|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: tyrkia/hurum
|
Har reg. at det er 4 arter tilh. fam Agamidae her i Tyrkia, men det må være noe surr med de opplysn som jeg har fått.
Art caucasia - hvilken genus? Kan det være Laudakia? (det var nemlig ikke der den var plassert) Art ruderata - Olivier på eng - Hvilken genus? har lett litt rundt, men fryktelig svær familie dette her... ![]() Takk for svar Sist endret av inger; 13-04-2008 kl 20:22. Begrunnelse: litt luft |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Familien Agamidae er da ikke såååå stor, bare 300 arter
hehe.Men til topic: Den første du beskriver har du rett i at er Laudakia caucasia Den andre tilhører slekten Agama og vi får da Agama ruderata
"I love my snakes!" -Steve Irwin- The Crocodile Hunter Sist endret av Jabbe; 13-04-2008 kl 21:42. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
heh - er det no'n sak
![]() hjertelig takk, jabbe men - puh - 300stk familiemedlem er ganske svært for meg - Heldigvis er ikke alle samlet på et sted - ha ha nå har jeg ilet til og rettet opp feila Sist endret av inger; 13-04-2008 kl 22:16. Begrunnelse: familieselskap |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
veldig offtopic - men denne biologien går dypt inn i egne systemer..
"Familieselskap" - drømte i natt at vi skulle ha familieselskap (egen fam er ganske svær). En av familens sorte får reiste seg opp og holdt en voldsomt provoserende tale - selv forsøkte jeg å være høylydt diplomat - men hadde så fryktelig røykestemme. ![]() Tenkte etterpå - " at de kunne egentlig skilles ut som egen familie - disse sorte fårene. Men hvor går egentlig grensen? Og hvor var jeg selv plassert?" Huff og huff og Haha ![]() Og OrdenSquamata er delt inn i to underordner ja: Sauria(øgler) og Serpentes(slanger) Og felles antall? Mange forskj opplysninger - opp til 7 900 (Wikipedia eng.)? Syns jeg har lært en del på et halvt år (hvertfall nok til å se en noe av mengden som gjenstår..) - Hold blir spennende. Får heldigvis hjelp og gleder meg masse
Sist endret av inger; 16-04-2008 kl 10:06. Begrunnelse: men MYE som gjenstår å lære, gitt |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| agamidae, arter, fam, genus, mangler |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| The Genus Avicularia, by Ray Gabriel | _Nagash_ | Taranteller | 1 | 10-10-2008 09:53 |
| A new species in the genus Vachoniochactas from Colombia | Parabuthus | Skorpioner | 0 | 23-08-2008 13:40 |
| Some changes in the genus Rhopalurus | Parabuthus | Skorpioner | 0 | 13-07-2008 21:30 |
| Er det noe som mangler? eller som er feil? | Sondre | Reptiler | 0 | 17-08-2007 17:14 |
| Hva mangler jeg f¯r jeg kan sette i gang? | gjest | Gekkoer | 4 | 25-06-2004 18:33 |