"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Andre øgler Vil starte med hold av kameleon, hjelp!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-09-2012, 14:01   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2012
Meldinger: 7
Exclamation Vil starte med hold av kameleon, hjelp!

heisann.

har de siste ukene lest meg opp en del på reptiler/herptiler terrarie osv. og finner hold av kameleoner veldig interresant og noe jeg har veldig lyst og prøve meg på. har tidligere hatt mange akvararier samt fugler, så dyrehold er ikke noe nytt for meg.

jeg ønsker å bygge mitt eget terrarie for kameleonen og gjøre det meste selv. så dere må gjerne komme med tips ang bygging og diverse rundt dette.

men hovedproblemet mitt er jo selvfølgelig hvordan jeg skal få tak i disse krabatene. jeg lest at yemen/jemen kameleonen eller panther kameleonen er di beste å starte med. jeg har sett på repti.net men jeg ingen som selger kameleoner der i mitt område (rogaland) så hvordan skal jeg få tak i en? går det å sende kameleoner i posten, og hva er risikoen rundt det?

et annet spørsmål er ang. maten deres. det blir jo ganske dyrt å kjøpe mat til dem hele tiden, så driver de fleste oppdrett av levende for eller hvordan gjør dere det?

takker for svar
Dr0pl3r er offline   Svar med sitat
Gammel 01-09-2012, 15:10   #2
Reptilfreak

Drageprinsesse sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
Sted: Hordaland
Alder: 39
Meldinger: 690
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dr0pl3r Vis post
heisann.

har de siste ukene lest meg opp en del på reptiler/herptiler terrarie osv. og finner hold av kameleoner veldig interresant og noe jeg har veldig lyst og prøve meg på. har tidligere hatt mange akvararier samt fugler, så dyrehold er ikke noe nytt for meg.

jeg ønsker å bygge mitt eget terrarie for kameleonen og gjøre det meste selv. så dere må gjerne komme med tips ang bygging og diverse rundt dette.

men hovedproblemet mitt er jo selvfølgelig hvordan jeg skal få tak i disse krabatene. jeg lest at yemen/jemen kameleonen eller panther kameleonen er di beste å starte med. jeg har sett på repti.net men jeg ingen som selger kameleoner der i mitt område (rogaland) så hvordan skal jeg få tak i en? går det å sende kameleoner i posten, og hva er risikoen rundt det?

et annet spørsmål er ang. maten deres. det blir jo ganske dyrt å kjøpe mat til dem hele tiden, så driver de fleste oppdrett av levende for eller hvordan gjør dere det?

takker for svar
Hei!

Dersom du går inn på repti.net så finner du annonser der

Edit: Ser nå at du har sett der, sorry...

Du må nok belage deg på å hente, tror ikke noen sender deg en kamelon i posten..
Gammel 01-09-2012, 15:56   #3
Reptilfreak

iMAGINE sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Arendal
Alder: 25
Meldinger: 103
Standard

Heisann. Det første du tydeligvis må gjøre er å lese masse. Du må kunne alt du trenger å vite før du får dem og du må vite at alt er klart. Hvis ikke egner det seg ikke å kjøpe de.

Hold øyne på Repti både norske og svenske. Sjeldent noe dukker opp på norske, men verdt å holde øye med. Kanskje du til og med får en PM fra en avler på forumet om du viser deg verdig nok? Det enkleste er nok å dra å hente i Sverige.

Jeg vil egentlig fraråde deg å bygge terrarie selv. Kjøp deg heller et exo-terra og ha det som startpunkt. Når du først starter på noe selvbygd, så må alt annet være det og, da det er utrolig vanskelig finne ting som passer til det(med mindre du har tatt det med i planene fra starten av).

Angående mating så må du vite hvordan du skal avle på maten til de. For at du skal være sikker på at du har jevn tilgang på mat, så kan du ikke være avhengig av andre.

Bruk google som er din beste venn og søk etter "arts navn + care sheet" så finner du det du trenger å vite. Hvordan starte div. kolonier av insekter finner du og ved hjelp av google.

Lykke til
iMAGINE er offline   Svar med sitat
Gammel 01-09-2012, 17:35   #4
Reptilfreak

Standard

takk for tipsene, har blitt kontakten ang. en panther så får se om det blir noe
Gammel 01-09-2012, 19:19   #5
Reptilfreak

Dantalian sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Akershus/Bærum
Alder: 39
Meldinger: 214
Standard

Oi det var kjappt Lykke til.
Gammel 02-09-2012, 11:10   #6
Reptilfreak

Standard

har sett på exo terra medium x-tall 60x45x90, er det stort nok eller funker medium tall som er 60x45x60 også fint?
Gammel 02-09-2012, 11:18   #7
NHF Medlem

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Hvam, Akershus
Alder: 42
Meldinger: 2,624
Standard

Til ett juvenil ja - men, ikke i lengen - en voksen F.pardalis kan bli 50 cm, da sier det seg selv at det en 60x45c60 er fort lite.. Jeg ville nok flesket til med noen større - kanskje til og med 90x45x90

Ellers så kan du jo se på Wromak 60x60x120, eller spesialbestille Wromak i 70x60x100 eller deromkring - ingen av disse er nok noe dyrere enn ExoTerra 60x45x90 tror jeg..

Sitat:
Opprinnelig postet av Dr0pl3r Vis post
har sett på exo terra medium x-tall 60x45x90, er det stort nok eller funker medium tall som er 60x45x60 også fint?
Gammel 02-09-2012, 13:28   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Thor Håkonsen Vis post
Til ett juvenil ja - men, ikke i lengen - en voksen F.pardalis kan bli 50 cm, da sier det seg selv at det en 60x45c60 er fort lite.. Jeg ville nok flesket til med noen større - kanskje til og med 90x45x90

Ellers så kan du jo se på Wromak 60x60x120, eller spesialbestille Wromak i 70x60x100 eller deromkring - ingen av disse er nok noe dyrere enn ExoTerra 60x45x90 tror jeg..
hmm ja, prisene jeg får for exo terra er 1200 og 1700 kr så det var en liten forskjel...
men hvis jeg får en liten kameleon hvor lenge kan jeg ha den før jeg må bytte til et større terra?
Gammel 02-09-2012, 14:01   #9
Reptilfreak

Standard

noen som vet om noen som selger yemen i rogaland, send PM til meg.
Gammel 04-09-2012, 19:04   #10
Reptilfreak

Standard

noen som kan svare meg på hva jeg må gjøre hvis jeg skal reise på ferie eller lignende. må jeg ha noen som mater kameleonen for meg eller klarer den seg selv hvis jeg hiver inn en del mat til den og har automatisk vanningssystem?
Svar

Emner
jemen, kameleon, kjøp og salg, panther, yemen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vil starte med slange som hobby IsBlomst Småprat 8 05-07-2012 20:39
Ønsker å starte med slange kimfrosk Slanger 9 11-05-2012 11:17
starte en ny generasjon Fuzzy Småprat 16 21-11-2009 22:57
regnsystem og kameleon hold JoachimB Utstyr 28 04-11-2008 13:45
Starte leo gecko !! saroksta Leopardgekkoer og andre Eublepharis 1 17-01-2008 02:13

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:11.