"

Amfibier Her finner du diskusjoner rundt amfibier: frosker, salamandre m.m.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-03-2008, 21:53   #1
Reptilfreak

Jon M sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: I Norge
Meldinger: 91
Question Slamkrypere.

Hei. Jeg er helt ny her og hadde tentk å få meg et Terrarium.
Jeg skal få meg Slamkryper, kan jeg ha Eremittkreps og Mangrovekrabber i lag med den?
Hvor får jeg tak i eremittkreps?
Slamkryper har de på dyrebutikken her, men hva koster de sånn ca?
Kan man bruke vanlig ferskvann til de?
Kan man ha noe fisk i lag med de?
Noe mer info?
Har sett at man kan få de håndtamm, men er det farligt\ondt hvis de biter?
Hva spiser de?

Takker for alle svar
Jon M er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 22:18   #2
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,529
Standard

Slamkrypere krever et brakkvannsoppsett. Dvs vannet skal ha et saltinnhold på ca 2%. Skal du ha slamkryper med vanndel vil jeg anbefale deg fra 300 liter og oppover da alt under blir for lite etter min mening.

Det du kan gjøre er å ha et akvarie hvor du lager en stranddel ved hjel av en ekstra glassplate som du tilpasser ca 30cm under toppen og fester med silikon. Da vil du få en slags "etasje" hvor du kan lage deg en fin strand. Så kan du ha en vanndel hvor du f.eks kan ha et par månefisk eller brakvanns kulefisk, eller brakkvannsmurene (dette krever et høyere saltinnhold i vannet ca 3-4%) Jeg har hørt folk som har mangrovekrabber, eremitter og slamkrypere sammen med varierende resultat. mitt forslag er hold deg til en eller to slamkrypere og ha krabbene og krepsen i et eget kar. Husk at vannet skal ha en temmelig lav ph (ca 6-6,5) og ha en ellers høy temperatur (opptil 28grader)

Slamkrypere spiser mygglarver og oksehjerte (vær forsikitg med sistnevnte da vannet fort blir forurenset om de ikke spiser opp alt)

de kan fint bli håndtamme, men du burde ikke løfte dem opp eller holde dem, da dette lett skader deres "klissete" skinn som de sårt trenger for beskyttelse mot "sola"

brakkvann er kjempegøy
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 23:11   #3
Reptilfreak

Miri sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 235
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Slamkrypere spiser mygglarver og oksehjerte (vær forsikitg med sistnevnte da vannet fort blir forurenset om de ikke spiser opp alt)
Jeg må bare spørre, hvordan har man kommet fram til at de spiser oksehjerte? Er det noe den gnager i vei på i naturen eller har det bare den bra sammensetningen som fôr? Hørtes litt groteskt ut..
The only constant is change
Miri er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 23:14   #4
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Miri Vis post
Jeg må bare spørre, hvordan har man kommet fram til at de spiser oksehjerte? Er det noe den gnager i vei på i naturen eller har det bare den bra sammensetningen som fôr? Hørtes litt groteskt ut..

hehe der spør du godt gitt^^ hadde jeg vist svaret på det så skulle jeg kunn foret med artemia hehe.

Oksehjerte er proppfult av proteiner og fett, og meget godt som tilskudd for både fisker og skilpadder
Svar med sitat
Gammel 01-04-2008, 07:33   #5
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

er det riktig at man kan blande ca 50\50 med havvann\ferskvann for å få riktig saltinhold ? !
Svar med sitat
Gammel 01-04-2008, 10:18   #6
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av NFredrik Vis post
er det riktig at man kan blande ca 50\50 med havvann\ferskvann for å få riktig saltinhold ? !

det kommer ann på saltinnholdet i saltvannet. Det letteste er å bruke salttabletter og gjøre vannet salt gradvis.
Svar med sitat
Gammel 01-04-2008, 14:25   #7
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Heisann!

