| Amfibier Her finner du diskusjoner rundt amfibier: frosker, salamandre m.m. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: I Norge
|
Hei.
Hvor mye salt skal jeg ha til slamkrypere? Det er sånn salt til saltvannsakvarier. Det er 10 liter vann. Akvarie er på 50l. Det er 30 grader i vannet og helt fin sand 0.01mm. Og et eheim filter. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Hvaslags slamkryper er det snakk om?
hvis det er afrikansk eller asiatisk er 50liter ALT for lite.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Jeg har jo fortalt deg det i din forrige tråd da
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: I Norge
|
|
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Senior Member
|
Sitat:
JA og der står det svart på hvitt Sitat:
Det står også der at du skal ha minimun 100ltr til ET eksemplar...du har HALVPARTEN!
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Hvorfor skal man alltid spare penger på slikt? det blir bare dyrere å måtte skifte ut karet om et par måneder.
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Alder: 26
|
Da jeg kjøpte min slamsuger i dag (periophalmus sp.) en asiatisk art som blir 15cm fullvokst, så fikk jeg beskjed om at 43liters akvarium var nok?
skal jeg ha litt salt i vannet til han? må det være akvariesalt? har det noe å si hvor jeg slipper maten (på land eller i vannet) og skal den være opptint når jeg gir han den? helt blank på dette jeg *blushes* |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Får du først problemer med dette krever det hyppige vannskifter på 50% et par ganger i uken til nitritt nivået er kommet ned på et akseptabelt nivå. saltprosenten skal IKKE overstride 2% rundt 1,5% er fint, 10-15 gram pr liter vann (tilsvarer ca 1 spiseskje pr liter, eller drøyt 1 dl pr 20 liter). F.eks Noraq akvarie salt fungerer fint til dette. Temperatur i vannet skal holde opptil 30 grader om sommerhalvåret, på vinteren kan man gå ned til 26 grader. Edit: ja så klart skal maten være opptint, husk å bruke hansker om du skal gi røde mygglarver, dette er svært allergifremkallende. Du kan også gi midnre sirisser til den er fullvoksen samt små melormer og tørkede gammarus (tanglopper) som fås kjøpt som mat til terrapiner (skilpadder).
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Sitat:
) slamkryper eller? før du viste noe om den? Dummeste jeg har hørt, det virker ikke som du kan noe som helst om den.. Søk på internett, se på linken over, litt diverse.. Neste gang du kjøper deg et dyr, så sørg for å ha alt klart i forveien.. Meeen, siden jeg syntes at slamkryperen skal leve, så: Ja, slamkrypere må ha salt i vannet, kjøp deg et salimeter(som måler saltinnhold) og få den til tallene som står på linken over. Ja, du skal ha avkariesalt som du får kjøpt i dyrebutikken. Et 43 liters kar,som reptiqueen sier over, er ALT for lite. Minst 100 liter til 1 eksemplar! Kjøp deg et mye større kar med en gang. Det spørs jo også størrelsen på dyret, hvor stor er den? Inaturen fanger slamkryperen den levende maten på land, så det er jo mest naturlig, men som du sier, så bruker du kun frossen for? da må jo denne slippes i vannet, slik at den tiner.. Mat slammissen heller med levende små sirisser, o.l. I tilegg til frossenforet.. Du kan mate med masse forskjellig, bare les på linken lengre opp. Beklager for at jeg virka sur, men det ble jeg litt også, da dette er en av de verste feilene jeg har sett når det kommer til å kjøpe seg dyr uten å ha noe klart i forveien.. Legg ut bilder av dyret og karret ditt! Lykke til
|
|
|
![]() |
| Emner |
| hvor, mye, salt, slamkrypere, til |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadder og salt | reptildude | Skilpadder | 3 | 17-06-2008 15:45 |
| Slamkrypere. | Jon M | Amfibier | 17 | 05-04-2008 01:09 |
| slamkrypere | bendick2112 | Småprat | 40 | 23-11-2007 19:07 |
| Hvor hører slamkrypere til?? | Ingrid | Generelt om amfibier | 5 | 27-03-2007 07:35 |
| Hvor mange reptiler finnes det.. Â hvor finner man dem? | Media | 5 | 11-12-2003 15:20 | |