"
Gammel 30-03-2009, 15:07   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Langhus
Meldinger: 4
Standard brun?

Min lille edwardt, er en grønn iguan.... han har begynt å bli brun, og fått et brunfekkete mønster... det ser jo normalt ut, og jeg har sett iguaner brune før, er dette normalt? skal han være brun?? hva gjør jeg galt?? hva kan det vær? han spiser normalt og alt det der, han har nettopp hatt hamkiftet også :/ noen ider?? takk for all hjelp!

,engstelig mor..
outfit er offline   Svar med sitat
Gammel 30-03-2009, 15:21   #2
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

Fargen hos iguanaer generelt forandrer seg litt med alderen, de kan bli noe brunere og være helt friske. Fargen de får når de blir eldre avhenger også av hvor iguanaen kommer fra geografisk. De kan også skifte farge til noe mer orange eller noe brunere i paringssesongen.

Hvis iguanaen din ellers virker frisk og rask, tror jeg ikke det er noe galt, men hvis den derimot er slapp og letargisk, så ville jeg ta en tur til dyrlegen.

Hvordan er temperaturen i terrariet? De kan også bli brunere hvis de fryser.

http://www.greenigsociety.org/colors.htm

http://www.anapsid.org/iguana/skincolor.html
Gammel 30-03-2009, 15:22   #3
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 649
Standard

Hei hei!

Dette kan komme av mange årsaker, men de vangliste er:

*De fleste Iguaner bytter farge om hvordan humøret er, ingeting å uroe seg for hvis det kun varer i korte peroider.

* Hvor mange grader er det i terraet? Mange Iguaner blir bruenere hvis det er kaldt, hvis det er for kaldt, skru opp varmen.

* Hvor stort er buret? Er det lenge siden den har spist? Noen blir brune siden de er stresset, kan være din er det, mpt hamskifte.

* Er det flekker på skinnet, eller litt over hele? Hvis det kun er flekker kan det være hudsykdom.

Hvis det ikke er lenge siden du fikk den så er den sikkert bare stressa, eller prøve å venne ti lseg terrariet, ta det rolig den første uka.

Har du UV (UV lys?

Edit: Glemte å si at det kan skje med hanner at de bytter farge i parringssessongen, og at hvis det er en unge du har, så kan det være den bytter fra babyfargen til "voksenfargen" Som den skal ha.

Sist endret av Nero; 30-03-2009 kl 15:24. Begrunnelse: Tilføyde mer
Nero er offline   Svar med sitat
Gammel 30-03-2009, 18:17   #4
Reptilfreak

suzanne elita sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: oslo
Meldinger: 108
Standard

hei, sikker på at den ikke skifter ham da? min igg pleier p bli mørk når det er tid for hamskifte
suzanne elita er offline   Svar med sitat
Gammel 31-03-2009, 10:52   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dendroaspis Vis post
Fargen hos iguanaer generelt forandrer seg litt med alderen, de kan bli noe brunere og være helt friske. Fargen de får når de blir eldre avhenger også av hvor iguanaen kommer fra geografisk. De kan også skifte farge til noe mer orange eller noe brunere i paringssesongen.

Hvis iguanaen din ellers virker frisk og rask, tror jeg ikke det er noe galt, men hvis den derimot er slapp og letargisk, så ville jeg ta en tur til dyrlegen.

Hvordan er temperaturen i terrariet? De kan også bli brunere hvis de fryser.

Color Changes

Iguana Skin Color

Om du ser på bildet du sendte meg på den første linken... Der han sier at iguanen er "pissed", sånn ser han ut.. også til tider når han soler seg, blir han nesten svart.. Han har jeg hatt i to år nå, vet ikke når de er kjønnsmodene??

Jeg syns han er slapp, men det er sikkert fordi den soler seg, men jeg åner buret og han kommer frivillig ut og begynner å klatre og gå.. så han er jo i bevegelse...

Tenperaturen varierer noe, men den ligger over 25 grader.... det merkelige er at han oppsøker kalde plasser helt selv..

Halve buret er dekekt med vamre tråder, og han har varmelampe og UV lys
Gammel 31-03-2009, 10:59   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nero Vis post
Hei hei!

Dette kan komme av mange årsaker, men de vangliste er:

*De fleste Iguaner bytter farge om hvordan humøret er, ingeting å uroe seg for hvis det kun varer i korte peroider.

* Hvor mange grader er det i terraet? Mange Iguaner blir bruenere hvis det er kaldt, hvis det er for kaldt, skru opp varmen.

* Hvor stort er buret? Er det lenge siden den har spist? Noen blir brune siden de er stresset, kan være din er det, mpt hamskifte.

* Er det flekker på skinnet, eller litt over hele? Hvis det kun er flekker kan det være hudsykdom.

Hvis det ikke er lenge siden du fikk den så er den sikkert bare stressa, eller prøve å venne ti lseg terrariet, ta det rolig den første uka.

Har du UV (UV lys?

Edit: Glemte å si at det kan skje med hanner at de bytter farge i parringssessongen, og at hvis det er en unge du har, så kan det være den bytter fra babyfargen til "voksenfargen" Som den skal ha.
*Det er over 25 grader i terrariet.

*buret er litt over 2m langt og 1,5 m bredt.. høyden er jeg ikke sikker på.. han får også vandre fritt når jeg er hjemme.

*han spiser noe grasalt mye! hver dag får han mat, passer selfølgelig på at han ikke overspiser.

*han er litt terretorial... han har også et lite speil i buret. nettopp hatt hamskiftet.

* Det er Mønster vil jeg heller si... det ser ut som "kammo"... brun kammo... som den sinna iguanen i linken over.

*den har uv lys

*jeg har hatt han i ca 2 år
Gammel 31-03-2009, 11:02   #7
Reptilfreak

Standard

Jeg kan prøve å legge inn et bilde når jeg kommer hjem..

Jeg er ikke så flink med sånne forum greier.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:18.