"

Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-03-2008, 09:29   #1
Reptilfreak

moniq sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
Meldinger: 935
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard Underlag hos melormer

Jeg lurte litt på hva dere bruker som bunnsubstrakt hos melormer?
Foreløbig her så har jeg brukt havregryn blandet med torv. Så har de fått litt gulerot innimellom.
moniq er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 09:34   #2
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

bruker bare havregryn og det funker bella mio ! unødvendig med torv mener jeg! hva er vittsen?
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 09:38   #3
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Standard

Slenger inn noen stikkord (bare stikkord så det er muligens noe tull )om avl av melormer jeg

Substrat:
* 2-3 tommer med substratfor for eks. Havre gryn

*Fuktighet:
* en liten bit med kål eller en halv potet, bytt ut ukentlig ellers vil det komme mugg!

Temp og fukt:
* Lit over rommtemp. og ca 55-80% det beste er 70 luftfukt. Bruke en svampbit ien pose eller boks med opning over grynen for ekstra fukt
* Under 4-8Grader vil drepe larvene! Lav temp vil holde dem lengere larver. (Helt til 2 år)
* Om larvene bare har tørrfor vil de ha 1 generasjon i året, når man kan ha 6, og de er fetere.

Hold :
* Sorter regelmessig ut biller og larver (ca. 1-2 ukers mellomrom) først biller så larver når de er store nokk ov vask boks.
Returner larver mer ny mat.
* For å samle opp ormene legg avispapir på substratet og de vil samle seg under det!

Mat: Det skal aldri være mugg!
* Så å si alt av grønsaker, Brød, kiwiskall med rester inni funker fett står det osv.
* Legg eplebiter osv. med skallet ned for å holde substratet tørt
* fersk kattemat kan også bli brukt for ekstra protein og fuktighet, tørrfor til katt hund er også BRA!
* Soyabønnemel, bruggeri gjær som øker vekst
* Tørrmelk øker vekst bedre en gryn alene!

Livssyklus: egg larve puppe og billestadie. For hver 20 biller får du ca 350 larver!

stadie Tid ; avhenger av mat temp og fuktighet!

* egg 8-19 dager (andre sier 20 til 40 dager)
* Larve 10 uker, er synlig etter en uke!
* Puppe 10-24 dager
* bille 8-12 uker

*fullvoksene larver er 2,3 til 4-5 cm lange

Oppbevaring:

* Grunnflate er viktigst, og høyden kan være 3 tommer til substrat og 3 til for at de ikke skal greie å klatre opp. (ca.5-10cm)
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 09:44   #4
Reptilfreak

Xull sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Limbo
Alder: 24
Meldinger: 228
Standard

bruker havregryn og tør melk pulver :S

Håper egentlig bare det skal være litt kalsium i tør melken slik at dem kanskje blir litt rikere på kalsium :S men vet ikke for sure da
Xull er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 09:51   #5
Reptilfreak

moniq sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
Meldinger: 935
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Der var det mye flott info.
Fikk også svar på det hvor lenge de er larver, pupper og slikt.
Da kan jeg bytte over til bare havregryn, derfor jeg blandet i torv var forde de har diger boks og jeg hadde ikke så mye havregryn den dagen. Skal fikse det i dag, så de har tykt lag.
Når det gjeler fuktighet så leste jeg ett sted man skal dusje på vann, men det går vel dårlig med havregrynet?
Skjønte ikke helt den metoden over med svamp i pose.

En annen ting, skal de stå mørkt eller i vanlig lys. Har litt blandet her, for kakerlakker står mørkt og varmt . Mens sirisser står i vanlig lys og romstempratur. Har flyttet melormene nå over i romstempratur, da de sto sammen med kakerlakkene før.
Hva er best?
moniq er online nå  
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 22:03   #6
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Standard

"Når det gjeler fuktighet så leste jeg ett sted man skal dusje på vann, men det går vel dårlig med havregrynet? Skjønte ikke helt den metoden over med svamp i pose.
En annen ting, skal de stå mørkt eller i vanlig lys. "

Ok.... vann + havregryn = mugg som = død! så ikke bra. Derfor er en fuktig svam som ligger i en pose så svampen ikke har kontakt med havregryna en fin måte å få opp fuktigheten uten krøll.
Tips nr. 2 er den halve kiwien der skallet holder fukten fra gryna, og jeg mener å ha lest at det hjalp med 20-30% større "avlinger" av melormer hos noen engelske fugleintreserte!

Ellers så tenker jeg at jo mindre lys jo bedre. både larvene og billene stikker av (graver seg ned) med meg når de blir utsatt for lys.... min teori så vet ikke 120% sikkert.

Håper det oppklarer litt... .:.NFredrik
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 13:41   #7
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

jeg bruker ikke en dritt jeg har bare en sånn lang kakao boks, som melormene går i, men ikke mer enn 20 om gangen da,, så pælmer jeg oppi litt agurk når jeg orker det bryr meg ikke akkurat så veldig mye om dem heller ...
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 15:25   #8
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
jeg bruker ikke en dritt jeg har bare en sånn lang kakao boks, som melormene går i, men ikke mer enn 20 om gangen da,, så pælmer jeg oppi litt agurk når jeg orker det bryr meg ikke akkurat så veldig mye om dem heller ...
Da synes jeg at du skulle oppgradere littegranne! minst med havregryn så du ikke sulter de!
Er ikke så mye som skal til akkurat for at de har det ok..... lever et liv de også, ..... helt til!
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 15:38   #9
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

kan man bruke havregryn til Zophobas også?
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 15:49   #10
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Standard

RW ligger det jo en gaid...... Reptilweb. Din reptilportal. For reptiler og amfibier siden 2004. Les om ditt reptil her.
Svar med sitat
Svar

Emner
hos, melormer, underlag

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
melormer underlag? duefjes Andre insekter 5 05-12-2007 13:32
Underlag til leo'ser Tarantellen Gekkoer 7 29-06-2007 21:55
Underlag til skjeggis DaffyDuck Agamer 2 10-04-2007 08:11
Underlag til tarantell Svein Terrarier 7 16-01-2007 13:33
Underlag til Rosea remiah Taranteller 5 21-08-2006 12:59

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:43.