"

Reptilfreaks.no > Reptil og leddyrfakta > Fakta-ark > Amfibiefakta Kinesisk Ildbuk Salamander, Cynops Orientalis

Amfibiefakta Her finner du våre faktaark om amfibier.

Comment

LinkBack (1) Article Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Kinesisk Ildbuk Salamander, Cynops Orientalis<!-- google_ad_section_end -->
Kinesisk Ildbuk Salamander, Cynops Orientalis
av Freddy90
Published by Freddy90 Mann
01-05-2009
Standard Kinesisk Ildbuk Salamander, Cynops Orientalis

Cynops Orientalis, Kinesisk Ildbuk Salamander av Freddy90

Forord: Dette caresheetet kan muligens gå under andre ildbuk arter, disse har jeg dessverre ingen erfaring med så skal ikke utnevne meg så mye om de. Dette caresheetet omhandler den kinesiske ildbuken.

Navn: Kinesisk ildbuk salamander
Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Class: Amphibia
Order: Caudata
Family: Salamandridae
Genus: Cynops
Species: Cynops Orientalis

(Mine to ildbuker; Flipp og Flopp. Vannet ser gult ut, men det er egentlig gulvet som gjør det slikt.)

Engelsk navn: Chinese fire belly newt, oriental fire belly newt, dwarf fire belly newt

Litt om arten: Denne arten stammer fra Kina, hvor den er svært utbredt i fjellområder der. Den er heller ikke CITES listet, og er ikke truet. Arten er mindre enn de andre ildbuk artene i Cynops genuset, men er ofte blandet i handelen som japansk ildbuk (Cynops Pyrrhogaster). Den er også litt giftig, og bør for all del ikke svelges hel dersom du hadde planer om det. Anbefaler deg å vaske hendene med såpe etter eventuell sjelden håndtering av en hvilken som helst ildbuk.

Beskrivelse av den kinesiske ildbuken: Liten salamander (max 9-10cm) med glatt og myk hud, samt en avrundet haletupp.

(Hunnen min, Flopp.)

Akvarium, ikke terrarium: Denne arten er akvatisk (altså du trenger et akvarium), men til tider drar den opp på land. Du trenger med andre ord masse vann, og et lite landsted de kan krype opp på, for eksempel en stein med litt mose på som stikker opp fra vannet. Vannstanden bør være rundt 20 cm, og i vannet anbefaler jeg å ha massevis av akvarieplanter, spesielt de med store blader som slynger seg rundt vannstanden. Det jeg merket på mine var at de elsket de plantene med store blader, men noen av plantene du har kan også være med små blader selvsagt.

Akvariestørrelse er mye diskutert, og i USA har de ganske små minstemål, mens i Europa har de større krav til akvariene. Selv hadde jeg kun to ildbuker i en 100+ liter plastikktank (mulig det var en 120 liter) av ukjente dimensjoner, og de virket å trives med mye vann i den. Jeg anbefaler også en liten pumpe til filtrering, selv om dette forårsaker at temperaturen øker betraktelig.

Temperaturen bør ikke være mye over 20 grader, dette er salamandere som trives best i kaldt vann. Dvale er ikke nødvendig, men i naturen dvaler denne salamanderen seg i fjellområdene i Kina så det er opp til enkeltpersonen. Jeg har dog ikke noe erfaring med dvaling av denne salamanderen, så kan ikke si noe mer om det.

Føde: De elsker meitemark! Så basisføden bør være meitemark, dette får du kjøpt på en sportsforening i nærheten av deg som egentlig brukes til fisking. Bare pass på at marken du kjøper ikke er malt med for eksempel gulfarge, dette skal ikke gies til salamanderne grunnet giftstoffene i malingen. Ellers kan du også gi fiske-/skilpaddemat samt røde mygglarver til tider, men dette bør ikke være basisføden.

(Flipp, hannen min som hviler seg på en stein. Ser ut som han smiler, eller?)

Håndtering: Du skal aller helst ikke håndtere noen amfibier, da svetten i hånden vår inneholder salt som etser sakte på den skjøre huden til amfibiet (frosker og salamandere spesielt). Det er heller ikke noe kosedyr.

Mitt akvarieoppsett bestod av et hjørne med en rot, samt litt mose oppe på denne. Hadde også en liten filtreringspumpe i vannet, samt en temperaturmåler for å vise temperaturen. Varmekolbe skal absolutt ikke brukes, da dette fører til for høye temperaturer for disse salamanderne. Hadde også et X antall med planter oppi der, og litt steiner og røtter på bunn. Selv brukte jeg ikke et substrat, da jeg ville det skulle være enkelt å rengjøre, og samtidig passe på at marken ikke greide å gjemme seg nedi der. Du kan bruke fin sand som substrat, men ikke grus siden dersom dette spises så kan det forårsake forstoppelse.

Kjønn: Hannene har som regel en liten klump rundt kloakken. Hunnene har ikke denne.

(Enda et bilde av hannen min, Flipp, som hviler seg på en stein.)

Kilder: Caudata.org for utbredelse og værnestatus samt CITESstatus og wikipedia for klassifikasjonen, har ikke så mye greie på den.

Bilder: Tatt av meg, beklager kvaliteten men de ble tatt med det forrige kameraet jeg hadde.
Article Tools

Comment

Emner
ildbuk, kinesisk, salamander
Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/amfibiefakta/11797-kinesisk-ildbuk-salamander-cynops-orientalis.html
Skrevet av For Type Dato
Terrarie på naturleksikon.no This thread Refback 06-08-2009 07:49

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
ildbuk salamander scorpionen Frosker, Padder og Salamandere 2 15-03-2009 22:41
Fire belly Newt (ildbuk salamander) ThomasA Frosker, Padder og Salamandere 18 26-05-2008 00:36
Ildbuk salamander som ikke vil spise melorm BBAndersen Fôrdyr 7 01-12-2007 11:41
Ildbuk Salamander - nybegynner trenger hjelp! tigermamma Frosker, Padder og Salamandere 13 24-09-2007 23:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:11.