"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Andre øgler Zootoca vivipara(Vanlig norsk firfisle) Råd?

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-06-2009, 08:10   #1
Reptilfreak

Toyger sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Sted: Sandnes
Alder: 33
Meldinger: 39
Red face Zootoca vivipara(Vanlig norsk firfisle) Råd?

Jeg bor i et område der det er svært få firfisler, Sandnes i Rogaland. Jeg har alltid likt øgler og lignende, men det var ikke før vi så en vill firfisle hoss min søster (til alles sjokk, da ingen haddesett en før) Jeg klarte å fange den, å bled hel frelst!
Fikk tatt bilder av søtnosen:

Jeg vet man ikke bør ta dem in fra naturen, derfor lurer jeg på om noen vet hvor jeg kan få tak i noen avlet i fangenskap?
Etter som jeg forstår er det ikke lov å ha kjøp å salg av dem på denne siden, men er kankje lov å vise til sider hvor noen gjør det?
Noen nevnte Sverige. Sansynligvis blir det veldig vanskelig for meg å komme meg dit, har kun vert der en gang i mitt liv da det er ganske langt fra vest kysten

Håper noen vet om noen i Rogaland som har avl.
Ønsker ikke andre øgler for øyeblikket. Så på bilder av leopard gecko, men jeg vil helst ha en av den sorten vi har her i Norge. Det at dem faktisk finnes i Norge gjør det ekstra kjekt =^_^=
Syntes forsåvidt at den jeg fanget var penere, så liten og søt!

Trenger litt tips til terrarie også. Har et stort hjemmelaget akvarium (kan ta mål, men her er et foto:

Var plass til en svær katt og 21 kyllinger samtidig, og fortsatt var det god plass) Buret har foresten et lokk som kattene ikke klarer å komme gjennom, og de har egentlig ikke en gang lov å være i stuen (mors lov, jeg må følge selv om jeg er 23, siden jeg fortsatt bor hjemme)

Jeg tenkte å kankje legge god jord i bunnen og gro "kattegress" som er veldig gønnt og frodig. Samt legge en litt dypere tallerken med vann nede i jorden, legge i røtter, planter og steiner (har funnet noen gode steiner å ha oppi =^_^= )
Og UV lys, som jeg leste dem trenger. Er det noen spesifikekrav til lyset? Eller er hvilket som helst normalt UV lys det som skal til? =)

De har både sirriser og melormer på min lokale dyrebutikk.
Hvor mye og hvor ofte pleier de å spise?

Hår alltid elsket silke dyr, men har ikke refaring av hold.
Håper jeg kan få noen gode råd =^_^=

*Beklager eventuelle skrivefeil. Har mild dysleksi*
Toyger er offline   Svar med sitat
Gammel 08-06-2009, 09:18   #2
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 29
Meldinger: 226
Standard

www.repti.net

Er bra med oppdrett i Norge på det meste, men Lacerta vivipara må du nok lete leenge etter. (Og slipp ut firfirsla nu!)
Antoine er offline   Svar med sitat
Gammel 08-06-2009, 09:20   #3
Reptilfreak

Toyger sin avatar

Standard

Ah, det er jo litt tris da. Serlig siden de er så ekstremt søte og små =)
Gammel 08-06-2009, 09:45   #4
Reptilfreak

Toyger sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Antoine Vis post
www.repti.net

Er bra med oppdrett i Norge på det meste, men Lacerta vivipara må du nok lete leenge etter. (Og slipp ut firfirsla nu!)
Jeg holdt den bare en time eller to, tok noen bilder av den for så å slippe den fri.
Jeg ønsker mye heller å få en som er avlet i fangenskap og ikke vet hva den svaner ute i det fri

Jeg har aldrig holt reptiler som kjæledyr før, kjenner heller ingen som gjør det. Jeg vill lære det som er evrt å vite før jeg skaffer meg en. Hvem vett, muligens klarer jeg overtale en vennine til å ta en Sverige biltur en helg! Kunne vert morsomt, så vil gjerne lage terrarie på forhånd så jeg har det klart før jeg kjøper. Er jo best det =)

Er det best å kjøpe barn, eller kan man like greit kjøpe voksne og håpe dem får barn sammen senere?

