Reptilfreak

Renor sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Zatii Vis post
Det spørs vel bare hvilke av genene som er dominant. Dersom blå er det dominante, så vil de mest sannsynlig bli blå, men dersom det er den andre fargen som er dominant såer det den som vil komme til uttrykk i fargen.

Altså har dyret gener for begge fargene, men bare det dominante genet vil vise i fargene.

Men dersom to individer med ett gen for blå, og ett for ikke blå (der ikke blå er dominant), så kan èn unge få begge genene blå istedenfor ett av hver og vil da bli blå.

Håper dette var forståelig, ble vansklig å forklare uten tegninger/illustrasjoner.

Jada, jeg er helt enig med deg og er klar over at det er sånn Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke nevnte dominante og ikke-dominante (resessive?) gener, men gårsdagen var litt... slitsom for meg, så
Svar med sitat
Gammel 31-05-2008, 11:30   #8
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Uansett, så er genetikken til Morelia viridis mye mer komplisert, og ikke like rett fra som hos f.eks KP og kornsnoker. Jeg kan det ikke på rams, men om dere virkelig vil vite mer, kjøp greg maxvell sin bok om morelia viridis, den er kickass på det aller meste.

Fun-fact: Det finnes faktisk to forskjellige blå viridiser. Det finnes noen hunner som blir veldig blå og fin, men kun når de er gravide (usikker på hvilken fase det var). Så har du de som rett og slett er blå hele tiden.

Når det kommer til innavl så er det ofte et problem. Mange morpher, spesiellt de opprinnelige morphene, stammer fra viltfangede dyr. Da hadde de ofte bare et dyr å starte med. Som f.eks "spider" KP morphen. Da parrer de det nye dyret med et normalt, og håper at genet er dominant. Om det ikke er det, har de fått avkom som er het. for spider, altså de har genet for mutasjonen. Det de da må gjøre er å parre søsknene sammen, for å få nye spiders. Ergo, innavl. Noe som også er flott med dette, er at evt andre genetiske defekter det ene opprinnelige dyret måtte ha føres videre i alle morpher som spider blandes inn i. Google litt rundt, så finner du litt info om "spinning spider ballpython". Tragiske saker. Har også lest rykter om at det feiler "green" tigerpython noe, men ikke funnet noe konkret på den ennå.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2008, 12:24   #9
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Som Virdo (har funnet kallenavn ) sier er Morelia genetikken sinsykt komplisert.

Det du muligens hinter til Renor er eksempelet om øyefarger hos mennesker, og da burde det egentlig ringe en bjelle med en gang. Før så trodde man at fargen ble styrt av et genpar fra hver foreldre men det viser seg at det faktisk er 2 genpar fra hver. Og det opphøyer problemet i 2. Med andre ord så er dette eksempelet et veldig enkelt eksempel gjort for at folk skal skjønne hvordan opplegget funker (men det var ikke så enkelt som man først trodde) . Og om det hadde vært like enkelt med morphene hos viridis som med øyenfarger så hadde det ikke vært slanger som koster 5 siffrede beløp.

Om det faktisk er noen som har lit greie på dette med akkurat viridis så er det kult om han\ hun\ det skriver litt om det
Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 10:12   #10
Reptilfreak

Renor sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av NFredrik Vis post
Det du muligens hinter til Renor er eksempelet om øyefarger hos mennesker, og da burde det egentlig ringe en bjelle med en gang. Før så trodde man at fargen ble styrt av et genpar fra hver foreldre men det viser seg at det faktisk er 2 genpar fra hver. Og det opphøyer problemet i 2. Med andre ord så er dette eksempelet et veldig enkelt eksempel gjort for at folk skal skjønne hvordan opplegget funker (men det var ikke så enkelt som man først trodde) . Og om det hadde vært like enkelt med morphene hos viridis som med øyenfarger så hadde det ikke vært slanger som koster 5 siffrede beløp.
Alle arvelige gener er bygd opp på systemet med genpar og dominante og ressesive gener, men det er mye mer komplisert enn at man kan sette det opp i et skjema. Og jo flere varianter det er (en stripe over ryggen, grønnskjær, rutemønster, prikker), jo flere gener er involvert, og jo vanskeligere blir det å forutse noe som helst.
Det er uansett, som du sa, den enkleste måten (også en svært forenklet en, sådan) å forklare det til folk som ikke kan noe særlig om det. Jeg er jo klar over at selv øyenfarge hos mennesker er mye mer komplisert enn bare et genpar fra hver forelder (det kan man finne mange eksempler på i familier rundt om i verden). Dette er forøvrig noe jeg finner veldig interessant. Riktignok svært komplisert, og vi har ikke alle svarene enda, men det er likevel interessant.
Svar med sitat
Svar

Emner
innavlinbreeding

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Innavl, Leopardgecko? Nero Leopardgekkoer og andre Eublepharis 5 17-02-2008 16:15
Innavl straymond Helse og sykdommer hos reptiler 1 16-02-2005 18:45

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:19.