"
Gammel 24-06-2008, 19:56   #1
Reptilfreak

lotus sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 5
Question skjeggagamen min vil ikke spise!

har akkurat kjøpt meg en skjeggagaman, kjøpte den i sverige på en dyre butikk på søndag altså3 dager siden, fikk litt info om den der, men ikke så mye. når jeg kom hjem ordnet jeg terariet ganske likt det som den var i på dyrebutikken. Men den vil ikke spise. jeg har prøvd mais, spinat, salat, paprika, eple, og sirisser. Den ligger også for det meste rolig, eller prøver og "grave" seg ut ved å skrape på glasset. Jeg vet at denne arten ikke er av den mest aktive, men den skal vel ikke kun ligge undervarme lampen av den grunn?! Det er også svært varmt under lampen ca 40-45grader, så det kan ikke være fordi det er for kaldt.
Kan det være fordi den ikke har funnet seg helt til rette enda?
lotus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-06-2008, 19:59   #2
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Har det likt som i dyrebuttikken ja. kanskje ikke så lurt med tanke på att ikke alle dyrebutikker vet hva de faktisk snakker om.
har du i det hele tatt lest før du skaffet deg dyret?

men ferdig med preken..

Hvor stort er terra ditt ? hvordan oppsett har du, substrat, ting å sove på osv osv.
har du uv lys. Hvor varmt er det på den kalde siden, hvor varmt er det på den varme ?
hadde vært fint med bilde av skjeggisen og oppsettet.

Att den ikke spiser de første dagene er greint nok. det er ikke alltid de gjør det på en stund i nytt terra. Men det kan også hende den ikke har det helt som den skal i terra sitt.
Svar med sitat
Gammel 24-06-2008, 21:05   #3
Reptilfreak

lotus sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Miroxx Vis post
Har det likt som i dyrebuttikken ja. kanskje ikke så lurt med tanke på att ikke alle dyrebutikker vet hva de faktisk snakker om.
har du i det hele tatt lest før du skaffet deg dyret?

men ferdig med preken..

Hvor stort er terra ditt ? hvordan oppsett har du, substrat, ting å sove på osv osv.
har du uv lys. Hvor varmt er det på den kalde siden, hvor varmt er det på den varme ?
hadde vært fint med bilde av skjeggisen og oppsettet.

Att den ikke spiser de første dagene er greint nok. det er ikke alltid de gjør det på en stund i nytt terra. Men det kan også hende den ikke har det helt som den skal i terra sitt.
terrariet er ca 120*60cm, og skjeggisen er ca 25-30cm. har den for liten plass? for de på butikken sa det kom til å gå greit, men at vi måtte ordne større plass til den når den ble større. Jeg vet at de ikke alltid vet hva som er rett.

Vi har terra bark i bunnen(tykkt lag) i den ene enden har vi dam og matskål og vann. i midten hadde vi en plastikk plante men tok den bort(han prøvde og spise den), den andre enden har vi en rot som er litt større en skjeggisen, hvor han for det meste tilbringer tiden sin. Vi har også lagt barken slik at det er litt høyere på den siden dammen er, slik at det ikke skulle være helt flatt.
vi har tenkt til å sette inn en ny plante, men er usikker på hvilke han tåler og ikke!? og har derfor ikke satt inn enda. Prøvde og mate han for hånd, det ble litt respons, han "sleiket" på en eple bit men det så ut som han mistet interessen og gikk tilbake til rota si.

Har lest endel om skjeggagamer men, man lærer jo ikke alt av å lese heller. føler jeg har gjort alt jeg har lest.
lotus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-06-2008, 21:13   #4
Reptilfreak

reptildude sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 394
Blog Entries: 1
Standard

Funker fett med plastplanter
reptildude er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-06-2008, 21:27   #5
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Terra minimum størelse skal være 150x50x50cm.
Info du får fra dyrebutikker stemmer ikke alltid, så jeg vill anbefale deg å lese MYE om skjeggisen.
Kjøpte du den der og da, for at du syns den var kul? eller har du tenkt lenge på det?
Du vet hvor lenge en sånn lever? er ikke noe man kjøper også blir lei eller har mista intresse, det er noe man tenker på FØR man kjøper
Søk på Bearded dragon, pogona vitticeps + caresheet, så finner du tonnevis med info!

