| Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Member
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Under fossilene av fortidens kjemper
|
Jeg har funnet et innsekt som jeg ikke vet navn på. Noen som vet hva den heter?
![]() Veldig stor dette bildet :/ Men når det var mindre lignet den på en engel
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Tatt bildet selv eller funnet det på nettet?
Greit med litt bakgrunnsinfo
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Member
|
Har tatt det selv, men ute oppe i taket ved døra rundt kl 19.00, så det ser litt mørkt og skjelvent ut
Er vanskelig og ta bilde opp ned Peiling på hva den heter?? Har sett den mange ganger før, men bestemte meg nå for å finne ut hva den het |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Desverre, men dette er ganske vanskelig ettersom bildet er veldig dårlig: Det kan dreie seg om ganske mye: Leucoma salicis, Hepialus humuli, Eilema complana eller muligens Eilema lurideola eller kanskje jeg bare er helt på jordet :S
Om du besøker http://www.bio.no/bio/enbiolog/ kan de kanskje gi deg bedre hjelpe der. Lykke til med å finne ut av det
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Member
|
Egentlig så synes jeg den ikke er så dårlig, du kan se den og den holdt på å fly når blittsen kom.
Det er ikke så mye mere av den egentlig enn det du ser på bildet, den var helt 100% hvit. Du kan jo se hvor mange bein den har, vingene, kroppen, det var ikke noe mere ved den. De navnene dine var veldig så ute av Norge . Jeg tok bilde av den hjemme, så jeg tror den har et lettere navn som myggen har |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Nei bildet var fint
![]() Det er bare det at jeg ikke ser noen flere detaljer. Mygg har også vitenskaplige navn
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Member
|
Veit det, men de har et navn alle husker ihvertfall
![]() Egentlig så kunne jeg ikke se flere detaljer på den. Jeg har sett sånne før og har sett på dem nøye og de er så hvite at det ikke går an å se noe annet en kropp, vinger og bein ![]() Det ligner på en slags nattinsekt som jeg pleier å kalle alle innsekt som lever om natta og kvelden. Har ikke sett den om dagen før og hvet ikke om den bare lever en dag. bare det var noen flere her som kunne gi et riktig svar på det jeg lurte på, gidder ikke å spørre på enda flere forum. Har så mange at jeg ikke får kontroll |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
At det er enn møll eller nattsvermer er noe jeg er nesten 100% sikker på
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
|
Kanskje en ny art! =O tulla =P
Meh, jeg sender en mail til Jan Ove Rein, kanskje han vet =P Edit: Har fått svar =P Han viste ikke heller, men han trodde det var en møll.
|
|
|
#10 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Vanskelig å si men sånn umiddelbart ser det ut som en eller annen fjærmøll (fam. Pterophoridae). Siden den er så skinnende hvit ville jeg nok gjettet på Sølvfjærmøll (Pterophorus pentadactyla).
Se bilde f.eks her |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| engel, flyvende, hvit |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder