"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Amfibier Periophthalmus barbarus (Slamkryper)

Amfibier Her finner du diskusjoner rundt amfibier: frosker, salamandre m.m.

Svar

LinkBack (9) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-05-2008, 03:38   9 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard Periophthalmus barbarus (Slamkryper)

Har funnet en side hvor det står ganske mye interessant for de litt viderekommende som har en litt høyere interesse for disse små amfibiene. Noe av det er litt tungt lese stoff, men jeg syns det stod en del bra der + en del flotte bilder fra dems naturlige habitat (noe jeg har leitet etter). Hodet er fullt av tanker og ideer med å sette opp 375L min med slamkrypere med mest mulig naturlig habitat. Denne siden gir meg masse ideer og det håper jeg den gjør til dere som allerede har slamkrypere her inne

Themudskipper.org - Periophthalmus kalolo

også et spørsmål til noen vivarium plante eksperter her inne med en forklaring først..(spørsmålet kommer lengere ned)

Hvis/når jeg setter opp et sånt akvariet/vivarium med slamkrypere, så har jeg tenkt til å bruke blåleire som substrat på land delen. Leire inneholder en del mineraler. Dette må jo være bra for noen planter, men kan tenke meg at saltvann/brakkvann ikke er så populært for mange planter..Plantene blir ikke stående med vann på seg, men har tanker om å få laget til en løsning så det blir høyvann og lavvann i akvariet. Da kommer det til å komme saltvann/brakkvann 1-2 ganger i døgnet på plantene et par cm opp på stilken/stammen. Det vil jo seff være saltvann nede i leiren hele tiden, så da må det være en plante med røtter som tåler dette. Er det mulig å få til vekst med et par planter i denne type forhold eller må dem i potter, så vannet ikke berører planten?

Tenkt mye på dette.. Må bare få bygd nytt bur til gibbs, så jeg får tilbake akvariet mitt..den sniken.. Han kom til verden og tok en "ninja move" på meg og vips så sparket han ut fiskene mine og fikk seg feit hybel.

Et par bilder som er hentet fra samme siden:

Dette bilde viser en slamkryper utenfor sin hule hvor dem legger egg:

Fin gjeng assa

Sist endret av Gibbs; 18-05-2008 kl 14:37.
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-05-2008, 19:19   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Hej! Må først bare si at slamkrypere er fisker, og ikke amfibier, men fisker som lever et amfibisk liv...
På første bildet der, ser du han har blåst opp kjevene, min gjør det av å til, tror det er for å se enda større og skumlere ut, mot andre slammisser..

Ja, jeg har tilsammen hatt 5 slamkrypere, 1 av dem har jeg akkurat nå Det å finne bilder av dems naturlige habitat er ikke alltid så lett, men siden du har funent er mega bra de lever jo nesten bare på en strand, med 3 cm høy vannstand (tenker ikke på tidevann o.l. da..)
Jeg tror jeg har arten som du ser etter nå.. ihvertfall så er ikke de noe å ha sammen,, dreper hverandre uansett om de har stoor plass og sine egne landplasser,, desverre.... så å ha 1 stk. er nok kansje det lureste.. Hvorfor de ikke dreper hverandre i naturen, aner jeg ikke :/ karet ditt høres bra ut, fin størrelse absolutt stort nok ihvertfall

Men er blåleier ugiftig for slammissen?

Brakkvann er ikke godt for de fleste planter nei,, ikke så veldig mye planter der de bor uansett, men noe som er døds stilig, som jeg egentlig skulle ha i mitt akvarium, er mangrovetrær.. Du kan få kjøpt mangrovefrø-som utvikler seg til store trær, og de lager noen syke røtter som fyller akvariumet, og gir slammissen både naturlig, og fine land muligheter, men disse trærene kan fort bli 3 meter høye, å det var en av de tingene som hindret meg i å ha det+ at det ikke er noe særlig å komme med motorsag å sage inni akvariumet, dog vet jeg ikke hvor man får tak i det desverre.. Jeg har prøvd div. vann planter-men de dør etterhvert.. Holder nå også på å ha en dracena bamboo stick inni der, skal infomere deg om hvordan det funker i brakkvannen(eller stå neddi sanden)...

Vil bare tilføye at slammisser er drit tøffe Erta min litt istad, med å ta boxen med mat foran annsiktet, og tok den fram å tilbake, han fulgte etter boxen med øynene.. Utrolig godt syn.. Så åpna jeg topp lokket på akvariumet, der jeg kaster maten ned i , og da snur han alltid hode oppover å ser, og istad hoppa han nesten 30 cm rett opp ^^ Morsomt
Det er også ganske viktig å ha en god pumpe, griser mye.. Jeg vil anbefale deg å bruke tørka krill istedenfor mygglarver, da mygglarver blir så grisete.. Du kan bruke krill som basis for-og supplere med levende innsekter, oksehjerte og mygglarver..