Edit: det er helt normalt at skjeggisen ikke spiser på noen dager, kansje en uke, så ikke noe å bekymre seg over

Sist endret av Androctonus; 24-06-2008 kl 21:31.
Androctonus er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-06-2008, 21:31   #6
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Standard

Hdde du gjort det du hadde lest hadde du hatt større terra som scorpis sier.
Men har du uv lys???

Du svarte heller ikke på hvor varmt det er rundt i terra. Og har den en solplass?
foressten.
Og bark? de lever da ikke i skogen Kjøp sand du
Svar med sitat
Gammel 24-06-2008, 21:34   #7
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Standard

Kjøp Biltema blåsesand (fineste de har) eller rådasand (0.3mm kornstørelse).
Du kan også blande Tiurtorv og sand 50/50, bare la det stå å tørke i et døgn.
Svar med sitat
Gammel 24-06-2008, 21:52   #8
Reptilfreak

lotus sin avatar

Standard

ja vi har uv lys, i lysarmatur over terrariet. akkurat nå har den kun ei rot som sole plass, men vi skal kjøpe varme stein til den.
Har lest på en eller annen svensk side at de ikke skal ha sand fordi det ikke er naturlig for dem. og at det kan ødelegge fordøyelsen dens, visst det kom sand på maten osv. jeg trodde egentlig den burde ha sand jeg også, men ettersom det jeg leste og det de på dyrebutikken sa så valgte jeg heller å tro på det. så bør jeg heller bytte til sand da?

men nei er ikke helt sikker på hvor lenge de lever har lest to forskjellige ting(8-10år og rundt 20år), men er forberedt på å ha den ganske så mange år, og det var heller ikke noe innpuls kjøp, hadde bestemt på forhånd at vi skulle kjøpe ei øgle.
men vet dere om noen planter jeg kan sette inn? er litt bekymret for å sette inn plastikk plante ettersom han prøvde å spise den, og hva om han biter av ett blad og den setter seg fast og han får forstoppelse osv.

lurer på om det termometeret vi hadde viser feil temperatur, så samboeren er ute og kjøper nytt nå.
lotus er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-06-2008, 21:58   #9
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Standard

Bytt til sand eller torv/sand blanding
Er det glass mellom uv'n og skjeggisen ? i såfall vil ikke uv komme igjennom.

Selvom dere hadde planglagt å kjøpe en "øgle" så er jo dette ett impuls kjøp. Det finnes maange forskjellige øgler. Og nesten alle skal ha det forskjellig.
Jeg har plastplanter og en aloevera. han smakte på plasten en gang men spytta det fort ut igjen.
Svar med sitat
Gammel 24-06-2008, 22:02   #10
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Standard

Sand er jo mer naturlig en bark, men viss du blander tiurtorv og sand 50/50, så blir det enda mer naturlig for den.
Og så lenge man ikke bruker grovkorna sand, så har ikke det noe å si (så lenge du ikke fyller sand i kjeften på den)
Har du varmespott, eller bare lystoffrør?

Med rett stell kan de leve 20-25år og mere.
Alovera planter (eller hvordan det skrives) kan du ha i terra, men den vill nokk nappe litt i den i senere tid
Skjeggisen min har falske planter, han får mat regelmessig, og bryr seg fint lite om falske planter, eneste han legger seg under de når han skal sove eller gjemme seg for varmen

Miroxx: Tenker likt vi kjære ^^
Svar med sitat
Svar

Emner
ikke, min, skjeggagamen, spise, vil

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/7808-skjeggagamen-min-vil-ikke-spise.html
Skrevet av For Type Dato
Repti.net / Reptile forum / Repti Glow 8.0 amatur ? This thread Refback 26-06-2008 14:17

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
vil ikke spise ramstein Snoker 15 22-07-2010 13:45
Hva kan Pinnedyr spise og ikke spise? Malin.. Pinnedyr 28 28-10-2008 10:13
Vil ikke spise Tony26 Snoker 14 15-05-2007 16:44
Vil ikke spise ! skorpion Knelere 23 25-12-2006 10:17
Leo'n vil ikke spise :( Propaganda Leopardgekkoer og andre Eublepharis 5 03-01-2006 19:39

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:00.