Jeg har eid 3 slamkrypere før, og holder nå bare 1, da min jeg kjøpte 2 for ikke lenge siden, men den ene døde.

Jeg anbefaler deg og ikke kjøpe et terrarium, men et vanlig akvarium, et 90 l. funker til en (ja, faktisk, syntes nå 300 l. hørtes mye ut? Spørs hvilken art slamkryper)
Grunnen til å ha et akvarium, er for å få høyest luftfuktighet i lufta, og hvis du har et terrarium, så slippes litt av fuktigheten ut, kjøp deg et tett akvarium

Eremittkreps vet jeg ikke om funker sammen med slamkrypere, men ville selv ikke hatt det, da de ofte får litt størrelse, derrimot røde mangrovekrabber funker bra med slamkrypere, har 1 stk. selv sammen med slammissen min

En slamkryper kan koste fra 120 kr- til gud vet hva, vanlig pris er vel ca. 200 lappen.

!!!IKKE VANLIG FERSKVANN!!!¨
Til min første slamkryper hadde jeg bare ferskvann, siden jeg var 9 år og ikke viste mye om dem, desverre dør slamkrypere i ferskvann etter 2-5 måneder, da de blir angrepet av bakterier, som d eikke tåler, slamkrypere skal ha brakkvann, dvs. ca. 1 stor håndfull havsalt til saltakvariumer, per 10 liter, som RQ nevner også, skal de ha en spesiell PH, jeg husker ikke tallet nå, men jeg bruker PH-pulver man kjøper i dyrebutikken til dette. Les masse før du kjøper deg en, for dette med brakkvann og PH osv. kan være ganske vrient og få til, syntes nå jeg.

Man kan holde ikke så alt for store brakkvans fisker sammen med dem, men da å du ha mer vann i akvariumet enn slammissen liker, dvs. JEG anbefaler deg ikke det, da jeg har fått mange råd.
Kan bli litt tamme ja, men ikke på samme måte som f.eks. gnagere, slammisser er AGRESSIVE, med en gang du kaster oppi noe mat, så svømmer de utrolig fort bort til den, river den i filler og drar den med seg et annet sted, hehe, ganske tøft, spesielt med levende sirisser

Slammisser kan spise mye forskjellig, det meste av små innsekter som passer i munnen dems, f.eks. små sirisser og melormer til små slammisser, og voksne sirisser, melormer og kansje zophobas til voksne. Kan også spise fråsne mygglarver, men det jeg bruker som basis for er tørka krill, som jeg fikk anbefalt av en "slammiss-expert". Også tilføye at de fleste slammisser nesten bare oppholder seg på land, så innred akvariumet med mye mangrove røtter, og muligens en strand. Bruk finkornet sand fra dyrebutikken, da jeg har hørt at de kan få sår under magen av stein o.l. Ha også en pumpe oppi, helst ganske kraftig, da disse griser en del, men legg gjerne en stein foran pumpa. Må også ha varmekolbe for å holde temperaturen oppe i 26-27 c. Du må også ha slik beskyttelse utenpå varmekolba, da slammissen kan brenne seg på den. Ha mest land del i akvariumet, og ikke så mye vann. Slammisser kan også hoppe noe helt sykt.

Her legger jeg til noen linker, som du leser, hvis du skal skaffe deg slammisser.
vil bare legge til at slammisser er døds kule fisker, som det alltid er liv i. Men desverre så er de ikke det enkleste man kan holde i et akvarium, men lykke til.

PS- desverre er ikke all fakta osm står her riktig, men du finner ut av det, ikke bruk stein eller annet med spisse kanter o.l.
Slamkryper, P. Barbarus - Nettakvariet

Periophthalmus barbarus (Slamkryper) - Akvaforum.no - Akvarieforum og portal for akvarium og akvariefisk

Noen spørsmål til slamkryper eiere [Arkiv] - Dyrenett.no Diskusjonsforum

slamkryper

mudskipper - Google-søk=
Svar med sitat
Gammel 01-04-2008, 14:33   #8
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Det er mye misvisende info om slamkrypere rundt om på nettet, og jeg ser at selv akvaforum har tatt litt feil ang. ph i vannet. Vannet skal ikke ha så høy ph! i hvertfall ikke de vanligste artene i fangenskap.

og bendick2112 90 liter???
Er du klar over hvor aktive disse krabatene er? de trenger faktisk stor plass for å kunne trives!
Saltinnholder kan du ha helt opptil 2% uten at de tar skade av det.

