"
Gammel 18-07-2008, 01:06   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2008
Sted: På landet i Øst
Meldinger: 4
Question Skjeggagaminfo?

Jeg har lenge vurdert å skaffe meg en øgle av et eller annet slag, men har liksom ikke vært så lett å finne en som passer for meg. Tenkte først på iguan, men den ble litt for stor og krevde litt for mye for meg i første omgang. Dessuten hadde jeg ikke følt meg så trygg med en 1 meter øgle nær marsvinungene mine, selv om jeg hadde fulgt den som en hauk når den hadde tuslet rundt

Så begynte jeg å lese litt om skjeggagamer og har falt mer og mer for den etterhvert som jeg leser. Så etter mye snakk med typen, som også vil ha øgle, så har vi bestemt oss for skjeggagam. Men jeg kan som sagt ikke så mye om stellet den trenger, og lurte derfor på om noen av dere "reptilfreaks" kan hjelpe meg med det jeg lurer på

Hva av utstyr trenger de?
Hvor stort terrarie?
Kan man bruke akvarier som terrarie?
Hvordan skal det innredes (hvordan type grus/sand, steiner, greiner, planter)?
Hvor ofte skal det gjøres reint?
Hva er best å velge, hann eller hunn?
Hvor får man kjøpt, til hvilken pris?
Lønner det seg å kjøpe fra oppdretter eller dyrebutikk?

Det jeg hadde tenkt (om jeg får vilja mi) var et stort akvarium med ørkensand, et grunt "basseng" i den ene delen av akvariet og sand på resten med en varmestein, fossefall (kjøpt i dyrebutikk) og en sirissmater (også kjøpt i butikk). Kanskje noen kaktuser og røtter/steiner og såklart noen gjemmesteder laget av tre eller stein.

Er dette helt riktig eller helt feil tenkt?

Hmm... Kjenner jeg meg selv rett så kommer den til å bli like bortsjemt som alle de andre dyra mine

Setter veldig stor pris på svar enten her i forumet, på min hjemmeside eller på msn/mail

MVH
Kristine
diesel-girl
vargur-marsvinoppdrett
vargur er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 01:36   #2
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Heey og velkommen!
Godt valg dere har tatt, har ikke angret et sec på den jeg kjøpte
Her, litt info på skjeggis:
http://www.reptilfreaks.no/forum/ogl...vitticeps.html

Og om dere tar dere en liten titt gjennom forumet, finner du også mye info
Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 01:40   #3
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Standard

Også en liten ting til, her er et bilde av terrariet til skjeggisen min (150x60x80cm) med hjemmelga bakgrunn.

Vet ikke om det er så veldig nødvendig med "vanndel" da du faktisk bare kan sette han i dusjen eller badekaret nå og da, det bruker jeg og gjøre
Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 06:55   #4
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Hva er det du har lagd innredninga av her a scorpis?

Jeg tror og vanndel er unødvendig, i tilegg til at det kommer til å bli en utrolig jobb med å vaske det da skjeggisen sikkert kommer til å bæsje i vannet all the time
Kiwi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 11:18   #5
Reptilfreak

Standard

Tusen takk for raskt svar Det terrariet du har var kjempefint! Vanndelen trur jeg kanskje at jeg dropper og heller tar han med i dusjen^^ Men hvor får man kjøpt en skjeggis, og til hvilken pris?

Takk igjen for svar
vargur er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 11:34   #6
Reptilfreak

nika86 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Alder: 26
Meldinger: 96
Standard

For det første ville jeg gått til innskjøp av en god bok.. Jeg har The Bearded Dragon Manual, koster ikke mye og er en veldig god bok... Den er på engelsk så også temp og størrelser blir skrevet med andre måleenheter enn det vi har, men ellers super bok... Ville lest gjennom den før du skaffer deg skjeggis hvertfall..

Hva av utstyr trenger de?
Ellers av utstyr trenger du varmematte/kabler, uv-lys (reptiglo 10 og 2), varme spot, kalk og vitamin pulver, mat- og evt. vann-skål... (Jeg bruker ikke vann skål da mine bare velter det , bader de heller regelmessig eller sprayer de ved behov)
Så trenger mye mat, salat hver dag (ruccola, romano, gulrot, paprika, erter osv)
Insekter som sirisser, kakelakker, gresshopper, melormer og zophobas. Like greit å starte oppdrett på de selv eller blir det veldig dyrt å kjøpe i butikken. Skjeggiser er glupske dyr og til en voksen ville jeg gitt insekter annen hver dag, og si f.eks 10 sirisser til 3 kr stk. Så blir det dyrt(!) i lengden.
Eller masse tilleggs utstyr en kan finne... Kikk på nettbutikker..

