"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Amfibier Hvordan transport av Axolotl

Amfibier Her finner du diskusjoner rundt amfibier: frosker, salamandre m.m.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-02-2012, 16:26   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2012
Alder: 19
Meldinger: 19
Standard Hvordan transport av Axolotl

Hei!

Jeg skal til Göteborg og hente en liten Axolotl, og blir nødt til å reise med tog (togreisen hjem er beregnet på 8 timer).

Hvordan kan jeg gjøre denne reisen på så trygg måte som mulig? "planen" var å bruke en stor reisesekk og ha en bøtte i bunnen (for å få det flatt), med en pose stor pose jeg har som jeg tenkte fylle med 1/3 vann - 2/3 luft (som jeg leste var det lureste) - Har fylt opp 6 1,5l flasker med akvarievann fra et akvarie som har vært i bruk i to år (Han skal ikke bo der, han skal få bo alene i et akvarie dedikert til Axolotlen) - Disse flaskene tenkte jeg kunne bli brukt som "erstatningsvann" for å hindre at avflasstoffer skal ta livet av den lille skapningen. Er det noen flere ting jeg burde forberede? Eller burde jeg bare droppe hele turen til jeg får tak i annet "raskere" transportmiddel?

Tusen takk for alle svar!
Gromgalgo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 17:13   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Skal nok gå helt fint å transportere en axolotl 8 timer på tog, trenger ikke noe raskere transportmiddel. Jeg har selv transportert tre salamandere (to kinesiske ildbuk og en revbensalamander) over grensa med tog, riktignok kun med 4-5 timers togtur, og det gikk helt fint.

Jeg brukte dog en høy plastboks med lokk og luftehull som jeg hadde i en liten skvett vann og la på toppen av en sekk med noe håndduker under som stabiliserte boksen, også "lufta" jeg forsiktig ved å åpne sekken innimellom for å sjekke at alt sto bra til, vi var to stk som reiste og vi passa på å ta en plass på toget hvor det ikke var så mye folk, samt kompisen min passa på mens jeg sjekka de.

Det med posen fungerer nok fint, men hvis du skal drive å bytte vann under turen så bør du hvertfall være forsiktig, du skal over grensa og axolotlen er som du sikkert vet ulovlig i Norge. Hadde jo vært litt kjipt å bli tatt i tollen, da blir dyret tatt fra deg og du får sannsynligvis en liten bot.
Litt skremmende, men sånn er det, prøv å ikke være nervøs da, jeg satt med laptop og spilte noe dataspill under turen for å få noe annet å tenke på.
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 17:22   #3
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

vil bare si at toget er litt skummelt..
kle deg hvertfall bra, ikke se shady ut osv.

dem går ofte på toget med narkohunder etc.
tviler på at bikkjene reagerer på reptillukt, men.

er særlig toget fra gøteborg, via halden, som er ille.
lykke til!
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 17:25   #4
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,609
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Pass på at vannet ikke blir for varmt da!

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 17:39   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av christoffer90 Vis post

lykke til!
Er nok ganske lurt det å kle deg rett ja, og veldig viktig å ikke være nervøs, så jeg ville tatt med meg en laptop eller noe å sitte med under togturen for å få noe annet å tenke på. Og narkobikkjene kjenner heldigvis ikke reptillukt, da må de trenes opp spesielt for det formålet, noe som ikke skjer uansett med det første da det er ikke så stort behov for det i forhold til narkotika - heldigvis!

Sitat:
Opprinnelig postet av Christoffer Vis post
Pass på at vannet ikke blir for varmt da!
Dette er viktig ja, men ser for meg at det går fint nå om vinteren. Jeg trengte ikke å passe på temperaturen når jeg reiste med mine salamandere, og det var vel på høsten eller vinteren.
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 17:43   #6
Reptilfreak

tusenlapp sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 101
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av christoffer90 Vis post

lykke til!

Kan bekrefte at hunder ikke reagerer på reptiler.

Tok bussen tur/retur gøteborg for og hente noen kper.
Bussen ble tatt inn i tollen, full id sjekk på alle i bussen, narko bikkjer, og en hel haug med tollere.

begge setene bak oss ble det markert på narko funn, de ble tatt inn og sjekket. hadde jeg satt meg der, hadde nok ikke de flotte kpene mine levd i dag :S kan med handa på hjerte si at: Aldri mere smugling med offentlig transportmiddel.

Cluet er at om du er så "heldig" og har satt deg der noen andre har vært før deg med dop, kan bikkja eventuelt markere funn på deg, da er du litt fuc*t :S
tusenlapp er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 17:44   #7
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,609
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Dette er viktig ja, men ser for meg at det går fint nå om vinteren. Jeg trengte ikke å passe på temperaturen når jeg reiste med mine salamandere, og det var vel på høsten eller vinteren.
Tenkte på det, men det er godt å varmt på toget (?) og vannet lunker nok fort, spesielt hvis det ikke er så mye vann.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 17:50   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tusenlapp Vis post
Kan bekrefte at hunder ikke reagerer på reptiler.

Tok bussen tur/retur gøteborg for og hente noen kper.
Bussen ble tatt inn i tollen, full id sjekk på alle i bussen, narko bikkjer, og en hel haug med tollere.

begge setene bak oss ble det markert på narko funn, de ble tatt inn og sjekket. hadde jeg satt meg der, hadde nok ikke de flotte kpene mine levd i dag :S kan med handa på hjerte si at: Aldri mere smugling med offentlig transportmiddel.

