|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: I nærheten av Drammen.
Alder: 28
|
Leosen min har ikke spist siden fredag. Hun pleier å få bare sirisser, men gikk tom på fredag og det er ikke en dyrebutikk i nærheten som har, og ingen som får før i morgen ettermiddag. Kjøpte derfor noen melormer, men de er hun overhodet ikke interessert i. Har forsøkt alt føler jeg. Sitter med marken på pinsett og prøver å terge men hun bare kryper unna og ligger i hula si. Vanligvis spiser hun 2-4 sirisser hver dag.
Noen som har noen tips? Er hun bare kresen i matveien eller kan det være noe galt? Vet det bare er en dag igjen før hun i det minste får sirisser men begynner å bli så stressa... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Du, rolig nå.
Så lenge gekkoen din ikke går ned i vekt, så er det teoretisk sett ikke noe farlig. Og mindre enn 1 uke uten mat tåler de heeeelt fint. =P Det er veldig vanlig at de av og til tar seg litt matpauser. Du nevner jo at den har spist 2-4 sirisser hver dag, og da vil jeg tro den er forholdsvis god i vekta. Og har den en tjukk hale er det ingen problemer. Jeg har en gekko som spiser ekstremt godt. Det meste hun har tatt så langt er 6 sirisser og noen melorm på en dag. Da gikk det to-tre dager før hun ville ha mer. Og hun stiger kraftig i vekt, og er 100% sunn og frisk. ![]() Voksne gekkoer trenger ikke mat oftere enn hver 2-3 dag, bebiser skal ha hver dag.. så kommer igjen litt ann på alderen på gekkoen din. Men, om du vil være på den sikre siden, så ta en avføringsprøve på den og send til veterinær. Parasitter og drit i tarmene forekommer OFTE blandt reptiler, og enhver seriøst reptileier bør sjekke nyinnkjøpte dyr for dette. (og ikke tro på folk som sier "det ikke er nødvendig". Vi holdt på å miste skjeggagamen vår for slik skit, og har nettopp kurert den ene leo-jenta vår for parasitter.)
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: I nærheten av Drammen.
Alder: 28
|
Takk takk! he he. hun er ikke mer enn et halvt år, og er vår første leo... Så ganske overbeskyttende ja
Men hun er rund og god i kantene med feit og fin hale. Er nok a mor som er lettere hysterisk ja ![]() Skal jaggu ta en sånn avføringsprøve. For å være på den sikre siden, siden vi får småbarn i hus om et par uker. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Ang reptiler og avf. prøve. Camstatic mener du skal ta prøve for leosen sin skyld - at den ikke har parasitter i seg som kan gjøre den syk over tid. Det er vel ikke majoriteten av reptiler som har selvskadelige parasitter i seg, og jeg ser vel ikke helt poenget med å ta avf.prøve bare for å gjøre det.
Når det kommer til bakterier i avføringen som kan smitte deg, eller barnet du skal få i hus, snakker vi om salmonella. De aller fleste reptiler har salmonella, der noen underarter er verre enn andre. Ikke alle underartene er like smittsomme. MEN, å ta en avføringsprøve for å påvise eller utelukke salmonella i avføringen er fånyttes og resultatet kan ikke stoles på om det skulle vise seg å være negativt - for, reptiler skiller ikke ut salmonella til enhver tid - som oftest bare i stressituasjoner, eller når det selv er sykt. Derfor skal du alltid behandle dyret ditt som en potensiell smittevei for salmonella. Blir barnet først sykt, kan det bli alvorlig sykt, og dødsfall har inntruffet tidligere som følge av salmonellasmitte. Det betyr at du må tenke forholdsregler; - Leosen skal ikke gå på steder hvor barnet holder til. Derav helst ikke i sofa o.l. steder. - Barnet skal ikke ha fysisk kontakt med dyret - iallefall ikke uten å få vasket hender etterpå. - Leosen skal aldri gå på kjøkkenbenk, eller steder hvor mat tilberedes. - Utstyr som brukes i terrariet skal vaskes/skylles på bad, og ikke på kjøkken. - Du må ALLTID vaske hendene etter fysisk kontakt med leosen, eller med utstyr du bruker i terraet. Ellers skal det sies at du bør variere kostholdet til leosen din. Variert kost med insekter som er godt gut-loaded er mer næringsrikt enn ensidig kost. Prøv gresshopper (nymfer), zophobas, voksmøll osv.. Og nå når leosen din begynner å bli voksen er det viktig at du begynner å lese deg til, og forstår hvorfor leosen ikke trenger mat hver dag. Sist endret av KarlKanibal; 14-05-2008 kl 13:21. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Vi tar nå avføringsprøve av alle reptilene vi får i hus fra nå av. Så langt har både leopardgekkoen og skjeggagamen hatt disse, og de har ikke vært i kontakt med hverandre på noen måte.