Her har du ett par sider det står mye som skjeggiser, pleie og hva salater de kan ha osv: Beautiful Dragons
Teo a Bearded Dragon

Hvor stort terrarie?
Kan man bruke akvarier som terrarie?
Når det kommer til terra er større bedre!! Jeg har 200x60x60 til mitt par, og viss jeg hadde hatt plass skulle jeg gjerne hatt større Men ett terra på 150x50x50 holder også til ett par.
Det som er negativt med ett akvarie er att det er ingen lufting i det. Det gjør det også veldig vanskelig å holde temperaturene på hver side rette.

Hvordan skal det innredes (hvordan type grus/sand, steiner, greiner, planter)?
Jeg bruker biltema sand i bunnen (fineste korn) dette er ikke det mest optimale for dem da de i det fri lever på steppe områder det det er tørket leire å springe på. Så viss du får det til er jo det også bra... Du kan også bruke noen tykke greiner eller mangrove røtter, bare pass på att alt ligger støtt så ingenting velter over dem.
Levende planter er dødfødt med disse, de ødelegger og spiser det. Så silkeplanter fra exo terra er supert!! Kikk på andre sine terra'er for å få inspirasjon...
Det beste for dyret er att du har gjort hele terra klart med varme, lys innredning osv til det flytter inn. De kan ofte bli stressa over å bli flyttet, og viss du i tillegg på justere å stille inn på ting når den har flyttet inn kan de stresse den ytterligere.

Hvor ofte skal det gjøres reint?
Gjør litt rent hver dag ved å fjerne dritt og salat rester. Ellers ville jeg tatt alt ut og desinfisert hele terra 2-4 ganger i året. Da kan du bruke antibac som du får på apoteket eller klorblanding, men da må du passe på att alle klorrester er borte..

Hva er best å velge, hann eller hunn?
Disse er ikke noe mer aggresive om de er hunn eller han. Men med enn hunn kan du senere sette inn flere hunner eller en han, og til en han flere hunner. Men ALDRI sett to hanner sammen, da blir det slossing, sår og kansje værre.

Hvor får man kjøpt, til hvilken pris?
Sjekk på repti.net kjøp og salg. Pris varierer på hvor gammle de er og morpher (altså farger/mønster)

Lønner det seg å kjøpe fra oppdretter eller dyrebutikk?
Det nærmeste du får kjøpt i butikk er i Sverige, det er ikke å anbefale. Ikke alltid de er i god form når de kommer fra dyrebutikk, og de blir hold i samme rom med flere reptiler som kansje har parasitter eller lignende som har smittet over...
Privat eller oppdretter er best vil jeg si. Og spør og grav om dyrets tilstand. Om det er velskapt, altså ikke mangler deler av halen har skader o.l. Om de har hatt avføringsprøve på dyret? Osv...

Det jeg hadde tenkt (om jeg får vilja mi) var et stort akvarium med ørkensand, et grunt "basseng" i den ene delen av akvariet og sand på resten med en varmestein, fossefall (kjøpt i dyrebutikk) og en sirissmater (også kjøpt i butikk). Kanskje noen kaktuser og røtter/steiner og såklart noen gjemmesteder laget av tre eller stein.

Er dette helt riktig eller helt feil tenkt?

Dette høres helt supert ut, men pass godt på vasking og desinfisering når du skal ha "basseng" Helst bytt vann etter hver gang dyret er oppi, det kan eller bli en bakterie bombe, og viss de da drikker fra det så ender du muligens opp med ett sykt dyr... Viss de driter i vannet må du også desinfisere godt!
Og ville som sagt byttet til ett terra viss duikke fikser bedre lufting i akvariet.

Så les deg grønn, gå gjennom alt av tråder du finner her og andre steder om skjeggiser, les alle caresheets du kommer over. Smaken er som baken, og derfor finner du hele tiden noen som mener noe annet om hold, innredning osv. så finn det som funker for deg, og er rett for skjeggisen(e)

Lykke til og gled deg, skeggiser er knall tøffe!!
Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 14:14   #7
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kimzi Vis post
Hva er det du har lagd innredninga av her a scorpis?

