"
Gammel 17-02-2007, 04:05   #1
Reptilfreak

misspower sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Drammen
Alder: 44
Meldinger: 344
Standard iguana do

God eller dum ide ??? :toilet:

kom til å tenke på, jeg kjøpte sand til bunnlaget hos skjeggagamene, og det gjør vel ikke noe om jeg bruker samme type sand til doen til Elvis, han har 2&1/2 etasjer i buret sitt & doen er på bunden,
sjelden han ligger der nede, & de gangene han gjør det er det et tegn på at det er for varmt, & da pleier jeg å skru av varme lampen hans, det burde vel gå fint, :tp:

Hadde en dyrlegevisitt for ca9 år siden, da jeg brukte bark (beregnet på reptiler, "støvfri" ....vel!! ), barken støvet den, selv om den er kjent for å støve mindre /eller ikke støve,
så støvet det i allefall når han gravde nedi der, & seff. dette fikk han inn i alle hull, det var en tur til dyrlegen & være der over natten (,,,uff,,,)

men for 50 kr for 25 kg, så er jo dette billig, for det blir jo som en (nesten i allefall) katte do, jeg plukker ut det jeg skal og bytter etter en stund, han går kun på doen, så han får vel litt sjokk da event,

Men sand støver vel ikke inn i luftveier og kjønnsåpninger osv det, men hva med munnen, han eter jo ikke nedi der, det er lenger opp, så han tåler vel å få i seg de få sandkornene som event. er, sanden er kjempe fin (ikke fin/flott) kornene kan ikke bli mindre, & det glir jo rett igjennom det, om det skulle skje at han stapper tryne nedi der, & nekter han tvert å gå på do der så merker jeg det ganske raskt at dette var en dum ide,

Nå bruker jeg x-store gamle håndkler som jeg legger i bunnen & bytter, vasker ofte (samme for meg i&med at jeg har strøm i husleia, så om vaskemaskinen min går litt ekstra så... )

eller har dere noen andre forslag, ikke bark, selv om der er iguanabark

ina
Gammel 21-02-2007, 19:20   #2
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard Re: iguana do

hva heter sanden? Grov sant støver veldig så jo finer ejo bedre, og ettersom jeg har forstått er denne sanden veldig fin så da burde det gå greit. Det går også ann å bruke feks. ugjødslet naturtorv, eller også da tiurtorv fra plantasjen. men jeg merket at da jeg gikk over til det en periode så lukta det mer av møkka i begynnelsen.. herregud så mye dem driter.. men så lenge jeg skifta kontinuerlig så gikk det greit. pluss at torven holder fuktigheten ganske stabil.

Det du også skal tenke på er at sand ikke er naturlig for en iguan, ettersom disse lever i skogsområder, og hvis sanden er så finkornet kan den sette seg i lyne så vær forsiktig med det, ellers tror jeg det skulle gå greit

Emner
iguana

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Iguan iguana suzanne elita Andre øgler 10 25-11-2008 20:02
Iguana iguana - vanlig grønn iguan Repti_queen Øglefakta 0 08-09-2008 18:53
Iguana Iguana -Grønn Iguan Reptilia89 Øglefakta 0 08-09-2008 18:00
iguana misspower Småprat 6 08-02-2007 17:41
iguana weedy23 Andre øgler 0 27-06-2004 18:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:05.