"
Gammel 17-12-2007, 18:59   #1
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 239
Standard Thorny Devil /Moloch Horridus

Er det noen som har erfaring eller kjenner noen med erfaring av å ha thorny devil/moloch horridus i fangenskap?
Er det i det hele tatt noen som vet om noen i Norge som har?
Evt. Caresheets eller lignende hadde vært strålende!
DevilDoll er offline   Svar med sitat
Gammel 17-12-2007, 19:14   #2
Reptilfreak

straymond sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,893
Standard

Såvidt jeg veit så er det ingen som holder denne arten i norge, og har sjekka trøkket sporadisk i ganske lang tid.

det som hindrer de fleste i å holde denne arten er kostholdet, ettersom det eter ei bøtte med maur om dagen.

men en fenomenalt kul art, det er jeg enig i!

Sist endret av straymond; 17-12-2007 kl 19:17.
straymond er offline   Svar med sitat
Gammel 17-12-2007, 19:18   #3
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 204
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Trineu Vis post
Er det noen som har erfaring eller kjenner noen med erfaring av å ha thorny devil/moloch horridus i fangenskap?
Er det i det hele tatt noen som vet om noen i Norge som har?
Evt. Caresheets eller lignende hadde vært strålende!
Hei Trineu

Beklager og måtte skuffe deg men M.horridus er ikke tigjengelig i det private marked grunnet to ting, 1.Den kommer fra Australia som har strenge regler for utførsel av faunaen sin og totalforbud på eksport og import av reptiler&amfibier! 2.Dette er en øgle som lever KUN på diverse maur arter i det ville,og kan spise et par tusen per dag.Jeg har kun observert M.horridus i fangenskap i en eneste reptilpark i Australia og det var i Alice Springs reptile park,de hadde løst problemet på to måter.For det første kommer M.horridus fra dette omerådet, så parken bygde like så godt innhegningen deres rundt et par termitt pilarer, Molochene gikk lei av disse tok de parkansatte med seg Molochene til en maursti og lot de "gresse" der under en liten netting kasse..Tungvindt JA,men de kan breske seg som så og si den eneste parken i verden med denne arten på attrasksjons menyen.Vet Taronga Zoo og Sydney Wildlife Park har holdt de men frykter at de kjøper inn voksne eksemplarer og lar de gå til de stuper i utstillings terrariene,så skaffer de bare nye..Money talks Moloch`s walk..
Kriss er offline   Svar med sitat
Gammel 17-12-2007, 19:54   #4
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 30
Meldinger: 2,292
Standard

Kriss, du har en pm. Sorry for at jeg sporer av tråden litt
Viridovipera er offline   Svar med sitat
Gammel 17-12-2007, 21:20   #5
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 239
Standard

Faen så horribelt.
Du kan ikke mene at du tror de gjør det?

Ja, jeg regnet med at jeg kom til å bli ekstremt skuffet på akkuratt det området der.
Men, de er så SINNSYKT fete, så jeg hadde håpet at litt hokuspokus kunne forandre det!

Og det med Australias import/eksport.
Skjeggiser kommer fra Australia, og det er da strengt talt ikke noe vanskelig å få tak i de. (Vet at de blir oppdrettet i andre land, men de kommer da i bunn og fra Australia.)
DevilDoll er offline   Svar med sitat
Gammel 17-12-2007, 21:41   #6
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 204
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Trineu Vis post
Faen så horribelt.
Du kan ikke mene at du tror de gjør det?

Ja, jeg regnet med at jeg kom til å bli ekstremt skuffet på akkuratt det området der.
Men, de er så SINNSYKT fete, så jeg hadde håpet at litt hokuspokus kunne forandre det!

Og det med Australias import/eksport.
Skjeggiser kommer fra Australia, og det er da strengt talt ikke noe vanskelig å få tak i de. (Vet at de blir oppdrettet i andre land, men de kommer da i bunn og fra Australia.)
Jo jeg mener desverre det,spurte en bekjent der nede om dette og han så ingen annen mulighet da det ikke er så enkelt som og slippe inn tusen maur og la de løpe rundt der og regne med at Molochen spiser de.Så enkelt er det ikke,M.horridus stiller seg opp ved naturlige maurstier og snapper de opp,den jakter ikke!
Når vi snakker om dyr i reptil hobbyen og australske arter som skjeggagmer,teppepytoner,dvergvaraner osv fra Australia, må du huske på at det ikke alltid har vært et eksport forbud.Disse dyrene du kan kjøpe i sverige eller reste av europa nå er etterkommere av dyr som kom hit før eksport forbudet tro i kraft,det foregår fortsatt storstilt smugling av arter fra Australia og hit da det er store penger.Ta et eksempel,et par Rough Scaled Python (Morelia carinata) er verdt 10,000$ australske i Australia,her ville de vært verdt mellom 100,000-200,000NOK.Så lenge det er et marked vil det alltid foregå kriminalitet,men jeg tviler sterkt på at vi vil se M.horridus i vellyket privat fangenskap på en stund!
Kriss er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
devil, horridus, or moloch, thorny

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:41.