| Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Member
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Akershus
|
Hei.
Er det noen her som har noen erfaring med atlas biller eller lignende arter? Kjenner noen til privatpersoner i oslo-området som driver med oppdrett? Hva er vanlig leve alder? Biter atlas biller, eller er det bare føttene man må passe seg for. Og dette stedet der vingene møtes, kan de bruke det i forsvar mot mennesker, eller skal man bare holde fingrene unna der? Er det slik at man kan håndtere slike insekter, eller er et bare pynt. Jeg har blitt bitt av slange før, og selvom det ikke var noe vondt, så blir man litt skvetten, sådet er jo greit å være bevisst eventuelle ting man må være forsiktig med. Hvordan bør man isåfall løfte en slik bille, eller bør man få detn over på en gren eller lignende først? Er det mulig å få kjøpt andre lignende arter, eller goliath bille i Norge, og isåfall hvor og pris? Krever atlas biller noen spesiell fuktighet eller temperatur? Hva er vanlig å forvente av antall avkom? Hvor lang tid tar det før larvene blir til biller? Er det noen her som har erfaring med avl og kan uttale seg om det? På internett har jeg lest at hver enkel larve trenger en boks som er minst 30cm dyp, stemmer dette? For hvis det klekkes mange larver må man jo virkelig ut på bokse-shopping. Larvene trenger en såkalt leaf mulch til å lage beskyttelse rundt puppa, er dette mulig å få kjøpt ferdig i Norge? Og hvis ikke så skal man jo bruke planter fra komposthaug, og da lurer jeg på hva om noen planter er giftige for larvene eller billene? Og selvom det hele går igjennom en våte/soltørke prosess, blir man kvitt alle uvelkomne småkryp da? Har noen erfaring med å lage en slik much? Jeg har hørt at de liker salat og banan, og at man kan strø over litt fiskemat-flak over for nok proteiner, stemmer dette? Og er det mer mat som er nødvendig eller de bør ha? Er det noe de ikke skal få som er giftig? Jeg har hørt at i noen av disse behornede artene går det an å ha to hanner sammen, hvilke arter er det? Ble endel spørsmål, men håper at noen her har peiling, da folk i dyrebutikker ikke vet stort og det står lite på nettet. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| atlas, bille |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| bille spill | therabro | Småprat | 7 | 12-07-2010 19:46 |
| Chalcosoma atlas ??? | steinelg | Andre insekter | 6 | 13-09-2008 09:28 |
| Hva slags bille? | Fluffy | Andre insekter | 18 | 06-05-2008 20:29 |
| Gul bille | mr-repti | Andre insekter | 0 | 06-07-2007 20:19 |
| Chalcosoma atlas (Chalcosoma, atlas bille) | Andre insekter | 0 | 15-01-2005 18:48 | |