| Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
|
Tittelen sier vel det meste: Hva betyr L3, L5 osv ?
Har sett på nettet at det selges Rosenlarver L5, og P.Andersen selger L3. Resonerer litt, og tror det refererer til Larvestadier, men er det noen mal her? Er det et gitt antall stadier en larve skal gjennom, eller er det antall uker larven er? ELLER er jeg helt ute på jordet og sykler over bekken etter vann?
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
L1 første stadie L2, andre stadie dvs etter 1. hamskifte, L3 2ndre hamskifte osv osv..
Du kan forøvrig lese litt mer om dette her: Praying Mantis Denne siden gjelder Knelere men slik jeg har forstått det er det samme system som gjelder for roselarver også. Arrester meg om jeg tar feil
|
|
|
|
|
|
#3 | ||
|
Reptilfreak
|
Da var jeg ikke helt borte, nei.
Lx blir altså likt det man gjerne er mer familiær med: Instar (F.eks Sirisser) Og forstår jeg det rett, så er antall instar (L-nr) varierende mellom grupper, og mulig også arter. Jeg tok feil ad L5. Begge steder solgte L3 larver, og de sier følgende: Pollywog.co.uk: Sitat:
Sitat:
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Jeg mener det også var litt diskusjoner rundt knelere. Om det er slik at de er L0 når de kommer ut av kokongen, eller om de da er L1. Litt usikker på hva som er riktig, men er jo forsovidt ikke så viktig når det er rosenlarver du skal ha.
Mvh Robin
|
|
|
#5 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Det er ganske mye forvirring ute og går når det gjelder instarsystemet. Det ulike nummerene henviser til utviklingsstadier mellom egg og voksent individ. Egentlig så skal man skille mellom de hemimetabole insektenes nymfestadier og de holometabole insektenes larvestadier, og angi disse som henholdsvis N1/N2/N3/(...) , og L1/L2/L3/(...). Dette fordi hemimetabole insekters (ufullstendig forvandling) ulike stadier ikke kalles for larver, men nymfer. Hos holometabole insekter (fullstendig forvandling - f.eks rosenbiller), så har de både larvestadier og puppestadie. Så strengt tatt bør knelerstadiene (knelere er hemimetabole insekter) oppgis som n1, n2 osv, men dette er det jammen ikke mange som praktiserer
![]() Hos knelere, så foregår utviklingen fra egg til L1 inne i oothecaen (kokongen), og i det øyeblikket de "klekker" så bytter de faktisk skinn og kommer ut som L2. (ref. The Praying Mantids, Prete, Wells, Wells og Hurd - 1992) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Ok. Takk for oppklaring Danfekar.
Blir det da riktig å bruke N systemet for edderkoppbarn? Disse referes jo som regel til som nymfer før de blir "slings". Mvh Robin
|
|
|
#7 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Det er egentlig riktig å bruke N hos edderkopper også, men det er mer en formalitet ettersom både N og L henviser til instar-stadiet (egentlig bare perioden mellom to hamskifter). Det har ikke allverdens betydning hvilken bokstav en setter foran, med mindre man er i pirkemodus
Stort sett bruker en L, uansett hvilke leddyr en har med å gjøre.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| betyr, hva, osv |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva betyr f.eks 2.0 og 0.0.1? | MaSi | Øgler | 10 | 15-12-2010 21:15 |
| Hva betyr det? | Småprat | 2 | 24-06-2007 18:15 | |
| Hva betyr tall foran dyr? | Vegard | Taranteller | 4 | 02-02-2007 22:45 |
| "Opportunistic Burrower" Hva betyr det? | alma | Skorpioner | 19 | 23-01-2007 14:11 |