Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Amfibiefakta (http://www.reptilfreaks.no/forum/amfibiefakta/)
-   -   Vanlig Norsk Padde - Bufo Bufo (http://www.reptilfreaks.no/forum/amfibiefakta/10863-vanlig-norsk-padde-bufo-bufo.html)

Nero 24-01-2009 18:13

Vanlig Norsk Padde - Bufo Bufo

I denne artikelen skal jeg ta for meg holdet av Norsk Padde (Bufo Bufo). Føler den burde ligge her hvis noen har "skaffet" seg et par av disse, noe jeg har, men det var et par som jeg reddet i fjor som hadde store skader, antagelig fra et dyr (Hund?)

En klassifikasjon av padden.

Rike: Animalia
Rekke: Chordata
Klasse: Amphibia
Orden: Anura
Familie: Bufonidae
Slekt: Bufo
Art: B.bufo

Denne padden går under navet Common(European)Toad, eller bare Bufo Bufo, på Norsk, Vanlig Padde

Generell Fakta

Padden har en ru og vortete hud, som oftest brun med litt lysere farger. Undersiden er litt lysere. Hannpadden er minst, ca 5-8cm. og hunnen blir ca 10-12cm utvokst(Kan bli 30 år). Padden har ikke så spiss nese som frosken, veldig avrundet. Padden er vekserlvarmer og lever mye på land, mange tror den lever mest i vann, men detter er feil. De puster med lungene og huden. Hvis en padde blir skremt/truet, så vil den skille ut et stoff av huden som kalles bufonin, dette er ikke vondt, men litt ubehagelig og kan skape irritasjon på huden/kløe etc.
Padder spiser for det meste alt de kommer over i naturen, men mest små edderkopper og andre insekter.

Hele arten er utbredt over Europa, Asia helt til Kina og Japan, Og helt i nord i Afrika.Og ifra Sør-Norge nord til Nordland.

Status

Alle herptiler i Norge er fredet og skal ikke skades/drepes eller holdest i fangenskap uten dispensasjon.

Hold i fangenskap

Annbefaler kun dette om du vet hva du gjør, redder livet til den, eller skal sette den ut igjen senere. Men det går fint å holde dem i fangenskap.

Padden lever i den Norske Barske naturen og burde ha ca 8-14 grader, sett buret i en kald del av huset, eller der det er trekk. Den klarer seg i 20 grader også, Men tror de liker seg bedre på litt kjøligere steder.

Terrariumet burde minst være 40*30*40(l*b*h) Helst større, iallefall hvis du har flere.

Jeg har delt mitt med en glassplate i den ene siden,(15cm fra kanten) Og satt den fast med sillikon. Dette er blitt brukt som et lite svømmebasseng. Hvis du ikke gjør dette annbefaler jeg deg å iallefall bruke en liten boks som basseng.(Ikke dypere enn snuten til padden).
Husk også å bytte vannet ofte, da mine liker å gjøre fra seg der, jeg bruker drenering til mine.

Tiur Torv og litt mose er bra som substrat. Ha litt tykt med torven, da de kan finne på å grave litt. Kan også ha en liten rot og noe annet den kan klatre på. Pluss noen huler, da disse liker å klemme seg inn i små sprekker. Planter skader heller ikke.

Maten kan variere mye da disse er veldig glupske. Jeg forer mine med melormer, Sirisser ,Zophobas og andre innsekter jeg finner når sessongen er her. En skål med mellomstore melormer funker, kan også slippe 1 og 1 siriss inn i buret, husk å se om den spiser de.(Sirisser ser på alt som mat, og kan godt spise på padden) Jeg hadde en koloni munkelus(Skrukketroll) som levde i 2-3 måneder i terrariet, sammen med padden. Når den var litt småsulten tok den seg 1-2 stykker.

Man burde alltid vaske hendene etter stell av terrariet, da padden utskiller et stoff som kan forårsåke kløe og irritasjon.

KILDER: Det meste av dette er erfaringer og noe jeg vet fra før, men fant litt på
Vanlig padde - Wikipedia

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:32.