"
Gammel 07-02-2008, 16:20   2 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,230
Standard Chamaeleo namaquensis ?

hei
jeg har i det siste sett litt rundt på kameleonen Chamaeleo namaquensis, jeg vil bare gjøre det klart at jeg ikke sier ikke at jeg skal skaffe meg den, med untak en gang langt framover i tid . har sett at den er CITES 2 så har noen spm.

-hva har det å si at den er CITES 2? er den i handelen selvom? hvor mye mer straffbart er det?

-har sett mye rundt, men er det noen som har noen bra caresheet's på denne arten, jeg har bare funnet ganske små caresheet's som ikke inneholder veldig mye fakta.

- er det noen som har holdt eller vet noe om denne arten, så spytt ut!

takk for svar på forhånd!
Gammel 19-02-2008, 16:57   #2
Reptilfreak

inger sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: tyrkia/hurum
Meldinger: 110
Standard

håper at du får svar på dette spørsmålet, bendick...
kommer til å hive meg over de samme sidene
inger er offline   Svar med sitat
Gammel 19-02-2008, 17:07   #3
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,230
Standard

bra det Inger, en utrolig heftig kameleon
Gammel 19-02-2008, 18:10   #4
Reptilfreak

twinker sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: norge
Alder: 33
Meldinger: 356
Standard

tror nok dette er en relatift enkel kamelon å holde, men hvor vidt den egner seg for fangeskap er en annen ting.

den er cites 2 betyr at den er litt truet, men tror nok ikke du vil få noe enorm bot eller fengsel av den grunn.

at du skal finne noen som holder den i norge er lite tvilsomt.
jeg har aldrig sett slike for salg, verken på repti eller andre europeiske sider.
koster nok felesk om du kommer over en og
Gammel 19-02-2008, 18:34   #5
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 649
Standard

Jeg har ikke, eller har hatt en slik, men har satt sammen noe info jeg fant på nettet. Dette er hva jeg endte opp med.

Namaqua kameleonen kommer fra Namib ørkenen som er i Namibia, den er en bakkelenende øgle, men kan godt klatre litt. Den jakter på nesten samme måte som de fleste øgler: Den sniker seg sakte mot byttedyret, SÅ angriper den med sin lange tunge. I dens naturlige habiat spiser den mest Bier, Sirisser, Anoler(Mindre Øglearter) Og andre Kameleoner, også av dens egen art. Noen ganger tar den snacks slik som Skorpioner og Kornsnoker, men det er kun i den ville natur. Hvis man har en slik i fangenskap kan man godt mate den med Sirisser, Pinkis, Fuzzies, og andre små byttedyr e.v.t. De lever i ørkensand, eller steinete områder. De blir omtrent 20 Cm? Og legger opp mot 20 egg som tar 100 dager på å klekke. Prøv å få det så tørt så mulig i terrariet 50% luftfuktighet. En vannskål med vann som skiftes hver dag er et must. Noen ganger må du spraye på den, som et falskt regnfall. Dens temp er 30-35 Helst ikke så mye på natten, senk den litt da. MEN den kan leve ned mot 10 grader også, siden den lever i semi-ørkner, men kun med individer som er vant med dette. Disse er lette å holde hvis man skaper de rette forhold, den krever ikke så stor plass, spiser alt den kommer over, men ikke så mye. Det kule med dem er at de skifter farge på dagen, hvis det er for kaldt skifter den til en mørkere farge for å trekke til seg farge, så omvendt. De skifter også farge ved annledninger slik som Parring, eller når du setter 2 sammen.
Den krever også litt mye substart siden den vil grave litt for å regulere varmen.