Se forresten her, har blitt diskutert noe om dem her inne
Hei alle :-)
Slamkrypere.

Du har også PM

Her er bilde av oppsettet mitt:

Og 2 av dyret

Haha, her følger man med på CS

Til slutt, sorry for at dette ble drit rotete, er sliten etter en lang og slitsom 17 mai =P

Edit again- så at akvariumet så stygt ut der, det var nyoppsatt derfor grumsete vann, nå er det helt rett sandstrand, uten den lille kulpen foran der o.l...

Sist endret av bendick2112; 17-05-2008 kl 19:33.
bendick2112 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-05-2008, 20:43   #3
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

mangrove funker fett det, blir jo ikke 3 m høyt over natta heller, så man kan jo ta en hekkesaks og klippe vekk det som måtte vokse for mye... blir stilige røtter
Svar med sitat
Gammel 17-05-2008, 20:51   #4
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Ja, men tror vel egentlig at røttene til slutt tar over alt... Men det ser stilig ut ^^
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 12:27   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,302
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
Ja, men tror vel egentlig at røttene til slutt tar over alt... Men det ser stilig ut ^^
Tror nok slamkryperne tar kvelden leenge før røttene fra en eller flere mangrover tar over karet. Mangrover vokser ikke så fort
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 12:34   #6
Reptilfreak

Adriano sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 740
Standard

Sitat:
ihvertfall så er ikke de noe å ha sammen,, dreper hverandre uansett om de har stoor plass og sine egne landplasser,, desverre.... så å ha 1 stk. er nok kansje det lureste.. Hvorfor de ikke dreper hverandre i naturen, aner jeg ikke :/ karet ditt høres bra ut, fin størrelse absolutt stort nok ihvertfall
Hvis du lager så naturlig som mulig terrarie, med nok plass, så dreper de vel ikke hver andre...?

Fint vivarium/terrarium forresten... Og feil versjon av cs
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 12:47   #7
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Hej! Må først bare si at slamkrypere er fisker, og ikke amfibier, men fisker som lever et amfibisk liv... Det har du helt rett i!

På første bildet der, ser du han har blåst opp kjevene, min gjør det av å til, tror det er for å se enda større og skumlere ut, mot andre slammisser.. Hvis jeg ikke tar feil, så holder dem en boble med luft i munn og da ser det ut som at de blåser seg opp litt. De kan også ha vann i munnen.

Ja, jeg har tilsammen hatt 5 slamkrypere, 1 av dem har jeg akkurat nå Det å finne bilder av dems naturlige habitat er ikke alltid så lett, men siden du har funent er mega bra de lever jo nesten bare på en strand, med 3 cm høy vannstand (tenker ikke på tidevann o.l. da..)
Jeg tror jeg har arten som du ser etter nå.. ihvertfall så er ikke de noe å ha sammen,, dreper hverandre uansett om de har stoor plass og sine egne landplasser,, desverre.... så å ha 1 stk. er nok kansje det lureste.. Hvorfor de ikke dreper hverandre i naturen, aner jeg ikke :/ karet ditt høres bra ut, fin størrelse absolutt stort nok ihvertfall

Men er blåleier ugiftig for slammissen? Ja, Blåleire er ikke giftig.
Leire er finkornet jord med en kornstørrelse på mindre enn 0,002 mm, avsatt somsedimenter på havbunnen. Blåleire finnes i områder som ligger under den marine grense. Leirfraksjonen er den fineste fraksjonen som vi får ved sikting av sedimenter. Leire kan testes ved å tygge prøven - hvis det ikke kan høres en knaselyd, er det leire.
Dette har jeg hentet fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5leire

Brakkvann er ikke godt for de fleste planter nei,, ikke så veldig mye planter der de bor uansett, men noe som er døds stilig, som jeg egentlig skulle ha i mitt akvarium, er mangrovetrær.. Du kan få kjøpt mangrovefrø-som utvikler seg til store trær, og de lager noen syke røtter som fyller akvariumet, og gir slammissen både naturlig, og fine land muligheter, men disse trærene kan fort bli 3 meter høye, å det var en av de tingene som hindret meg i å ha det+ at det ikke er noe særlig å komme med motorsag å sage inni akvariumet, dog vet jeg ikke hvor man får tak i det desverre.. Jeg har prøvd div. vann planter-men de dør etterhvert.. Holder nå også på å ha en dracena bamboo stick inni der, skal infomere deg om hvordan det funker i brakkvannen(eller stå neddi sanden)... Vet at det er vanskelig med planter i brakkvann, derfor spør jeg etter et par spesifikke. Du kan jo plante i potter da salt ikke fordamper, så en plante i en potte vil ikke bli berørt av saltet! Ja, hold meg informert om denne bambo sticken

