"
Gammel 19-07-2008, 20:24   #1
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard Vannglade skjeggiser?

Har et litt spørsmål vedrørende det med å bade skjeggiser. Etter hva jeg har lest så skal dette være bra, enten å bade de eller å bare gi de en dusj med vann hver dag. Har etter å ha lest dette fått den oppfattningen at skjeggisen skulle oppskatte bad eller det å få dusjet litt vann på seg.

Men ikke da! Når jeg prøver å dusje skjeggisen min i terrat så løper han det forteste han kan å ser bare stygt på meg. Jeg var på clas ohlson å fann meg en relativt lav og litt avlang vaskebøtte (hva finner man ikke på clas da??) for å lage bad. Fikset det fint med et håndklæ i bunn (slik jeg lest kan være bra så skjeggisen får tak i "bakken") og hadde i litt passe lunkent vann. Fornøyd med dette så fikk jeg skjeggisen ut av terrat og ned i vannet, som var på høyde med at han fint kunne nå bunnen, og etter 2 sek så var der ikke noe skjeggis i vannet lenger! Da stod han med bakbena i vannet og resten av kroppen ute av vannet og prøvde å komme seg vekk. Har prøvd også idag når han begynt å skifte ham da jeg tenke at nå når det sikkert er litt mas med bytte av ham og det irriterer litt så skal han vel like det, men neeeei da.

Så spørsmålet mitt: Har jeg missoppfattet dette? Eller er det bare min lille baby som er vrang
Kiwi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 20:58   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Selv bruker jeg en plastikkboks fra Hamarplast til å bade skjeggagamen min. Funker greit det, men han jeg har er rundt 3 år gammel så kan hende det bare er din som er litt vrang som ung Sikker på at vannet ikke er for kaldt da? Min liker heller ikke kald vann (duh^^)
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 21:12   #3
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

hehe..ja de unge er vel alltid vrange uansett rase

nå vet jeg jo ikke helt hva for temperatur de vil ha på vannet, men for meg føles det i vært fall ikke kaldt Skulle jo seff kunne prøve med litt varmere, men vet ikke helt hvordan man skal vite hvor grensa går for når det blir fooor varmt?
Kiwi er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 21:22   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Jeg har en agam som elsker å bade, og en annen som hater det.

Den som elsker å bade kan gjerne bade i en hel time - ligger bare å dupper vektløs i vannet, dukker under med hodet, svømmer litt rundt, liker å stå under vannfallet/krana å ta en dusj under rennende vann. (Hadde vannfall i terraet før, men det er tørrlagt for øyeblikket).. Ja, den riktig koser seg når den bader!
Den andre jeg har kan til nød bade - men bare om vannet når ham til knærne.. Om vannet blir så dypt at det når ham til halsen freaker han ut og han gjør alt han kan for å komme seg opp av vannet.. Hvorfor vannskrekken vet jeg ikke, da jeg ikke har gitt den noen traumatiske opplevelser.. men, det er nok like individuelt hos agamer som hos mennesker, det å bade - noen liker det, andre ikke..
Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 21:23   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Ang hvor varmt vannet skal være; piss-lunkent (37-40 grader).. for varmt vann kan ta knekken på den..
Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 21:37   #6
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Jeg har en agam som elsker å bade, og en annen som hater det.
Ja men daså da klarte jeg vel bare å plukke ut en ikke-vannelskende skjeggis på malmø messa da. Trenger jeg ikke å tenke så mye på det! Men kommer sikkert til å prøve meg igjen
Kiwi er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 17:25   #7
Reptilfreak

nika86 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Alder: 26
Meldinger: 96
Standard

Bare til å prøve videre.
Mine var også veldig skeptisk i begynnelsen, men nå syns de bare det er hærlig. Dukker og svømmer.

Bare la den ha muligheten til å komme ut viss den får helt fnatt.. Jeg hadde i begynnelsen handa nedi som de klamret seg fast til. Etter hvert begynte de å venne seg til å flyte og nå elsker de det
Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 18:23   #8
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Takk for tips Vi skal ha et bade/svømme/flyte kurs her en dag i uka og kurere all vannskrekk!
Kiwi er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 18:26   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kimzi Vis post
Takk for tips Vi skal ha et bade/svømme/flyte kurs her en dag i uka og kurere all vannskrekk!
haha

Husk og ikke ha for høy vannstand i begynnelsen da, hvis du skal venne den til det slik at den ikke får forverret vannskrekken!
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 18:29   #10
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Godt poeng! Har sikkert gått litt for hardt ut på den lille når jeg gikk ut fra at han var en vannelsker fra begynnelsen av Vi skal begynne på nivå 1 i kurset og ikke hoppe direkte på nr 5! (nivå 1 er da tørrtrening, hehe)
Kiwi er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
skjeggiser, vannglade

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skeggagam "skjeggiser" xsiv Agamer 14 10-06-2007 20:55
To Skjeggiser med parringslyst Speedy Agamer 20 13-03-2007 21:02
Hudskifte/dvale skjeggiser Reptimex Agamer 5 03-11-2005 13:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:08.