Det skader ikke å ta avføringsprøve, og koster ca 300 kr å få resultater. Det er ingen grunn til å IKKE ta en sjekk, og da vet du også hvor 100% frisk dyret ditt er. Folk sjekker jo bikkjer og katter for alle mulige sykdommer, hvorfor ikke gjøre det på reptiler også? Jeg skjønner liksom ikke helt tankegangen. Det er da ti ganger bedre å vite 100% at dyret er friskt, enn å bare "annta" det og få totalt noia når dyret viser svake tegn på at den kanskje kan være syk? Jeg har anbefalt det med å ta avføringsprøver på dyra sine til en del folk, og 90% av dem som har gjort det, har fått utslag på parasitter og orm.
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
Hvordan gjør man det?
Tar kontakt med en reptilvennlig dyrlege, og avtaler å sende i beholder i posten, også får man resultat etter en stund?
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Dal
|
Bare legge inn en komentar, ang avføringsprøve(skal ikke provosere,bare støtte)
Hadde det ikke vært for at Camstic annbefalte meg og ta en slik prøve hadde ikke jeg pr. i dag vist at mine dyr var syke,de er nå friske og raske ![]() Det annbefales faktisk og ta helsjekk 1 gang i året på dine reptiler siden det er fare for sykdom da det sjelden er 100% garanti når det gjelder fórdyrene. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
) Når du har fått sanket (helt litt nylagt bajs, som ikke har blitt tørr enda), så drar du til veterinæren, og betaler 300 kr ish. Så vil enten de ringe deg, eller be deg ringe dem om noen få dager for å få vite resultat. Om dyret har parasitter, får den en liten sprøyte (hverken skjeggisen eller leosen merka sprøytespissen,) og så skal du gi den medisin i en rundt 4-5 dager, kommer ann på hvor alvorlig parasitt-invasjonen er. Igor-Ludvig gikk på medisiner i to uker, men han var veldig alvorlig syk. Medisinene koster rundt 100 kr, mener jeg det var.
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Nå har vi ikke bruk for alle sammen da. Og ja, du har helt rett. Bedre å være sikker enn å gå på tryne etterpå. Vi ante jo ikke at skjeggisen vår var syk, og han ble dødsjuk iløpet av ett par timer. Plutselig bare lå han der, med begge øynene igjen, og var helt slapp og borte. Spiste ikke. Midt i påskeferien, når alt er stengt. :3 Da vi kom til veterinæren virket det som at han ikke trodde Igor ville overleve, og da jeg spurte om sjansen for at han ville bli frisk igjen så sa han at han ikke turte å tippe. Men, med mye god mat og dosering av medisiner så gikk det bra tilslutt. ![]() Bare et eksempel på hvor fort det faktisk kan skje. Igor hadde ingen parasitt-symptomer på morgningen, og plutselig bare lå han der dausjuk. Og det er grusomt dyrt å få alvorlig sjuke dyr på beina igjen. Vi brukte rundt 5000 kr på å få Igor frisk. Så pengemessig ville det nok spart oss MYE om vi bare tok en prøve av ham da vi fikk ham. >_> men nå vet vi iallefall det til senere kjøp..
|
|
![]() |
| Emner |
| ikke, leosen, min, spiser, tips |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Leosen min vil ikke spise :( | Enigma | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 12 | 05-11-2007 16:53 |
| tarantell spiser ikke | duefjes | Taranteller | 3 | 23-06-2007 10:08 |
| Hvor mye spiser leosen? | Litjabeth | Agamer | 2 | 20-06-2007 20:47 |
| Spiser ikke.. | Sharp | Terrarier | 9 | 20-03-2007 22:30 |
| spiser ikke eller drikker ikke... | badmann | Skorpioner | 2 | 30-12-2005 18:47 |