|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Østlandet
Alder: 28
|
Heisann.
Idag fikk Arne sitt ukentlige bad, og da oppdaget jeg noe. Da jeg tok en inspeksjon av tærne hans, la jeg merke til et sår ved "roten" til "peketåen" på den høyre bakfoten hans. Og på den andre bakfoten han var bakre tå ganske "vissen", med et sår som gikk hele veien rundt tåen ![]() Er litt usikker om hva jeg skal gjøre med dette, men lot han stå og kose seg i vannet et drøyt kvarter for å løse opp gammel ham og skitt på føttene. Og deretter tok jeg en q-tips med Pyrisept og renset forsiktig sårene slik at det så helt rent ut. Arne som vanligvis er en ganske så rabiat krabat ble heeeelt rolig når jeg renset sårene, akkurat som om han likte det ![]() Tok noen bilder så dere kan bedømme, ikke verdens beste kvalitet, men man får et inntrykk. Høyre bakfot, med sår ved peketå: ![]() Venstre bakfot, med vissen baktå: ![]() Regner med at baktåen ikke er å redde, men vil den falle av av seg selv slik som klørne kan gjøre ved hamproblemer? Og kan jeg da bruke Pyrisept for å hjelpe med å holde det nogelunde rent? Mvh E |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
hvordan kan dette ha skjedd?
Kanskje du må ta en titt over tingene i buret hans og sjekke etter steder som han kan ha hengt fast med tærene sine og fikse opp i det.. Den ene tåen hans ser ikke særlig bra ut og det er stor mulighet for at den kan falle av. Bra at du har rensett den andre tåen og en salve av et slag hadde nok vært bra og tatt på på det såret. Det er sikkert noen her inne som vet vilken salve du skal ta på. Jeg husker ikke hva den heter..Hvis du ikke stikker til legen for å fikse opp i dette(amputere den ene tåen), så må du sjekke begge sårene/tærene hver dag for infeksjoner. Går det infeksjon i et/begge sårene, så må du til legen. Den ene tåa som er blitt tynn og rar..Har du ikke sett dette før nå? Bør man ikke ta en daglig "kontroll/sjekk" av dyret sitt
Sist endret av Gibbs; 02-04-2008 kl 18:59. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Skal ringe Monica i morgen og høre om hva jeg burde gjøre, men skal uansett fortsette å rense sårene.
Har sjekket rundt i terraet, men finner ikke noe sted han kan ha fått den skaden ![]() Pleier å sjekke han hver uke når han bader, vil ikke stresse han for mye. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Bergen
|
Dette kan komme av at han ikke har nok sand grave i. Det er jeg helt sikker på å ha lest en eller en annen plass, for ikke så lenge siden... Det gjelder bakkelevende øgler, og ackisser er jo bakkelevende....?
Edit: Så det gjelder ikke neglene? ![]() Da beklager jeg dette innlegget..
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Kansje den har klemt seg under noe, så satt seg fast med tåen, etter en tid fikk den tåen løs. Men tåen døde pga ikke nok blod, eller?
Lufter de smågrå... De trenger det
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Eller mente du sår ved neglene?
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Sted: Bergen
|
At de faller av.. Jeg kan prøve å lete etter det...
Det jeg mente var at når de prøver å grave i sanden, og det bare er hardt treverk under, så kan de misse neglene... For lite fuktighet har sikkert mest å si..
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Ringte Monica idag og fortalte om problemene.
Fikk da beskjed om å rense hver dag, og prøve å ordne det så han går på noe "renere" substrat samt å ha på sårsalve for å holde det fuktig. Skal også ta kontakt med Monica hvis det utvikler seg betennelse eller noe slikt. Så da bare krysser jeg fingrene
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Hei! Det som antageligvis kan ha skjedd, er at Arne ikke har fått av all ham på tærne. Det er typisk for dårlig hamskifte at hamen legger seg i en rull innerst ved roten av tåa, stopper blodtilførselen slik at tåa visner og faller av tilslutt.
Det ser ut/høres ut som om det sannsynligvis er det som har skjedd med den bakerste tåa. Det eneste som hjelper da er bare å bade, bade og bade, for å løse opp den gamle hamen. Det er jo litt rart i og med at du bader han hver uke, men da må du kanskje bade enda oftere, eller øke fuktigheten i terra. Håper det er det som har skjedd med den andre og, forda kan det hende at den er til å reddes.
Mvh Miri ------------- Survival of the fittest The only constant is change Sist endret av Miri; 05-04-2008 kl 14:17. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Jeg tror jeg har funnet årsaken til sårene. Pga varmen fra varmelampene har flislimet sprukket helt inne ved glasset og det har blitt en sprekk på 1-2mm.
Han driver jo og spinner og klatrer mot ruten ganske ofte, og det jeg tror har skjedd er at han kanskje har satt fast tåen i sprekken og veltet rundt eller noe slikt, så jeg har lagt ekstra silikonkant langs hele kanten der bakgrunnen ligger an mot glasset. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| sår, varantå |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|