Jeg tror og vanndel er unødvendig, i tilegg til at det kommer til å bli en utrolig jobb med å vaske det da skjeggisen sikkert kommer til å bæsje i vannet all the time
Skal vi friske opp minner litt her
hmm, isopor, bygg/fugeskum, husfix (for å få den steinaktige bakgrunden) også malt med ørken/sann farga maling, i fosrkjellige nyanser
Det med vanndel kan stemme godt, de driter ikke lite heller om gangen, så tror nokk du hadde blitt lei vasking, og det hadde lukta vondt, pluss at skjeggisen kan finne på å drikke av det

Lys og sånn, i stede for lysrør hadde jeg heller gått for en pære som heter: Zoomed Powersun 100/160w, som gir UVA og UVB og gir mer enn nokk varme til terrariet og en fin solplass
Pæren varer i ca 2,5år, koster rundt 1000lappen, men blir billigere i lengden, da du må skifte lysrør hvert halvår for at du skal holde oppe rette UVA og UVB mengde

Når det gjeller fôrdyr, ville jeg også gått for sirisser og kakkerlakker, og litt zophobas.
Kakkerlakker er et greit basis fôr (på kjøtt delen) for skjeggisen, og de er kjempe lette å avle på. Husk også de skal ha salater og blomster (løvetann osv) og i dieten.
Minimum terrariet er som Nika86 sier, 150x50x50cm. men større jo bedre, jeg fant ut at min liker å klate, så han fikk det terra som er 150x60x80cm (LxBxH)
Som bunnsubstrat ville jeg brukt Rådasans (0.03mm korstørrelse) eller blåsesand fra biltema.
Greit å begynne med en i første omgang, eller om d har lyst på 2, så gå for 2hunner. Har du 1 hann og 1 hunn, så kan hannen slite hunnen helt ut, og hun vill ikke leve et skikkelig liv, desverre.
Jeg betalte halve prisen av skjeggisen i depositum på skjeggisen, for at selger skulle være sikker på at jeg skulle ha. Men de ligger på fra 500-1000lappen, syns 500 egentlig er for billig da de er verd mere Og jeg vill anbefale å kjøpe av privatpersoner, da er du mer sikker på å få et friskt dyr

Jeg har sikkert repetert litt av Nika86 sa nå, men det får være, er vertfall det jeg mener
Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 22:54   #8
Reptilfreak

Standard

Setter veldig stor pris på alt dere skriver her og dere skal vite at jeg leser ALT og printer ut og leser igjen^^ Jeg vil at mine dyr skal ha det så bra som mulig, så er bare glad for å få tips og info fra dere som har pæiling. Nå er det sånn at jeg jobber i dyrebutikk og får utstyr til innkjøpspris (ca 1/3 av hva "vanlige folk" betaler) så jeg kommer nok til å invistere i et stort terrarie og endel utstyr.
Så takk igjen for svar, jeg kommer til å logge på her hver dag og lese hva dere skriver

Men til "scorpis"
Hvor mye kom den bakgrunnen din på når du laget den selv. Kunne godt tenke meg å prøve noe sånt selv
vargur er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 23:17   #9
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Som Nika86 skriver så spiser de grøntfor, men de fleste begynner ikke med dette før de er vokse, så du ikke blir urolig

Som substrat (underlag), for å få det hardere og ikke så tungt å løpe rundt på som sand kan du bruke en sand/torv blanding 50/50.
da tar du torven (ugjødsla naturtov, f.eks tiurtorv fra plantasjen) og bløter det helt opp så det blir skikkelig gjørmete, så tar du å blander i sanda godt og pakker alt godt sammen. Så lar du det tørke ;P det blir nesten steinhardt
Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 10:37   #10
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av vargur Vis post
Men til "scorpis"
Hvor mye kom den bakgrunnen din på når du laget den selv. Kunne godt tenke meg å prøve noe sånt selv
Jeg betalte en del, men jeg kjøpte jo MYE isopor (har enda ikke fått brukt opp alt)
Men skulle jeg betalt bare for det som er i terrariet, så hadde det vell blitt rundt 7-800kr kan jeg tenke meg
Husker ikke prisene lenger, men jeg kjøpte isopor for 500kr, og det er mye isopor
Svar med sitat
Svar

Emner
skjeggagaminfo

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:07.