| Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Stavanger
|
har et tusenbein nå, men har et ganske stort terrarie, så jeg har lyst å ha andre insekter sammen.. hvilke går an?
gresshopper? pinnedyr? kakkerlakker? noen andre? så har jeg hørt at pinnedyrene legger masse egg, men er det mulig med f.eks. en kneler oppi som tar seg av noen av eggene/"ungene"? er helt nybegynner, men jeg har lyst på mange forskjellige insekter ![]() har også et annet terrarie, der har jeg tenkt å ha enten skorpioner eller edderkopper.. men også det er ganske stort, så det blir for lite med et dyr tror jeg.. er det slik at edderkopper må være alene og skorpioner kan være flere sammen? |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Kristiansand
|
Sitat:
Du kan ha fler tusenben av samme art i terrariet, hvis det er av interesse. Jeg vil tro at du kan ha alle de insektene du nevnte i samme terrarie, men kakkerlakkene kommer vel an på hvilken art kakkerlakker. Jeg kan ikke så mye om insekter, så kan ikke si dette 100% sikkert. Hvis du venter litt, så skriver nok Chixz en reply, hun kan mye. Når det gjelder taranteller og skorpioner så har du helt rett. Noen skorpion arter kan holdes kollektivt. Taranteller kan ikke. Det er noen spesielle tarantell arter som har blitt holdt kollektivt som unge i en periode med hell. Men lev med regelen - "En tarantell pr terrarie".
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Hei ^^
Du kan holde tusenbein og pinnedyr sammen. Gresshoppene vil nok hoppe og forstyrre tusenbeinene så de er ikke de som går best sammen. Hvis terrariet er stort kan du eventuelt skaffe deg noen få. En annen ting er at kakkerlakker og tusenbein heller ikke går så bra sammen. Både tusenbeinene og kakkerlakkene (om det er snakk om gravende arter) vil grave og da kan de komme til å skade hverandre. Det beste er nok å blande pinnedyr, vandreblader og tusenbein ![]() Hvis du skal ha et rovdyr i terrariet må du passe på at det er såpass lite at det ikke kan ta de voksne pinnedyrene og tusenbeinene. I et blandingsterrarie er det også viktig å huske på at alle arter formerer seg. Det er også et lite minus med de fleste trelevende kakkerlakker ettersom de blir mange når de først får unger. Pinnedyrene formerer seg også, men det er det litt lettere og holde kontroll på ettersom de ikke er så raske og lett kan plukkes ut av terrariet, og brukes som mat til andre dyr i huset (med mindre du har et rovdyr i terrariet selvsagt). Man må også huske på at alt avkom sannsynligvis vil bli spist av rovdyret. Selv har jeg et blandings terrariet med: 1.1.0 Ildtusenbein (Aphistogoniulus sp.) 0.1.0 Lepidodactylus lugubris + en hel haug med benkebitere. Tidligere har jeg også hatt pinnedyr artene Indisk Vandrende Pinne (Carausius morosus) og Macleays Spectre (Extatasoma tiaratum) i dette terrariet med stort hell. Dessverre mistet jeg begge mine to Extatasoma tiaratum under hamskifte.... Kan også nevnes at jeg har hatt 1.1.0 Vandreblader (Phyllium bioculatum) på besøk som også bodde der en stund. Alle disse har trivdes veldig godt Og jeg gleder meg til å få noen nye vandrende pinner/blad inn i terrariet så fort det blir varmere i været Håper du fikk litt ut av dette, om ikke er det bare å spørre igjen
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Stavanger
|
kult
![]() hvilket lite rovdyr kan du anbefale? det virker som du kan mye om insekter, så kanskje du vet dette - hvis jeg ville hatt mest mulig forskjellige insekter i et terrarie, hva slags kunne jeg hatt da? terrariet er omtrent 60x40x50cm.. (høyde 50cm).. har også 5 andre på den størrelsen.. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Jeg har som sagt en sørgegecko frøken i mitt terrarie, og kan gjerne anbefale det. Jeg ville ikke fått for knelere ettersom noen av dem ikke har sterke nok kjevepartier for å spise pinnedyr. Mulig du kan putte inn noen fine norske edderkopper
![]() Du kan som sagt gjerne lage et av terrariene med pinnedyr, vandreblader og tusenbein med et av disse terrariene. De fleste pinnedyr/vandreblad arter kan gå sammen noe som kan skape mange vakre terrarier. Det er også veldig greit om du skaffer seg noen benkebitere/skrukketroll og spretthaler som du kan la gå løs i substratet. De vil fungere som renholdspersonell. Jeg vil si 4-6tusenbein avhengig av størrelse, og angående pinnedyr og vandreblader er jeg ikke sikker på hva jeg skal anbefale deg ettersom det er store variasjoner innenfor arten. Angående skorpioer kan du for eksempel holde 4-6 keiserskorpioner (Pandinus imperator) i et av terrariene. Lag for eksempel et ulent terreng inn i terrariet og legg ut steiner som de kan grave seg ned under. Det er en stor fordel at disse skorpionene er på noenlunde samme størrelse. Om du har interesse av biller er det mange store biller som kunne bodd i et av terrariene. Men hvordan det er å blande biller kan jeg ikke svare på ettersom jeg kun har erfaring med Rosenbiller (Pachnoda marginata peregrina). Forskjellige arter av samme slekt skal imidlertid ikke blandes ettersom det er stor sjanse for at det kan ende med noen stygge krysninger som du ikke vil ha i dine terrarier. Lykke til! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2009
Sted: på landet
Alder: 20
|
hva skjer hvis man har to tusenbein av forskjellige arter i samme terrarie?
jeg er helt ny med dette, men vil gjerne at tusenbeinet mitt skal få en kompis så han ikke er så alene =) |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2009
Sted: på landet
Alder: 20
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
|
Sitat:
er ganske sikker på at det er en A.Gigas
|
|
![]() |
| Emner |
| fler, tusenbein |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Fler av Leo77´s Leoparder... | GekkoGalaksen | Agamer | 6 | 29-07-2008 19:39 |
| Tusenbein | emil | Myriapoder | 7 | 21-11-2007 13:53 |
| Fler som så på nrk i dag tidli? | Miroxx | Småprat | 17 | 05-10-2007 10:18 |
| Fler foto konkuranser! | Chibi | Småprat | 9 | 23-06-2007 11:20 |
| Fler bilder av Luban;) | Chibi | Mine Herptiler | 19 | 01-03-2007 12:05 |