Vil bare tilføye at slammisser er drit tøffe Erta min litt istad, med å ta boxen med mat foran annsiktet, og tok den fram å tilbake, han fulgte etter boxen med øynene.. Utrolig godt syn.. Så åpna jeg topp lokket på akvariumet, der jeg kaster maten ned i , og da snur han alltid hode oppover å ser, og istad hoppa han nesten 30 cm rett opp ^^ Morsomt
Det er også ganske viktig å ha en god pumpe, griser mye.. Jeg vil anbefale deg å bruke tørka krill istedenfor mygglarver, da mygglarver blir så grisete.. Du kan bruke krill som basis for-og supplere med levende innsekter, oksehjerte og mygglarver..
Ja, de er veldig kule. Har selv hatt tilsammen 4 stk igjennom tiden. De er veldig nyskjerrige, noe som gjør dem veldig tøffe. Jeg foret mine med mygglarver (røde og sorte), oksehjerte, melormer, sirisser, ferske reker, ferske scampi og meitemarker. Krill har ikke jeg ikke prøvd, men det er sikkert god mat det også

Se forresten her, har blitt diskutert noe om dem her inne
Hei alle :-)
Slamkrypere.

Har lest disse trådene under progresjon. Du har svart bra på det meste, så jeg har ikke lagt meg oppi det
Kule bilder. Slammiser er fine dem

Sist endret av Gibbs; 18-05-2008 kl 14:40.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 13:28   #8
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Mine ideer for et prosjekt en gang i fremtiden

Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 13:40   #9
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:

Jeg mener å ha lest enten på den siden jeg la ut eller et annet sted at mangfold kan hjelpe til for at en ikke drepe en annen, da det blir flere å "hakke" på og på den måten blir det litt roligere forhold. Dem gjør jo ikke dette i naturen, så med et stort akvarie og flere slamkrypere er det større sjans for at det blir mindre bråk. Jeg har planer om å ha 6 stk i mitt akvarie. På en eller annet måte få tak på enten 1 gutt og 5 jenter eller 2 gutter og 4 jenter.

Siden dine har drept hverandre, hvor mange har du da hatt sammen, i hvor stor akvariet? Vet du vilket kjønn de har hatt? Jeg hadde en tid to stk i 200L og dem levde lenge sammen og det var gutt og jente..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 22:36   #10
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,529
Standard

Vel nå har jeg veldig god erfaring med slamkrypere selv, og har hatt kar med flere slamkrypere i, dog kun en han. Tørket krill er i hovedsak veldig fattigmat for slamkrypere og bør ikke være basisforet. sirriser er veldig populært.

Gibbs: Jeg har knallmange tips til deg ang. planter, men er i Bodø akkuratt nå å tilgangen på internett her jeg er er ikke til å skryte av, kan hjelpe mere når jeg kommer hjem.

Mange Anubias ssp. tåler brakkvann temmelig bra, mer kommer jeg ikke på i farten. finfin størrelse på karet, og du kan ha flere i det

Hmms...får svare sterkere på dette når jeg kommer hjem..

edit: Bendick, hvorfor dine drepte hverandre aner jeg ikke, var de voksne? har hatt oppdretsgruppe på seks individer i et 200liters kar, og ingen skader der.

Sist endret av Repti_queen; 18-05-2008 kl 22:39.
Repti_queen er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
barbarus, periophthalmus, slamkryper

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/amfibier/7392-periophthalmus-barbarus-slamkryper.html
Skrevet av For Type Dato
Gard erik's fiske-eventyr | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk This thread Refback 05-11-2010 22:18
Gk,s våte hjørne. | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk This thread Refback 24-10-2010 22:29
Nettsider ang slamkryper? | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk This thread Refback 21-09-2010 20:31
Nettsider ang slamkryper? - Akvarieforum på Akvaforum.no This thread Refback 25-04-2010 18:46
slamkryper - Kvasir This thread Refback 09-02-2010 21:14
Gard erik's fiske-eventyr - Akvarieforum på Akvaforum.no This thread Refback 26-02-2009 19:02
Gk,s våte hjørne. - Akvarieforum på Akvaforum.no This thread Refback 20-01-2009 15:39
Gk,s våte hjørne. - Akvarieforum på Akvaforum.no This thread Refback 09-01-2009 09:19
Gk,s våte hjørne. - Akvarieforum på Akvaforum.no This thread Refback 08-01-2009 19:33

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Slamkryper tillatt? Renor Generelt om amfibier 7 05-02-2008 08:26
Slamkryper skorpion Andre insekter 8 04-11-2006 22:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:31.