|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
|
Min lille leo har snart ikke spist på 2 uker og har generelt vært veldig lite aktiv i det siste. Hun beveger seg bare når hun flytter seg fra et hjemmested til et annet eller skal drikke. Hun har hatt perioder før hvor hun ikke har spist men det har ikke vart så lenge før :S Hun hadde hamskifte i går, og det tok en del lengre tid enn vanlig og jeg måtte hjelpe henne med tærne.
Det som bekymret meg mest var i dag da jeg oppdaget at avføringen (det bittelille som kom, siden hun ikke har spist på evigheter), var grønnaktig! :S:S Jeg så det for en ukes tid siden også (som var siste gang hun hadde avføring før i går), men trodde jeg hadde sett feil eller noe. Det kan da umulig være sunt? Noen som vet hva som kan være galt med henne? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Bilder er som jeg alltid sier tingen i sånne situasjoner som dette
![]() Ta gjerne bilde av avføringen oxo (når den er fersk). Er avføringen fast eller vannete Også et typisk spørsmål som vi alltid spør etter er,,hvordan er tempen ? Har leosen vært utsatt for noe som helst stress som f.eks flytting (av terra) eller fått besøk eller bor sammen med en hann eller noen andre leoser. At hun drikker er jo hvertfall en bra ting da,,veske er bra ![]() Hva slags bunnsubstrat går hun på ? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Hvor gammel er hun? Er temperatur og fuktighet som det skal i terrariet? Har hun gått ned i vekt, har halen blitt tynnere? Det hadde kanskje vært lurt å samle litt avføring og sende den til dyrelegen for å sjekke om hun har parasitter...
Her er en hjemmeside om vanlige sykdommer hos leopardgekkoer, den er veldig interesant: The Gecko Spot---Leopard Gecko Health
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har desverre ingen bilder, og det kommer vel kanskje ikke så mye avføring før hun vil spise litt igjen. Men den er veldig fast, tørr og var grønnaktig.
Tempen er som den skal og alt er som det alltid har vært. Hun bor alene og har ikke blitt flyttet på eller fått noen forandringer i tilværelsen som jeg kan se hvertfall. Som bunnsubstrat bruker jeg gulvbelegg. Ser ut som hun har trives med det. Tror hun får i seg vann hvertfall, for jeg ser henne en gang iblandt halvveis oppi skåla. Og en liten skål med kalk har hun også der inne. Edit: ser ikke ut som hun har blitt noe tynnere egentlig Sist endret av anniken; 26-05-2008 kl 18:15. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takk for link, står at grønn avføring kan være tegn på at noe er galt. burde kanskje få tatt en prøve med til dyrlegen ja.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Jeg trur også at fargen på avføringen "kan" ha litt med å gjøre at hun ikke har spist så masse (at hun ikke har hatt noe å fordøye).
Ellers så kan det oxo være så enkelt som at det kommer fra fordyra eller (har du byttet fordyr den siste tiden ) vitaminer/calcium. Når pleier du å fore henne ? Det jeg vil at du skal prøve er å tilby henne mat når du har slukket lyset i terra for natten. Evt fjern dem på morgenen igjen,så gjør det samme til natten igjen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Clementine fikk også grønn bajs etter å ikke ha spist på en god stund.
Så plutselig begynte hun å spise... og nå er bajsen tilbake til det normale.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Gjelleråsen/Nittedal
Alder: 26
|
Nå man ikke har spist på lenge og driter eller kaster opp,så kommer det mage syre ut istdenfor mat og drikke. Kan kanskje ha noe med det å gjøre?kom bare på et forslag..
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Jupp det er det CamStatic & jeg har nevnt rett over her
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Får håpe det ikke er noe mer alvorlig
Blir bare så bekymret når hun ikke oppfører seg normalt men har jo lært at leoser gjerne er litt sære av og til hehe Men tror jeg skal få en sånn undersøkelse av avføringen etterhvert bare for å være på den sikre siden better safe than sorry
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| leo, syk |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|