|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
|
Hei
Jeg er ny på forumet og i sommer var jeg en tur i Akumal, Mexico. Det ble mye fotografering og jeg tok blant annet bilder av noen øgler. Nå er ikke reptiler min sterke side, og etter å ha googlet i noen timer nå, blir jeg bare mer usikker på hva jeg har tatt bilder av. det finnes utrolig mye misvisende informasjon på nettet. Jeg lurte på om dere her inne kunne hjelpe meg å identfifisere noen av øglene eller kanskje gi meg noen linker til noen pålitelige nettsider? De to første er av en type iguan som det var utrolig mye av. De store kunne være skikkelig sure og det hendte faktisk at vi måtte ta en annen sti når vi var ute og gikk i jungelen fordi en svær iguan lå og nikket på stien og ikke ville flytte seg. ![]() ![]() Så kommer to bilder som jeg tok om natta mens vi var ute og lette etter insekter og eremittkreps. ![]() ![]() Og så noen små øgler som holdt til i i hagene og murene rundt huset vårt. De to første er nok samme type øglen. ![]() ![]() ![]() Mvh Rudolf |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Hei og velkommen til forumet
Den første øglen er en Svart Pigghaleiguan Ctenosaura similis. Gekkoen er jeg usikkerpå, men kan ligne på Coleonyx elegans. Den tredje øglen minner sterkt om en Piskehaleiguan Laemanctus longipes. Den siste er jeg usikker på...
"I love my snakes!" -Steve Irwin- The Crocodile Hunter Sist endret av Jabbe; 06-01-2008 kl 21:32. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
|
Takk for hjelpen Jabbe . Jeg skal surfe litt på nettet og sjekke ut tipsene dine.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
jeg vet ikke så mye jeg heller, men syns nå det siste bilde minnet litt om en anole, usikker på art... jeg vet som sagt ingen ting sikkert, så rett meg hvis feil...
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
De "kjente" anolene er jo sjokkgrønne, pluss at de har en anderledels hodeform. Men så finnes det en art som heter "Anolis sagrei", og den lever jo også i Sentral Amerika... Så kanskje? Hva sier dere? =)
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Bergen
|
De du sa levde på murene, kan jo være baby-iguaner.. Har ikke noe spessiel peiling, men når jeg var i Spania for noen måneder siden, fikk jeg holde noen baby-iguaner (Iguana iguana) og de så nesten helt lik ut som de, bare at fargen var grønn og de hadde den "hudgreien", men hvis du ser på bilde 1 og 2 og den ann siste, ser du at begge har den samme "hudgreien" på halsen... Hva sier dere?
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sitat:
De sjokk grønne anolene du tenker på er vel Anolis carolinensis?
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Sitat:
uansett, hadde du tatt noen flotte bilder!
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
Google it!
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sitat:
Nå er det sånn at mange anoler også skifter farger, Mine A.carolinensis er enten sjokk grønne eller brune..
|
|
![]() |
| Emner |
| fra, identifisering, mexico, øgler |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ta med meg guløret skilpadde ifra Mexico | Tajin | Lover og regler | 8 | 27-09-2008 08:03 |
| Identifisering: Striped knee tarantell? | Deniz | Taranteller | 33 | 13-06-2008 13:14 |
| Utfordring i identifisering | Andy | Andre insekter | 4 | 06-06-2008 23:35 |
| New Diplocentrus species from Mexico | Parabuthus | Skorpioner | 8 | 10-04-2008 18:06 |
| Identifisering av skorpion og skolopender fra Mexico | rudolf | Edderkoppdyr | 4 | 23-01-2008 15:24 |