| Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Sted: oslo
|
hei sluttet for en tid tilbake å holde reptiler pga de fantastiske norske lovene, men fant ut at jeg savnet terrariehobbyen min som jeg har drevet å nerda med i flere år nå.
derfor holder jeg nå på å bygge et lite rack med ca 8 små terrarier (kan fort bli fler) ca 30*30*30cm, noen kan evt være i dobbel størrelse høyde eller lengde,men da maksimum 2-3 av disse. disse skal huse innsekter som jeg også har drevet noe med, og har bestemt meg for å undersøke følgende arter foreløpig: grønn kneler, neshornbiller, noen typer gresshopper bl.a schistocerca gregaria og tapezia spumans, vandrende blad, vanlig scarabe, goliatbille, gullbasse, hadde også vært gøy med noen slags type veps, og noen type snegle. terrariene tåler vann, så har også vurdert krabbe i et av de, siden dette var noe jeg drev endel med før. vel, mine spørsmål til dere da går så klart ut på hva vet dere om disse, linker til faktasider, caresheets, vil disse fungere innenfor disse målene, dyrebutikker eller privatpersoner som selger noe av dette, og sist men ikke minst: har noen av dere noen nye forslag til innsekter eller lignende jeg bør sjekke ut som er spesielle for dere og som er mulig å oppdrive. gjerne også om dere har å selge. ut fra hva jeg listet opp går det vel an å skjønne hva slags skapninger jeg er mest opptatt av. er ganske vant med terrariehold så jeg skulle mene jeg klarte litt mer enn helt nybegynnerdyr. håper på mange gode svar, bare slå dere løs jeg er interessert i alt! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Grønne knelere ~ Noen dyrebutikker for eksempel AquariusZoo også folk fra EI som selger
neshornbiller ~ Ta en tur innom nærmeste dyrebutikk og spør etter lista over dyrene de kan skaffe. Jeg ble i alle fall overasket over hvor mange nesehornbiller som er listet der ![]() noen typer gresshopper bl.a schistocerca gregaria og tapezia spumans ~Aner desverre ikke hvor du kan skaffe disse (er ikke akurat hovedinteressen), du kan prøve EI ![]() vandrende blad ~ Noen vandreblader er ganske vanskelige å få tak i og noen vil trenge mer plass enn 30x30x30cm, men om du tar en titt på EI vil du kanskje finne vandrebladet for deg ![]() vanlig scarabe, goliatbille, gullbasse ~ Nok en gang spør på EI ![]() hadde også vært gøy med noen slags type veps ~ Aner ikke noen type snegle ~ Er det faktisk mulig å få tak i fra privat personer i Norge, det er bare å lete ![]() Ellers vil jeg anbefale deg kakkerlakker, rosenbiller (begge to er utrolig kule dyr, både som fôr og ikke fôr), tusenbein, taranteller og skorpioner som også er noen fantastisk fasinerende skapninger. Linker: Aquarius Zoo -> www.aquariuszoo.no Exotiske Insekter (EI) -> www.einet.dk Lykke til både med rack og dyr ![]() Og om du skulle dette over Phyllium bioculatum hversåsnill tenk på meg... |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Ser at du bor i Oslo, stikk innom Oslo Zoo Senter (Se link for kart) og hør litt med dem, vet at de har en god del Biller, Knelere Og Vandrene Blader.
De er også veldig hjelpsomme og noen av dem har mye kunnskap om de forskjellige innsektene. Kart |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
eggy:handler der opp til flere ganger i uka så vet godt om de, men ser de nesten bare har ederkopper og skorpioner om dagen, noe min samboer ikkelar meg dra inn i huset uten videre..men har faktisk ikke sjekka lista dems enda over hva de klarer å skaffe..men ærlig talt stoler jeg generelt mer på hobbyentusiaster enn dyrebutikk folk, selv om jeg vet særlig hu ene dama der har endel peiling.
chix: EI er danske saker, har du importert ting og sånt, er det noenlunde smertefri affære hvis det blir aktuelt? takktakk sålangt, men tar gjerne imot mer svar
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Ja, det er stortsett hun ene som tar seg av alt med Tarantellaer og slikt, så hun har jeg snakket en del med. Har sett at de har en del Biller stående, har også sett en kneler der, men det er en stund siden.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Heisann.
Jeg synes du burde sette av plass til en Haplopelma Lividum, tøffere krabat finnes ikke. Anngående veps: Prøv å få tak i "hawk wasp" aner ikke latinsk navn, men guuud, disse er tøffe! Mvh Robin
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
ok..vil det være nødvendig med tillatelse om det bare er snakk om noen få eksemplarer,altså 5-10 dyr alt i alt?
haplopelma lividium, hva er det? vanskelig å holde/dyr? forresten vil jeg gjerne ha flere forslag.. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Caffeinism
Admin
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
Mvh Robin
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
![]() Dette er fantastisk hyggelige dyr å holde i terrarier. Det finnes også mange flere varianter enn den svarte du som regel finner i dyrebutikker. Mistet min her i over i går å må si at jeg savner henne litt, blandings terrariet er liksom ikke det samme uten henne... |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| alle, ekperter, insekt, les |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Reptil/insekt bilder | skorpion | Mine Herptiler | 26 | 29-10-2007 19:45 |
| Insekt og dyre filmer. | Viridovipera | Filmsnutter | 0 | 16-08-2007 11:36 |
| Hva er dette for et insekt? | Crispy | Andre insekter | 11 | 14-03-2007 17:01 |
| rart insekt | randi85 | Knelere | 9 | 10-06-2006 16:24 |
| Rat insekt på bilrutene | Ulopolitanus | Andre insekter | 1 | 12-07-2005 12:25 |