"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Amfibier Hvor mye salt til Slamkrypere?

Amfibier Her finner du diskusjoner rundt amfibier: frosker, salamandre m.m.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-04-2008, 16:04   #1
Reptilfreak

Jon M sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: I Norge
Meldinger: 91
Question Hvor mye salt til Slamkrypere?

Hei.
Hvor mye salt skal jeg ha til slamkrypere?
Det er sånn salt til saltvannsakvarier.
Det er 10 liter vann.
Akvarie er på 50l.
Det er 30 grader i vannet og helt fin sand 0.01mm.
Og et eheim filter.
Jon M er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-04-2008, 16:07   #2
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,529
Standard

Hvaslags slamkryper er det snakk om?

hvis det er afrikansk eller asiatisk er 50liter ALT for lite.
Svar med sitat
Gammel 20-04-2008, 16:15   #3
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Jeg har jo fortalt deg det i din forrige tråd da
Svar med sitat
Gammel 20-04-2008, 16:47   #4
Reptilfreak

Jon M sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: I Norge
Meldinger: 91
Standard

det er denne Periophthalmus barbarus (Slamkryper) - Akvaforum.no - Akvarieforum og portal for akvarium og akvariefisk
Jon M er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-04-2008, 16:50   #5
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

JA og der står det svart på hvitt
Sitat:
Disse artene lever i naturen der ferskvann og saltvann møtes og blandes. Artene bør i akvariet da ha en saltholdighet på 1,0 til 1,5 %. En god måte å få dette til på er å bruke havsalt beregnet for saltvannsakvarier; 10-15 gram pr. liter vann (dette er ca 1 spiseskje pr. liter, eller omtrent 1 dl pr. 20 liter).
Du kan uten problem ha det opptil 2 % og, men pass nøye på at vannet ikke fordamper da saltinnholdet vil øke da.

Det står også der at du skal ha minimun 100ltr til ET eksemplar...du har HALVPARTEN!
Svar med sitat
Gammel 20-04-2008, 16:54   #6
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Det står også der at du skal ha minimun 100ltr til ET eksemplar...du har HALVPARTEN!
Kan jo ende at han har et ungdyr, og skal skifte til større når den voser seg til
Svar med sitat
Gammel 20-04-2008, 16:58   #7
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av NFredrik Vis post
Kan jo ende at han har et ungdyr, og skal skifte til større når den voser seg til
Det kan nå så være, men hvorfor ikke bare gjøre det lett fra starten av?
Hvorfor skal man alltid spare penger på slikt? det blir bare dyrere å måtte skifte ut karet om et par måneder.
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 20:57   #8
Reptilfreak

pulimi sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Alder: 26
Meldinger: 30
Standard Hmm...

Da jeg kjøpte min slamsuger i dag (periophalmus sp.) en asiatisk art som blir 15cm fullvokst, så fikk jeg beskjed om at 43liters akvarium var nok?

skal jeg ha litt salt i vannet til han? må det være akvariesalt?

har det noe å si hvor jeg slipper maten (på land eller i vannet) og skal den være opptint når jeg gir han den?

helt blank på dette jeg *blushes*
pulimi er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 21:06   #9
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av pulimi Vis post
Da jeg kjøpte min slamsuger i dag (periophalmus sp.) en asiatisk art som blir 15cm fullvokst, så fikk jeg beskjed om at 43liters akvarium var nok?

har det noe å si hvor jeg slipper maten (på land eller i vannet) og skal den være opptint når jeg gir han den?

Hvis det er en asiatisk art (Periophalmus sp) kan den bli alt fra 5cm til 15cm. Husk at disse artene SKAL ha landdel og vanndel, og du kan jo tenke deg selv hvor lite hver del blir i et 43 liters akvarie! Du vil også oppdage at slamkryperene er temmelig aktive og matagressive, mat skal skje på land da mat som ikke blir spist samler seg opp på bunden og lager giftig nitritt (NO2-) dette er giftig ammoniakkgass som hoper seg opp og lager gasslommer i sanden.
Får du først problemer med dette krever det hyppige vannskifter på 50% et par ganger i uken til nitritt nivået er kommet ned på et akseptabelt nivå.

saltprosenten skal IKKE overstride 2%
rundt 1,5% er fint, 10-15 gram pr liter vann (tilsvarer ca 1 spiseskje pr liter, eller drøyt 1 dl pr 20 liter).
F.eks Noraq akvarie salt fungerer fint til dette.
Temperatur i vannet skal holde opptil 30 grader om sommerhalvåret, på vinteren kan man gå ned til 26 grader.

Edit: ja så klart skal maten være opptint, husk å bruke hansker om du skal gi røde mygglarver, dette er svært allergifremkallende.
Du kan også gi midnre sirisser til den er fullvoksen samt små melormer og tørkede gammarus (tanglopper) som fås kjøpt som mat til terrapiner (skilpadder).
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 21:09   #10
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av pulimi Vis post

Hvorfor kjøpte du din slamsuger () slamkryper eller? før du viste noe om den? Dummeste jeg har hørt, det virker ikke som du kan noe som helst om den.. Søk på internett, se på linken over, litt diverse.. Neste gang du kjøper deg et dyr, så sørg for å ha alt klart i forveien..

Meeen, siden jeg syntes at slamkryperen skal leve, så:

Ja, slamkrypere må ha salt i vannet, kjøp deg et salimeter(som måler saltinnhold) og få den til tallene som står på linken over. Ja, du skal ha avkariesalt som du får kjøpt i dyrebutikken.

Et 43 liters kar,som reptiqueen sier over, er ALT for lite. Minst 100 liter til 1 eksemplar! Kjøp deg et mye større kar med en gang. Det spørs jo også størrelsen på dyret, hvor stor er den?

Inaturen fanger slamkryperen den levende maten på land, så det er jo mest naturlig, men som du sier, så bruker du kun frossen for? da må jo denne slippes i vannet, slik at den tiner.. Mat slammissen heller med levende små sirisser, o.l. I tilegg til frossenforet.. Du kan mate med masse forskjellig, bare les på linken lengre opp.

Beklager for at jeg virka sur, men det ble jeg litt også, da dette er en av de verste feilene jeg har sett når det kommer til å kjøpe seg dyr uten å ha noe klart i forveien.. Legg ut bilder av dyret og karret ditt!

Lykke til
Svar med sitat
Svar

Emner
hvor, mye, salt, slamkrypere, til

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skilpadder og salt reptildude Skilpadder 3 17-06-2008 15:45
Slamkrypere. Jon M Amfibier 17 05-04-2008 01:09
slamkrypere bendick2112 Småprat 40 23-11-2007 19:07
Hvor hører slamkrypere til?? Ingrid Generelt om amfibier 5 27-03-2007 07:35
Hvor mange reptiler finnes det.. Â hvor finner man dem? Media 5 11-12-2003 15:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:31.