"
Gammel 07-05-2008, 12:39   #1
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 239
Blog Entries: 1
Standard Sand Impaction - Skjeggis.

Bare ett lite spørsmål;

Først av alt vil jeg si at min skjeggis har det helt flott, bæsjer og tisser som bare det, og har aldri hatt forstoppelse.

Men, vi har han jo på sand.
Og for en stund siden her, så var det en post som viste noen bilder ( Leopard Gecko Sand Impaction ) av hvordan sand kan stoppe til magen totalt, og tilslutt føre til døden.
Det jeg da lurer på er;
Om Skjeggisen får i seg så mye sand at det blir en "propp" i systemet, vil den da få total forstoppelse?
Eller vil det "lagre" seg med sand i magen, men avføring vil fortsatt komme som forholdsvis normalt?

Som sagt, min skjeggis er over hodet ikke dårlig.
Jeg bare lurer, så jeg vet hva jeg kan være på vakt for.
Dette er sikkert ett idiotisk spørsmål, men better safe than sorry.

Sist endret av DevilDoll; 07-05-2008 kl 13:21. Begrunnelse: highlight'a. Link.
DevilDoll er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 13:12   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Sted: sandefjord
Meldinger: 245
Standard

hmm jah skjeggiser kan få forstoppelse av sand men ikke noen fare vis du bruker små biter sand ikke store biter ,, vil anbefalle sand blåse sand fra bil tema koster 50 spenn for 25 kilo billig og bra og ser flott ut
shisha er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 13:13   #3
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av shisha Vis post
hmm jah skjeggiser kan få forstoppelse av sand men ikke noen fare vis du bruker små biter sand ikke store biter ,, vil anbefalle sand blåse sand fra bil tema koster 50 spenn for 25 kilo billig og bra og ser flott ut

Det er ikke dette jeg spør om.
Flott om du gidder å lese ordentlig gjennom posten før du svarer.
Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 13:21   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Sted: sandefjord
Meldinger: 245
Standard

Om Skjeggisen får i seg så mye sand at det blir en "propp" i systemet, vil den da få total forstoppelse?
Eller vil det "lagre" seg med sand i magen, men avføring vil fortsatt komme som forholdsvis normalt?

jah skjeggiser kan få en propp med sand i magen ..men som jeg sa i sta så anbefaler jeg deg sand blåse sand bra bil tema for den er så fin og små korn atte det er nesten ikke mulig og få forstoppelse av den..og jah vis skjeggiser får en propp med sand blir det en total forstoppelse men da er det bare og bade den i varmt vann og få han til og svømme lenge i varmt vann så kommer det ut vis den får en liten forstoppelse er det det samma bare bade den litte granne i varmt vann har gjort det selllykke til men som sakt anbefaller deg sand blåse sand fra bil tema MVH SHISHA
shisha er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 13:23   #5
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Standard

Ålræit.
Takker.
Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 13:46   #6
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

FInt om gibbs eller andre med litt mer erfaring kan svare også ?
Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 13:56   #7
Senior Member

marcel sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Norge
Alder: 23
Meldinger: 189
Standard

Sand er ikke naturlig for skjeggagamer som mange tror. I Australia der skjeggagamer kommer i fra er sanden utblandet med jord og senere hardt pakket til et hardt underlag, dermed får ikke skjeggagamen i seg så mye sand.
Når man velger å bruke sand, sjekk etter at sanden du kjøper er gift fri. Evt. kjøp hos en dyrefortetning. Jeg vet ikke hva sanden heter, men den skal vistnok ikke være så farlig om den får i seg noe a den, sikkert bare å høre med de i dyreforettningen. Sørg for at skjeggagamen får mye varme, som hjelper til i førdøyelsen, gjerne 40-45grader på solplassen.

Om fordøyselsen går som normalt, vil jeg tro at du får ut evt den lille sanden han har klar å få i seg.

Mvh Marcel

Sist endret av marcel; 07-05-2008 kl 14:00.
marcel er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 15:21   #8
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Standard

Jeg er klar over at ren sand ikke er det mest naturlige til en skjeggis.
Det er heller ikke det jeg lurer på.

Det jeg lurer på, som jeg har spesifisert i min opprinnelige post er:

Om det forekommer en sand impaction i magen til en skjeggis.
Vil hele systemet bli forstoppet, eller vil avføring komme som normalt, samtidig som sand lagrer seg opp i systemet??

Kjempe flott om dere kan svare på det, og ikke gi meg pointers på substrat og skjeggisfacts.
Jeg vet hvordan en skjeggis skal ha det med. Det er ikke dette jeg trenger svar på.
Som Mirrox skriver hadde jeg blitt glad for om noen med god erfaring, kan svare.

Sist endret av DevilDoll; 07-05-2008 kl 15:26. Begrunnelse: ..
DevilDoll er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 16:08   #9
Reptilfreak

Myrabas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 217
Standard

Så det du spør om er;

Om en skjeggis har forstoppelse, kan det da komme avføring samtidig som sand lagrer seg opp i magen?

Vanskelig å svare på spørsmålet. Forstår ikke helt spørsmålet? Forstoppelse er forstoppelse.
Les denne:
Impaction
Den burde gjøre ting litt klarere for deg.
Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 17:41   #10
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Ja, skjeggiser kan få forstoppelse som alle andre dyr!
Men, man prøver jo å så godt man kan for at dette ikke skal skje!
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
impaction, sand, skjeggis

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Finkornet rød sand? Androctonus Terrarier 5 08-09-2008 12:51
sand-substitutt straymond Utstyr 6 05-09-2008 13:53
sand til leos Chibi Leopardgekkoer og andre Eublepharis 11 07-04-2007 16:00
sand til reptiler misspower Gekkoer 15 06-03-2007 19:05
sand myraas Terrarier 3 22-05-2005 22:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:50.