"
Gammel 17-04-2008, 23:45   #1
Junior Member

spike85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 11
Standard Skjeggis som ikke spiser...

Jeg fikk meg skjeggis for 4 dager siden. Problemet er at han ikke har spist noe som helst! Jeg vet det kan være vanlig når de kommer til nytt sted, men han prøver å spiser uten å lykkes. Han har det samme terrariumet han hadde før jeg fikk han. Og han løper etter sirrissene og jakter på de, men stopper opp foran dem. Virker nesten som om han ikke vet helt hva han skal gjøre når han først har mulighet til å ta dem. Jeg tok ut alt i terrariumet i stad for å gjøre det lettere for han, men han fortsetter på samme måten. Han har holdt på et par timer og jakta, men tar dem ikke. Han prøvde seg på salaten også, men han sto for langt unna og prøvde. Så fikk ikke i seg noe. nå ligger han og slapper av. Han har virka ganske sliten til tider. Trur ikke han har spist mye iløpet av sin tid, forrige eier sa han spiste kun 10 sirisser i uka, i tillegg til salat.. Jeg legger også inn fersk salat og andre grønnsaker hver dag, men han rører det ikke. Aner ikke om han har drukket vann heller, ikke som jeg har sett hvertfall.

Han driver også å stanger i glasset en del, virker litt forvirra.

Noen som har noen tips? Vil jo ha i han mat Han virker tynn og liten, og er 1,5 år gammel.

Håper på svar!

Sist endret av spike85; 18-04-2008 kl 00:09.
spike85 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 10:11   #2
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Kan det tenkes han spiser av pinsett? Eller fingre? Verdt et forsøk, for da kan man jo dytte de snilt den siste lille biten han bommer.
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 10:49   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,719
Blog Entries: 12
Standard

10 sirisser i uka? Stakkars liten. Vår kan spise 20-30 sirisser på en dag, og han blir ett år neste måned. Har du prøvd zophobas? Vår skjeggis elsker disse, og de er heller ikke så raske. Kanskje sirissene blir for raske for ham?
Kan være som iggemamma sier, at han er vandt med pinsett. Men skulle jo tro spise-instinktet sitter ganske langt inne hos dem hvis de først er dødssultne.

Men, prøv pinsett. Vår spiser fra pinsett, og det funker som rakkern. Vil vi gi ham litt mosjon kaster vi inn en håndfull sirisser og lar ham løpe rundt og ta dem.

Har du sjekket ham for parasitter?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 10:54   #4
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Har han rikitig temp, varme?
og har han fått alle vitaminer og kalk han trenger før han kom til deg?
Som nevnt før. prøv å håndfore han.
og prøv å få i han vann med en dråpeting (husker ikke hva det heter. men sånnt rør med en liten gummikule på tppen man trykker på så den suger opp vann)
Min drikker heller ikke vann med mindre han får det i dråpetingen sin. Å han må alltid drikke før han spiser omtrent. ellers vil han ikke ha mat.

værdt et forsøk!

Foressten, hvor gammel er skjeggisen din?
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 11:39   #5
Junior Member

spike85 sin avatar

Standard

Tusen takk for svar!

Jeg har prøvd å mate han med fingrene og pinsett, men da virker han helt uinteressert. Jeg har ikke prøvd med zophobas, men det skal jeg jaggu reise å kjøpe i dag, så kan jeg fortelle hvordan det går! håper han vil ha det da.
Nei, 10 sirisser i uka er altfor lite! Skjønner ikke at han holder ut med så lite mat. Han stikker ikke engang tunga ut når han jakter på sirissene, det virker som om han ikke vil ha de når de stopper å løpe, som om han syns de er kjedelige når de ikke løper.
Han har riktig temp.
Jeg skal reise ned på senteret etterpå og se om jeg finner sånn dråpeting (trur det heter dråpeteller). Så skal jeg prøve

Han er ett og et halvt år gammel.

Har ikke sjekket han for parasitter, er det noe jeg kan gjøre selv, eller må han til dyrlegen?

Vet ikke om han har fått vitaminer og kalk før, men har sendt melding til forrige eier nå og spurt.

Sist endret av spike85; 18-04-2008 kl 11:43.
spike85 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 11:42   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Vet du hvor mye han veier, forresten?

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 12:58   #7
Junior Member

spike85 sin avatar

Standard

ifølge kjøkkenvekta veier han 150 gram...
spike85 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 14:35   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Vår veier 226, og burde veid mer. Er på fetekur nå.
Du burde få i ham så mye mat som mulig, da de trenger en del mat mens de vokser. Lykke til videre!

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 17:33   #9
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Kan være at han er stresset etter å ha flyttet og, kan ta et par dager kansje en uke før han spiser skikkelig. La han få være i fred et par dager, la han bli vandt med de nye omgivelsene og ikke stress den for mye så kommer det seg etterhvert vettu.
Svar med sitat
Gammel 18-04-2008, 18:31   #10
Reptilfreak

unearth sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 258
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av scorpis Vis post
Kan være at han er stresset etter å ha flyttet og, kan ta et par dager kansje en uke før han spiser skikkelig. La han få være i fred et par dager, la han bli vandt med de nye omgivelsene og ikke stress den for mye så kommer det seg etterhvert vettu.
Tror det er lurt og høre på scorpis der.. Husker jeg hadde en lignende post her inne når jeg handla meg skjeggis, ang at en ikke spiste, så vet hva du mener.

unearth er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
ikke, skjeggis, som, spiser

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kornsnok Slangen spiser ikke Sathanas Snoker 45 21-08-2009 07:43
keiseren min spiser ikke madsarn89 Skorpioner 5 10-04-2008 05:38
Leopardgeckon min spiser ikke! leogecko Leopardgekkoer og andre Eublepharis 14 13-08-2007 13:55
Spiser ikke.. Sharp Terrarier 9 20-03-2007 22:30
spiser ikke eller drikker ikke... badmann Skorpioner 2 30-12-2005 18:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:41.