"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Andre dyr Spissmus til bry

Andre dyr Forum for andre dyr enn reptiler og krypdyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-06-2011, 10:50   #1
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,648
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard Spissmus til bry

Er det noen som har vært borte i mitt problem, eventuelt har en løsning.

Hukatta mi har vært meget flink til å fange og drepe spissmus siden forje helg.
Men den siste spissmusa hu fanget er en skikkelig tøff krabat.
Jeg våknet midt på natta at katta mjauet for å vise meg hvor flink hun er, jeg skrøyt av henne og la meg til å sove igjen. Men snart kom det noen høye hvinene skrik, det er jaggu den lille spissmusa. Katta slepper den, jakter på den , slepper den igjen. Nå er det normalt at kattene leker med dyrene de fanger, men hun dreper ikke denne.
Den har nå bodd i min leilighet på frifot siden natt til onsdag. Katta fanget den så senest som i går, men når den lille krabaten begynner sine grusomme skrik så slepper hu den bare igjen.

HVORDAN SKAL JEG FÅ DENNE TØFFE SPISSMUSA UT AV HUSET.
Jeg prøver sjølsagt å få tak i den når jeg ser den, men den er noe lynende kjapp.
Nå skal det også sies at jeg holder på å pakker for å flytte, så ting står ganske så på hodet i huset, og veldig mange gjemmesteder.
shelob er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-06-2011, 11:05   #2
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

En hjemmelaget vennlig musefelle.
Svar med sitat
Gammel 17-06-2011, 11:13   #3
Reptilfreak

shelob sin avatar

Standard

Men hva kan jeg friste den med, har ikke akkurat lyst å spidde en tarantell sling i fella heller
shelob er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-06-2011, 13:29   #4
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 465
Standard

Min bestemor pleide å bruke brunost. Slo alltid godt an
Svar med sitat
Gammel 17-06-2011, 13:34   #5
Reptilfreak

shelob sin avatar

Standard

Brunost går sikkert fint til husmus som er en gnager, men spissmus er ingen gnager men en insektsspiser.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-06-2011, 14:23   #6
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Jøsses har du ikke kakkiser eller noe slikt da?
Svar med sitat
Gammel 17-06-2011, 14:24   #7
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 465
Standard

Haha, der kommer vranglæren min fram Trodde vanlig husmus var spissmus jeg. *Hente frem wikipedia*
Svar med sitat
Gammel 17-06-2011, 14:37   #8
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Du får sette deg ned på alle fire, og pipe rundt kjøkkenbordet, så skal du se at den kommer frem

Neida, men har hatt samme problem. Spissmus er jo noe giftig, og katter som har drept og spist én, har ofte lært leksa si, og dreper ikke mer spissmus. Men så er det også de som aldri lærer, og fortsetter å spise dem
Ene katta mi ble nok noe sur på den ene spissmusa som forårsaket en del ubehageligheter for han, så han gikk utelukkende etter spissmus på trass

Uansett så har jeg hatt en del mus i huset, og jeg har ikke gjort noe annet enn å finne dyret, og ta tak i det og bære det ut. Det har egentlig aldri vært noe stort problem. Har du en langkost du kan stoppe den med når den piper over gulvet? Det jeg har gjort når musen blir vanskelig, er vel å ha en rekeboks klar i hånda, så har jeg funnet musen med kattens hjelp. Den sitter som oftest under stolen, soffan etc, så er det å skremme den ut, og prøve å få kastet rekeboksen over den. Det tar som regel et par-tre forsøk, men funker som oftest

Hvis du ikke finner den, så blir det vel en fin innflytningsgave til de neste heldige beboere
Svar med sitat
Gammel 17-06-2011, 14:48   #9
Reptilfreak

shelob sin avatar

Standard

Kakerlakker, at det ikke slo i meg, men spiser spissmus døde insekter? hmmm
Gode råd du kom med der Jabbe. Tusen takk.
Kjekt å vite at det ikke er bare meg som har hatt et slikt "problem".
Kattene mine fanger ofte spissmus, leker med de og så dreper de, men spiser de jo aldri. Smaker jo pyton.

Jeg som var redd det skulle være kakerlakker i huset til de nye leieboere, blir vel spissmus istedet. hehe
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-06-2011, 14:54   #10
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,529
Standard

Hør om noen i nærområdet har mink eller ilder som du kan låne noen minutter. Disse legger igjen en lukt som gjør at alt av smådyr skyr huset, er du heldig fanger de spissmusen for deg i tilleg.

Jeg har lånt ut mine ildere til folk som har hatt problemer med "vånn" (jordrotter) og mus, samt spissmus og alt mulig rart og det har vært svært vellyket. Har også blitt brukt nede på travbanen her for å fange mus og rotter i stallene, og det er utrolig effektivt.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:45.