| Amfibier Her finner du diskusjoner rundt amfibier: frosker, salamandre m.m. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Moelv, Ringsaker, Hedmark
Alder: 31
|
Kom hjem fra fisketur etter mørkets frembrudd og holdt nesten på å tråkke på denne her skapningen som lå på trappa mi... Trodde først det var en firfisle men nå er jeg ikke sikker mer. Den er skikkelig svart, eneste farge jeg kunne skilne var litt gulaktig helt ytterst på "tærne" og en slags gulaktig stripe langs halen på den. Kan det være en salamander? Og hvis så, hva i all verden gjør den på trappa mi, det er lang vei til noe slags vann den kan leve i. Jeg var under den oppfatning at de levde i vann...
Fikk bare knipset et bilde før kamera gikk tom for batteri ![]() EDIT: Den ligner veldig på den på dette bildet http://web3.custompublish.com/getfil...ww.naturarv.no Referes til som "stor norsk salamander"
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Det er en salamander ja, det er vel den perioden de lever på land nå..
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
|
bare å slippe den ut igjen
![]() sjeldne salamander det der se er ikke mange av de "store" igjen her i norge :O
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Moelv, Ringsaker, Hedmark
Alder: 31
|
Jeg blir nødt å finne et egnet sted å slippe den ut, hører slettes ikke hjemme på gårdsplassen her... Masse biler og kattepuser som sikkert kommer til å overfalle den. Bare så utrolig merkelig den skal dukke opp midt på trappa mi... Den fikk et middlertidig hjem i en isboks med litt fuktig tiurtorv i til jeg kan fastslå et trygt sted å slippe den ut...
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Salamandere er vandrere. de vandrer fra vannhull til vannhull.
Så slike små andedammer i hagen er positivt for salamandere, da de har dammer de kan besøke på vandringen. Mamma fikk besøk av en salamander i fiskedammen sin i fjor. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
|
Hei Hei...
Bare sett den ut i nærmeste skog holdt der du bor... Regner med at du bor i nærheten av noe slikt siden du reffererer til "på gårdsplassen her"... De klarer seg ganske bra selv, og vil finne veien til ett egnet dvale sted når den tid kommer... Selv holder jeg til langt fra der man som regel møter på salamandere, men jeg er kjent med at dem kommer seg gjennom lufte ventiler og overvintrer under frysebokser, potter og slikt i kjellere på øst landet... Mvh Ymar |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Trondheim
Alder: 27
|
Hei! Dette er veldig interessant. Arten er storsalamander og er rimelig i vinden forsknings- og bevaringsmessig.
Du sier at det er lang vei til nærmeste vannhull, hvor langt eksakt? Jeg ser du bor i Moelv, dette er ett av de nordligste områdene med storsalamander i Sør-Norge, og ville satt pris på en pm med kartlink. Jeg skriver for tiden masteroppgave om storsalamander, og svar på disse spørsmålene vil være svært relevant for oppgaven og kunnskap om storsalamander generelt
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva er dette? | Flyaxe | Andre insekter | 15 | 09-01-2009 11:40 |
| Hva i all verden??? | Chibi | Boa og pyton | 0 | 28-12-2007 10:43 |
| lengde på slanger fra hele verden | fanden | Boa og pyton | 12 | 08-12-2007 13:28 |
| Python regius, hvorfor i all verden? | Viridovipera | Boa og pyton | 9 | 21-10-2007 13:42 |
| herregud for en verden! | cobra_kai | Småprat | 9 | 24-01-2007 18:01 |