Cluet er at om du er så "heldig" og har satt deg der noen andre har vært før deg med dop, kan bikkja eventuelt markere funn på deg, da er du litt fuc*t :S
Dæven det må ha vært scary! Heldigvis satt du deg ikke der det var dop da, vært ganske kjipt om hundene har markert på deg fordi det lå spor av narkotika på setet der du satt. Men ser for meg det er litt annerledes med tog enn buss, hvertfall når jeg tok toget så var det ikke stappfullt med mennesker, men kom heldigvis ikke tollere om bord på grensa hos meg da.

Sitat:
Opprinnelig postet av Christoffer Vis post
Tenkte på det, men det er godt å varmt på toget (?) og vannet lunker nok fort, spesielt hvis det ikke er så mye vann.
Det er selvsagt lurt å følge med på temperaturen, kan være en god ide å ta med et lite termometer som ligger i vannet for sikkerhets skyld. Da får også axolotlen noe å klamre seg fast i - og apropos det så er det lurt å ha feks plastplanter oppi til axolotlen trådstarter, så den får klamra seg fast i noe.

Sist endret av Freddy90; 01-02-2012 kl 17:59.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 18:04   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 19
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Dæven det må ha vært scary! Heldigvis satt du deg ikke der det var dop da, vært ganske kjipt om hundene har markert på deg fordi det lå spor av narkotika på setet der du satt. Men ser for meg det er litt annerledes med tog enn buss, hvertfall når jeg tok toget så var det ikke stappfullt med mennesker, men kom heldigvis ikke tollere om bord på grensa hos meg da.

Det er selvsagt lurt å følge med på temperaturen, kan være en god ide å ta med et lite termometer som ligger i vannet for sikkerhets skyld. Da får også axolotlen noe å klamre seg fast i - og apropos det så er det lurt å ha feks plastplanter oppi til axolotlen trådstarter, så den får klamra seg fast i noe.
Hehe, Godt å se det var liv i tråden etter så kort tid - Men jo, jeg tror jeg bare dropper vannskifte - Fult klar over at de er ulovlige (derfor jeg drar til sverige ) - Men da er jeg sett da! - Får finne en lur løsning på "varmeutvikling" dersom det skal være nødvendig og plast plante, MEEEH Yume (Roseaen min (tarantell)) får leve noen dager uten (reiser til fredag om det finnes bilett, og blir i Göteborg over helga - kjøper Axolotlien og drar på mandags ettermiddag) - Forresten:
Planen var å skaffe Axolotlien rett før jeg dro, men vi skal rundt å se på noen på lørdag - Kunne den overlevd i et 21L med vannbytte fra lørdag->mandag + reise? tenkte så jeg kunne se til at den ikke fikk mat og dermed ikke forrurenset vannet noe (har hlest noen amerikanere gjør denne "2 dagers sultingen" før de flytter på sine dyr).

Takk igjen for supert bidrag til tråden!
Gromgalgo er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 18:20   #10
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gromgalgo Vis post
Hehe, Godt å se det var liv i tråden etter så kort tid - Men jo, jeg tror jeg bare dropper vannskifte - Fult klar over at de er ulovlige (derfor jeg drar til sverige ) - Men da er jeg sett da! - Får finne en lur løsning på "varmeutvikling" dersom det skal være nødvendig og plast plante, MEEEH Yume (Roseaen min (tarantell)) får leve noen dager uten (reiser til fredag om det finnes bilett, og blir i Göteborg over helga - kjøper Axolotlien og drar på mandags ettermiddag) - Forresten:
Planen var å skaffe Axolotlien rett før jeg dro, men vi skal rundt å se på noen på lørdag - Kunne den overlevd i et 21L med vannbytte fra lørdag->mandag + reise? tenkte så jeg kunne se til at den ikke fikk mat og dermed ikke forrurenset vannet noe (har hlest noen amerikanere gjør denne "2 dagers sultingen" før de flytter på sine dyr).

Takk igjen for supert bidrag til tråden!
Vannskifte kan jo være lurt da hvis du bruker en lukket pose, hadde vært kjipt om den skulle gå i vei fordi du ikke bytta vann. Yume klarer seg sikkert fint uten plastplanten, men jeg ville skylt av plastplanten godt før du bruker den hos axolotlen, i tilfelle den har sparka hår på den som jeg ser for meg kan irritere axolotlen en del.

Bare vær obs på at det faktisk er en risk å dra over grensa for å hente et ulovlig dyr, kan ikke si at jeg oppfordrer til det (for å virke litt uskyldig her nå siden det er et åpent forum, hehe), men kanskje litt vanskelig å finne akkurat axolotlen i Norge til tider..

Det beste er jo å kjøpe den samme dag som du drar hjem, men går helt sikkert fint å ha den i et midlertidig akvarium/plastikkboks hvis du skal være der bare to dager - kjøp den helst på lørdag og ikke fredag hvis det er fra dyrebutikk da, er det fra privat så kunne du sikkert venta til søndag/mandag?
Svar med sitat
Svar

Emner
axolotl

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor kan man kjøpe Axolotl? laura Kjøp og Salg 0 26-04-2011 21:08
Axolotl Mariiiia Lover og regler 16 23-12-2010 02:16
Transport Michelangelo Gekkoer 2 02-06-2010 02:50
Hvor ofte/mye burde jeg mate min axolotl? Bichirmon Salamandere 2 01-05-2008 22:40

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:23.