"
Gammel 29-05-2008, 21:43   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 34
Standard liste over dagaktive øgler?

skal ha meg en ny øgle etter hvert.det var meninga jeg skulle ha en kornsnok,men siden jeg ikke fikk min samboer med på slangekjøp leter jeg enda ..
har fra før 0.0.1 rhaco.ciliatus.
Tenker å ha en ny art,litt større.
Den skal være dagaktiv max 1.5m. men gjerne mindre.
Den skal være mulig å få tak i skandinavia.
Har sett på mange forskjellige arter,bl.a kragegam,vannagam,diverse varaner.men for meg så virker de fleste agamer veldig rolige å kjedelige,ville helst ha en øgle med litt personlighet.
Varaner virker veldig "sjarmerene" om man kan bruke dette ordet i og med dette er en morder øgle.
kameleoner virker også utrolig tøffe,men etter hva jeg har lest krever disse veldig mye stell..
hva har jeg og velge mellom egentlig? er foresten kameleoner dagaktive?

Sist endret av slappis; 29-05-2008 kl 21:51.
slappis er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-05-2008, 22:11   #2
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,529
Standard

Basiliscus ssp.

Øgler som definitivt hater deg, men som alkievel tåler trynet ditt, øgle med mengder med personlighet, krever masse plass, er dagaktive og blir som regel ikke over 90cm
Svar med sitat
Gammel 29-05-2008, 22:34   #3
Reptilfreak

Standard

ingen tvil at Basiliscus plumifrons er en flott art,og ligger høyt på ønskelista.
men trenger enda flere alterenativ. slik at jeg er helt 100% sikker jeg velger riktig øgle..
slappis er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-05-2008, 00:09   #4
Reptilfreak

Adriano sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 740
Standard

Agamer er ikke kjedelig, og har mye personlighet! Kameleoner er pene, men uten personlighet! Varaner er kule, med personlighet (og mordere, hehe).. Det er sånn jeg ser på akkurat det, da Hehe

Hva med en ung steppevaran, Varanus exanthematicus.. Den blir rundt 1,2 m, og er kjempe fin. Les mye og ha alt klart før du kjøper deg et ungt individ Så har jo du Tegu, da, men har forstått det sånn at de er litt mer avansert, hehe

Skjeggagam er kjempe fin også, og mye mer personlighet enn det du tydeligvis tror. Den blir vanligvis rundt 50 cm.

Alle disse er dagaktiv.
Svar med sitat
Gammel 30-05-2008, 08:31   #5
Reptilfreak

suzanne elita sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: oslo
Meldinger: 109
Standard

hva med en grønn iguan? min er bare aktiv om dagen, veldig aktiv, hehe. hun har utrolig mye personlighet. krever og bli kost med osv. mvh suzanne
suzanne elita er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-05-2008, 09:16   #6
Reptilfreak

Standard

iguan er utrolig flotte øgler men har skjønt dem krever vist nok stell 24 timer i døgnet og er veldig vanskelig å ha med å gjøre..samt de er veldig dyre i drift..må vel nesten stå på kjøkken i flere timer får og lage salat\diett til dem?
slappis er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-05-2008, 09:49   #7
Reptilfreak

ImTheLoveDoctor sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 161
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Adriano Vis post
Agamer er ikke kjedelig, og har mye personlighet! Kameleoner er pene, men uten personlighet! Varaner er kule, med personlighet (og mordere, hehe).. Det er sånn jeg ser på akkurat det, da
Hvilken erfaring har du med de ulike artene som gjør at du kan uttale deg slik? Jeg skal vert borti alt fra Pogona vitticeps til Varanus glauerti, og jeg skal si deg det at det er ingen av dem som når en panterkameleon opp til knehasene når det kommer til personlighet.
Svar med sitat
Gammel 30-05-2008, 10:24   #8
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699
Standard

jeg har selv hatt yemenkameleon, diverse agamer og noen forskjellige varaner. forsåvidt litt av det meste. jeg vil si at alle har personlighet på godt og vondt. hvordan dyr har du hatt Adriano? siden du har så god greie på dette.. bare lurer på hva du begrunner uttalelsene dine i. slikt kan man ikke lese seg til, det må erfares.
Svar med sitat
Gammel 30-05-2008, 11:31   #9
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

relax people
Kansje en liten grønn anole? x)
Svar med sitat
Gammel 30-05-2008, 11:35   #10
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699
Standard

er bare så lei av at folk uttaler seg i hytt og pine uten å egentlig vite hva de snakker om.

slappis: jeg vil annbefale deg varanus acanthurus. en flott, passe stor og dagaktiv varan. denne kan du også få rimelig "tam".
Svar med sitat
Svar

Emner
dagaktive, liste, øgler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Liste på dyrleger i Norge som tar imot reptiler Løven31 Reptiler 7 16-10-2009 16:55
Liste? xtidyx Taranteller 9 04-11-2008 07:14
Gift liste for slanger Løven31 Helse og sykdommer hos reptiler 35 06-07-2008 13:59

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:55.