"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Insekter > Andre insekter hvilken larve er dette??

Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-08-2009, 15:34   #1
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard hvilken larve er dette??

noen som har sett en slik larve før? jeg så kattene stirre iherdig på noe grønt og gikk da bort og så hva det var.. der lå denne sammenkrøllet

jeg har sett lignende før.. men denne var ganske mye større. den er 7cm lang..

Svar med sitat
Gammel 03-08-2009, 18:48   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,531
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Pen sak. Hva med nattpåfugløye (Saturnia pavonia)?
Svar med sitat
Gammel 03-08-2009, 19:04   #3
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

jaggu syntes det kan stemme har leitet meg gal nå er ikke så flink og lete etter dette så var ikke lett

ja.. den er meget fin!

nå gjenstår det bare å se hva den vil spise siden den er så stor hadde det vært artig og sett hvordan den ble etter larve stadiet
Svar med sitat
Gammel 03-08-2009, 20:13   #4
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Fant noe på wikipedia om samme slekt: Pavonia pavonia - Wikipedia, the free encyclopedia

Tror nok de spiser det samme av bladene: Eik, pære, eple, rose, piletre, sikkert noe frukt også.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-08-2009, 22:13   #5
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

ja, fant noe ute.. er elendig på planter, så vet ikke hva det er, men spiser no av det så leste jeg en del om den jeg også, og det er visst ikke så lenge til den går i kokong, så er den der til godt utpå våren før den kommer ut.. så må den stå kjølig mens den er kokong et tips var å sitte den i kjøleskapet hehe. men vet ikke helt om jeg skal beholde den til den tid enda.. men jeg får se hadde vært stilig og hatt den til den var utviklet, så slippe den løs=)
Svar med sitat
Gammel 04-08-2009, 00:59   #6
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 562
Blog Entries: 12
Standard

en skulle tro kjøleskapet er for varmt. jeg fant mange kokonger da jeg gravde litt i jorda (hvorfor er uvesentlig). de lå bare et par cm ned i jorda, og der er det maaange minus om vinteren.

ut kom i hvert fall en ligustersvermer. jeg gjorde et ekstremt feilgrep, som jeg må advare deg mot: jeg la den rett i en plastboks som den klekket i. resultatet var at den la vingene ned i væsken den hadde inni kokongen, slik at vingene klistret seg sammen. den fikk ikke rettet dem ut, så den kunne ikke fly. tenk det... en sommerfugl som ikke kan fly... avlivet den kjapt med en sko.

altså: hvis du vil la den bli kokong, trenger du kanskje 10 cm jord(heller for mye enn for lite) den kan grave seg ned i, hvis den arten der gjør det, slik at du har noe som suger opp væsken, og noe den kan klatre på for å tørke seg. en litt grov pinne eller noe.

og ikke forstyrr den på vinteren når den ligger og modner i kjøleskapet.
Rawhin er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-08-2009, 15:59   #7
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

tenkte på dette med at det var for varmt jeg også.. og nå går den i en stor petbox med 5cm med torv i.. her jeg bor er det en kjeller som ikke er isolert eller noenting.. så jeg tenkte og sitte den ned der om jeg finner ut at jeg vil beholde den.. men ettersom det er så lenge til den blir utviklet så vet jeg ikke.. blir litt kjipt og holde den fanget så lenge, når jeg alikavell skal slippe den fri når den er utviklet..

men jeg får ta og bestemme meg siden forløpig er den utrolig stilig og se på!! og bør jo bestemme meg før den blir kokong.. men men..
Svar med sitat
Gammel 04-08-2009, 16:01   #8
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

ja, så lenge gikk det nå er det en kokong gitt utrolig hvor stor den var! og mye silke rundt der men den henger i taket da.. ikke nedi torven.. og den henger på lokket og på boksen.. så jeg vil ikke åpne den.. skal se om jeg får tatt et bilde snere i dag
Svar med sitat
Gammel 04-08-2009, 18:29   #9
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

her er bilde av kokongen.. har nok ikke vært så lenge igang med den.. som dere tydeligt ser på bildet.. men skulle tro den valgte og gå under bakken da..:/

Svar med sitat
Gammel 04-08-2009, 21:45   #10
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 562
Blog Entries: 12
Standard

det er jo ikke noe pes å bare ha denne stående i kjelleren over vinteren, og så lenge kokongen ikke blir skvist har den nok plass og bryr seg relativt lite. den ligger bare og godgjør seg nå, så blir den en sommerfulgl. er jo veldig pen, da, så du kunne da bevare den når den klekkes? jeg har prosjekt i bioen nå med å samle kryp, og da skal vi legge dyr i fryseren, så de dør, og feste dem med nåler på isopor og levere til læreren. jeg finner faktisk aldri voksne eksemplarer, så det kunne jo vært litt spennende å ha denne i ei ramme i stua eller noe? høres jo litt slemt ut å drepe den, men etter hva vi har lest så kjenner de ikke smerte. for all del, slipp den ut, men om det er en pen art kunne det jo vært litt interessant?
Rawhin er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hvilken art er dette? Nikazo Andre virvelløse dyr 7 24-12-2008 10:00
Hvilken art er dette? Blodstrupmoen Gekkoer 1 14-12-2008 19:02
Hvilken art er dette? Cyanide Pinnedyr 5 11-12-2008 10:39
En grønn larve (Hvilken/Hva slags?) Sebastian Myriapoder 7 23-05-2008 13:23
Noen som vet hvilken larve dette er? Androctonus Andre insekter 6 22-05-2008 14:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:03.