Og siden mange nevner Sverige. Er de bare mer populære der, eller er de faktisk lovlige også?
Gammel 08-06-2009, 11:53   #5
Reptilfreak

Toyger sin avatar

Standard

Kankje ikke livsviktig, men...
Klarer ikke redigere første post. De kalles ikke lenger Lacerta vivipara, de hetter nå Zootoca vivipara (Wikipedia)
Ville bare ha det rette navnet
Gammel 08-06-2009, 13:32   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Hva med heller å satse på en tropisk art som er lettere å holde, ikke er fredet og kanskje blir lovlig slik som f.eks perlefirfislen T. lepidus?
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 08-06-2009, 13:39   #7
Reptilfreak

Toyger sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Hva med heller å satse på en tropisk art som er lettere å holde, ikke er fredet og kanskje blir lovlig slik som f.eks perlefirfislen T. lepidus?
Leste nettop igjenom listen som står for vurdering til å bli lovlige, å vil se om jeg finner en art innen de 10 hoved som kankje er bedre. Skogfirfislen ble ikke en gang nevnt...

Den listen var ikke dun som referanse heller, for å se hva som er ønskelig for meg. Jeg liker at de er små og håndterbare, så vurderer nå leopard gekko. Vil skjekke ut perlefirfisle også.
Gammel 08-06-2009, 19:42   #8
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 2,014
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (32)
Standard

Zootoca vivipara er da veldig lett å holde.
Optimalt til et par er et 60x45x45 terra. En litt stor og flat sten med spot over (trenger ikke være UV men det er en fordel).
Masse bunnsubstrat, f eks en blanding av bark og torvjord (ugjødslet). Ca 1/3 torvjord og 2/3 bark. Masse gjemmesteder, er kult å lime sammen en steinrøis slik at de får masse forskjellige huler Hadde et par Z. vivipara før og jeg ga dem mat hver 2-3 dag til de ikke ville ha mer. De spiser så å si alt av insekter som de får plass til i munnen. Syk appetitt på dem.

Hadde det vært noen som avlet på disse hadde jeg LETT kjøpt meg et par eller 5! Utrolig kule dyr!

Edit: Varme. Varme kan jo selvfølgelig være på vanlig romtemp. Vi hadde ca 20-22 grader i terra og under spot-en var det ca 25-27 grader. De lå ofte å koste seg der, spesielt etter de hadde spist=) Vannskålen er en fordel at er litt stor for de tar seg avogtil en svømmetur Spesielt hvis et fordyr har havnet oppi vannet, da stuper de rett uti (Jeg hev fordyr oppi vannet maaange ganger for å se dem svømme
Christoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 08-06-2009, 19:58   #9
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,230
Standard

Men så er det ulovlig å holde disse og ta dem inn og dessuten så har vi ikke nok av dem i Norge til at man skal høste dem, så anbefaler deg å heller skaffe deg en leos eller noe er noe av samma greia altsa..
Gammel 08-06-2009, 20:11   #10
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 649
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112
Men så er det ulovlig å holde disse og ta dem inn og dessuten så har vi ikke nok av dem i Norge til at man skal høste dem, så anbefaler deg å heller skaffe deg en leos eller noe er noe av samma greia altsa..
Så er det jo slik at Leoser også er ulovelig å holde i fangenskap i Norge...
Svar

Emner
første reptil, firfisle anskafelse, trenger råd, zootoca vivipara

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Firfisle : ) Mathias Woodss Gekkoer 31 04-12-2010 21:41
Vanlig Norsk Padde - Bufo Bufo Nero Amfibiefakta 0 24-01-2009 18:13
Lacerta vivipara(Vanlig firfisle) Mr Matsy Andre øgler 15 21-09-2008 09:28
firfisle terarrium jacob Andre øgler 7 05-06-2007 09:06
vanlig norsk salamander (triturus vulgaris & t.cristatus) straymond Frosker, Padder og Salamandere 8 24-01-2006 13:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:32.