| Andre dyr Forum for andre dyr enn reptiler og krypdyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Mellom Stathelle og Langesund i Telemark
|
Innser at vi må avlive tre gamle tamrotter som ikke har det så bra lenger. Noen som vet om en human måte å avlive dem på? Vi tar dem til veterinæren om vi ikke finner en human måte å gjøre det på.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2009
Sted: Bærum
Alder: 24
|
Huff, nei jeg vet jaggu ikke. Tror ikke jeg hadde hatt baller nok til å avlive selv, med mindre det var veldig akutt. Men jeg er spent på om du får noen vettuge svar, da jeg er stolt eier av to små rottefrøkner selv, og om (bank i bordet) noe fælt skulle skje som krevde en kjapp avlivning til rottas beste, er det jo greit å vite hva man bør og ikke bør gjøre.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Det mest humane blir nok hos veterinæren. Særlig hvis du selv ikke har avlivet rotter før, og det er sjanse for at du gjør ting feil.
En person jeg kjenner har vokst opp på gård og har i mange år jobbet som slakter. Han driver også rotteoppdrett som reptilmat, og avliver rottene også deretter selv. Jeg har sett avlivingen selv, og selv om hverken lydene eller synet er spesielt vakkert, så er jeg rimelig sikker på at rotta ikke aner bæret før døden intreffer. Det er veldig fort og smertefritt, men som sagt - dette er en kar som har gjort det i mange mange år og vet hva han gjør. Man sitter ikke hjemme og prøver seg frem med gamle kjæledyr-rotter.. det for meg blir litt sært.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Nå har ikke jeg råtter da, men.
Denne CO2 metoden da som alle sverger til, eller er de kunn for pinkiser.???
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
co2 er effektivt når skal brukes som fòr men denne metoden virker dårlig på pinkies
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
co2 greier blir vel fort dyrt om man bare skal avlive 3 rotter? legg de i en sokk og slå den hardt inn i en vegg eller noe.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Veterinær er jo den mest humane måten å gjøre det på uansett. Men vær tilstede og sørg for at de får likeglad sprøyte først, for noen veterinærer setter sprøyta rett i magen for å spare penger.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Dette er hva jeg har sett på youtube!!!
1. Legg rotta i en plastik pose og slå hardt i veggen. 2. Ta en blyant over nakken og trykk ned så nakken blir knekt. 3. Legg de i en boks og hiv de i fryseren. 4. Legg noen rottefeller i en boks og slipp en og en rotte oppi av gangen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
Jeg brukte co2 på mine mus det ble ikke noe spesielt dyrt men er jo helst hvis du oppdretter mus og rotter
298.- for co2 gass kjøpte co2 flaske for paintball 20 kr for refill. varer lenge 59.- for hammarplast boks 40 kr i diverse så under 400kr for hele greia .
Konge pyton er for folk som er redd for å bli bitt Favoritt artsgruppe Antaresia Sist endret av fanden; 16-01-2011 kl 14:02. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| "Human" måte å ta livet av byttedyrene | Skessa | Taranteller | 18 | 03-06-2009 12:39 |
| Smugling eller avlivning? | Rex | Lover og regler | 16 | 09-02-2009 23:39 |
| Human tetris | Olliw | Småprat | 6 | 10-11-2007 15:12 |
| Brutal hunde avlivning | mats123 | Småprat | 3 | 01-05-2006 20:14 |
| visstnok hva norges stat syns er en tilstrekkelig avlivning. | straymond | Media | 1 | 13-01-2005 18:52 |