| Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
|
Hallo.
På fredag hentet jeg 2 nye Afrikanske kjempetusenbein (Archispirostreptus gigas) hunner til hannen min å dem har allerede parret seg ![]() Og da lurer jeg på om det er noen forholds regler jeg burde følge eller om noen har noen tips? Jeg takker får alle svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Grattis! Artige dyr det der. Vær oppmerksom på at de pakker hvert egg inn i bæsj og graver dem ned for inkubering. De er ganske vanskelige å få øye på, så du bør være forsiktig med å skifte jord f.eks.
Veldig gøy når de små klekker og tøffer rundt i terrariet som bittesmå tog
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ok takk for svar Men da har jeg også noen spørsmål!1. Hvor lenge går tusebeinene drektige og hvor lang tid tar det før eggene klekker? 2. Er det en spesiell type jord jeg burde bruke? 3. Er det noen spesielle krav til hvor fuktig substratet burde være? 4. Er det mulig at terrariumet mitt blir for stort for bebisene? 5. Burde jeg ha de nyklekkede bebisene for seg selv? Litt info: Terraet jeg bruker er et 250 liters akvarium. Som substrat bruker jeg sånn tørket plate med jord som man legger i vann å som så brytes opp og blir til fin fuktig jord (jeg tror det heter eco earth eller noe lignende). + litt coconut husk som dekke på toppen. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Har ikke så veldig mye erfaring med unger på disse, men jeg har klekket fra tre kull, ca 30 unger til sammen. Rådene mine er ikke nødvendigvis de eneste rette, men de har fungert for meg
![]() Vet ikke hvor lenge de går mellom befruktning og egglegging, men det tar ca 3 mnd fra eggene legges til de klekker. Jeg ville gått for torvjord, som er ganske lett og luftig, men andre typer kan sikkert også fungere. Jeg tørket eikeblader som jeg knuste og blandet i jorden. Det er fin føde som holder seg kjempebra, og alltid er lett tilgjengelig for dyrene. God kilde til kalsium er det også. Substratet gjennombløtet jeg med vann, og klemte ut så mye som mulig av det før jeg puttet det i terrariet. Deretter vannet jeg vel ca en gang i uken. Det skal ikke tørke ut, men være moderat fuktig. Jeg har hatt alle mine i terrarier fra 30 til 60 liter, men jeg kan ikke tenke meg at større kan være problematisk. De finner nok frem til maten uansett. Jeg pleide alltid å la de små gå sammen med ungene. Aldri noen problemer der
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg skal se om jeg klarer å skaffe litt tiurtorv før eggleggingen
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| archispirostreptus gigas | shadow | Insektfakta | 0 | 28-09-2011 22:48 |
| Archispirostreptus gigas - bebis. | Viridovipera | Myriapoder | 9 | 25-04-2009 12:38 |
| Archispirostreptus gigas | Geb | Myriapoder | 24 | 26-02-2008 23:09 |
| Archispirostreptus gigas unger | Fluffy | Myriapoder | 6 | 25-01-2008 07:06 |
| Archispirostreptus gigas | john | Myriapoder | 5 | 09-12-2006 14:14 |