Dette var det jeg fant ved å søke, blit kansje litt småfeil siden jeg oversatte. Noe annet du lurer på bare spør! Jeg finner det sikkert. hehe

Sist endret av Nero; 19-02-2008 kl 18:38.
Nero er offline   Svar med sitat
Gammel 19-02-2008, 18:36   #6
NHF Medlem

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Hvam, Akershus
Alder: 42
Meldinger: 2,624
Standard

Ellers så er det inge grunn til å gå til anskaffelse ac CITES dyr ? Så lenge det finnes plenty med arter på markedet som ikke på lista, og er tilnærmet like ? Vi får heller avvente at reptiler blir lovlig, og at man kanskje kan handle med lovlig CITES dyr med papirer...
Gammel 19-02-2008, 18:42   #7
Reptilfreak

Nero sin avatar

Standard

Ja, finnes alltid noen som er mer fascinerendes enn dise. Jeg vil ikke annbefale denne så mye, siden jeg så at det ikke finnes så mye info om denne. De hadde i forsket så mye på disse enda, kan være siden de er CITES?
Gammel 19-02-2008, 20:41   #8
Reptilfreak

Shibiz sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Stockholm
Meldinger: 177
Standard

Vil ikkepå noen måter si at denne arten er truet, selv om den er på CITES 2. Arten avles veldig mye i fangenskap spesielt i GB.

Arten er ikke vanskelig og holde, men krever mer varme en de andre!
YouTube - Chameleon vs chameleon
Gammel 19-02-2008, 20:46   #9
Reptilfreak

Nero sin avatar

Standard

Nasty!

Ja som sagt, de krever endel varme, 30-35 Og opp imot 40 grader noen ganger. Du skal være heldig å få has på denne, pluss du må ha en tung lommebok.

Ikke rart den store spiste opp den lille, den vugga jo, sikkert sinnsykt plagsomt mitt ute i ørkenen.
Gammel 20-02-2008, 06:14   #10
Reptilfreak

Andy sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
Meldinger: 549
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
-hva har det å si at den er CITES 2? er den i handelen selvom? hvor mye mer straffbart er det?
Sitat:
Opprinnelig postet av www.cites.org
Appendix I lists species that are the most endangered among CITES-listed animals and plants (see Article II, paragraph 1 of the Convention). They are threatened with extinction and CITES prohibits international trade in specimens of these species except when the purpose of the import is not commercial (see Article III), for instance for scientific research. In these exceptional cases, trade may take place provided it is authorized by the granting of both an import permit and an export permit (or re-export certificate). Additionally Article VII of the Convention provides for exemptions to this prohibition and these requirements.

Appendix II lists species that are not necessarily now threatened with extinction but that may become so unless trade is closely controlled. It also includes so-called "look-alike species", i.e. species of which the specimens in trade look like those of species listed for conservation reasons (see Article II, paragraph 2 of the Convention). International trade in specimens of Appendix-II species may be authorized by the granting of an export permit or re-export certificate. No import permit is necessary for these species under CITES (although a permit is needed in some countries that have taken stricter measures than CITES requires). Permits or certificates should only be granted if the relevant authorities are satisfied that certain conditions are met, above all that trade will not be detrimental to the survival of the species in the wild. (See Article IV of the Convention)

Appendix III is a list of species included at the request of a Party that already regulates trade in the species and that needs the cooperation of other countries to prevent unsustainable or illegal exploitation (see Article II, paragraph 3, of the Convention). International trade in specimens of species listed in this Appendix is allowed only on presentation of the appropriate permits or certificates. (See Article V of the Convention)

Kort sagt:
CITES I
Utrydningstruede arter som er forbudt å handle med over landegrensene. Unntaket er når handel ikke er kommersiell (f. eks bevaring av artens overlevelse/avlsprosjekter)

CITES II
Kan bli utrydningstruet hvis man ikke får kontroll på handelen. Derfor må man ha eksport tillatelse fra landet de hentes fra.

CITES III
Arter som på oppfordring av et av medlemslandene i CITES er satt opp for å få kontroll på upassende og ulovlig utnyttelse av arten.

Uansett hvilken av disse listene en art står på vil ALLTID nasjonale lover gjelde (slik som i Norge, hvor vi har import/omsetnings forbud av reptiler.)
Svar

Emner
chamaeleo, namaquensis

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/andre-ogler/6073-chamaeleo-namaquensis.html
Skrevet av For Type Dato
YouTube - Chameleon vs chameleon This thread Refback 16-03-2008 23:34
YouTube - Anole vs. Dragonfly This thread Refback 13-03-2008 22:17

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lurer på en Chamaeleo jacksonii jacksonii christin900 Reptiler 4 14-01-2008 21:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:51.