Slammiser trenger en grei vannplass da dem faktisk elsker å være i vannet og!

Når jeg sier minimun 300 liter er det fordi jeg vet hvor aktive disse krabatene er, og 90 liter er ALT for lite. snakker vi om å bare ha et dyr, eller dyrets velferd? de kan bli opptil 15cm og over!
Svar med sitat
Gammel 01-04-2008, 14:42   #9
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Jeg har selv hatt 2 slamkrypere, som nå er solgt

Mine 2 gikk i et 250 liters akvarie, dem utnyttet den plassen godt! Med god vanndel og landel.

Avhenger vel hvor selvsikkert dyret er... Om det sover mye i hulen sin, eller er veldig sky.
Svar med sitat
Gammel 01-04-2008, 14:50   #10
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Sitat:

og bendick2112 90 liter???
Er du klar over hvor aktive disse krabatene er?
ja? har holt 5 stk tilsammen nå, vet hvor aktive de er, men som jeg sa, som du sikkert har lest, så SPØRS DET ART. Noen arter er mindre, noen er større, jeg snakket om min art, beklager for at jeg ikke skrev det tidligere, 90 liter ja, disse fiskene er "bakkelevende", dvs. de trenger ikke noe særlig høyde, men tar ikke skade av det heller, men et 90 l. som er laangt, funker ihvertfall til min art. Jeg fikk klar beskjed om at 2 stk. funket i mitt 90 l, av en såkalt "proff-slammiss expert" men jeg har ingen kilder på dette, da jeg ble fortalt det.

Sitat:
de trenger faktisk stor plass for å kunne trives!
Saltinnholder kan du ha helt opptil 2% uten at de tar skade av det.
Min trives ihvertfall, eller virker sunn og glad, ligger for det meste på stranden og "chillern"

Ang, saltinnholdet, så trives de vist bedre i rent saltvann enn rent ferskvann, vet ikke om dette er sant, men fikk høre det fra den samme personen. Å ha litt høyere saltinnhold en det jeg sa, er sikkert helt fint

Sitat:
Slammiser trenger en grei vannplass da dem faktisk elsker å være i vannet og!
Jeg har nok nokk vannplass jeg, da dette er en fisk, men den ligger for det meste på røtter og stranda, en skjelden gang tar den seg en svømmetur, spørs det fra individ til individ?

Sitat:
Når jeg sier minimun 300 liter er det fordi jeg vet hvor aktive disse krabatene er, og 90 liter er ALT for lite. !
jeg vet ikke om du mener det, men jeg får inntrykk av at du sier at jeg f.eks. ikke vet hvor aktive slammkrypere er, og jo faktisk det gjør jeg, fordi jeg har hatt et par gjennom årene, og har så og si "observert" hvor aktive de er

Sitat:
snakker vi om å bare ha et dyr, eller dyrets velferd? de kan bli opptil 15cm og over!
Dyrets velferd, jeg vil det beste for dyret, nå bør det nevnes at slammissen min er 7 cm lang. som sagt en del ganger tidligere, det spørs art, finnes noen forskjelllige arter
Svar med sitat
Svar

Emner
slamkrypere

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor mye salt til Slamkrypere? Jon M Amfibier 28 04-12-2008 10:51
slamkrypere bendick2112 Småprat 40 23-11-2007 19:07
Hvor hører slamkrypere til?? Ingrid Generelt om amfibier 5 27-03-2007 07:35

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:28.