| Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vest Agder
Alder: 40
|
Hei,
Jeg har nettopp kjøpt noen kakerlakker privat fra Sverige. Har ventet på dem noen dager. I går fikk jeg brev fra Posten om at sendingen var stoppet i Tollen og at jeg bl.a. måtte fremvise tillatelse fra DN for å få tollklarert sendingen. Skal ringe DN i morgen og håper på en snarlig avklaring. I mellomtiden ligger kakerlakkene i Oslo og venter på sitt nye hjem. Noen som har tilsvarende erfaring? Mvh, Vegard
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Nagash opplevde det samme http://www.reptilfreaks.no/forum/hva...-i-tollen.html
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vest Agder
Alder: 40
|
Da endte det hele godt. Ringte og snakka med en saksbehandler i DN som var svært imøtekommende og villig til å hastebehandle saken. To dager etter fikk jeg svar fra DN om at de ikke hadde noe lovverk som begrenset import av de gjeldende artene. Scannet og sendte all dokumentasjon til tollen samme kveld i og med jeg skulle reise bort neste dag. Sendingen ble klarert i tollen og videresendt mens jeg var bortreist og lå og ventet på meg på postkontoret når jeg kom hjem. Etter nærmere 4 ukers postgang kunne jeg åpne sendingen og konstantere at det hadde gått svært bra. Så og si alle kakerlakkene hadde overlevd turen.
Min lærdom er uansett at det er en stor fordel å ha formell tillatelse klarert på forhånd når jeg importerer fra utlandet. Tollen har liten oversikt over hva som er lov og ikke lov, og stopper nok det meste de oppdager for sikkerhets skyld. Info om innføring av invertebrater kan hentes på denne linken Direktoratet for naturforvaltning - Virvelløse arter Må samtidig takke Nagash og Parabuthus for nyttig hjelp. Mvh, Vegard
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Det var bra at det ordnet seg!
Saksbehandlerne hos DN er som regel OK fagpersoner (de fleste er utdannede biologer) som ikke har den samme agenda'en som man lett får inntrykk av at tilsvarende gruppe (vetrinærutdannede?) hos Mattilsynet har. Opptrer man saklig og skaffer tilveie nødvendig informasjon, så gir DN som regel tillatelse til det meste så lenge det ikke er en klar fare for helse eller biofare (spredning, smitt o.l.). MVH Jan Ove
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
|
Godt å høre at det gikk bra til slutt!
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| fra, kakerlakker, kjøp, utlandet |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Fôr til kakerlakker ? | duefjes | Fôrdyr | 28 | 24-09-2008 15:28 |
| Ang. import av planter fra utlandet | CamStatic | Lover og regler | 4 | 19-05-2008 13:08 |
| Avl av kakerlakker | Chixz | Fôrdyr | 2 | 30-12-2005 12:27 |
| kjøp i utlandet | BALLTASAR | Helse og sykdommer hos reptiler | 3 | 26-06-2005 21:31 |
| kakerlakker | straymond | Fôrdyr | 2 | 02-02-2005 01:28 |