"
Gammel 10-03-2008, 09:54   #1
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard Hvilke øgler holdes i Norge, og hvorfor?

Etter å ha lest meg gjennom dette forumet på kryss og tvers har jeg inntrykk av at skjeggagam og leopardgekko er de absolutt vanligste artene å holde som tamme øgler i Norge. Skal jeg bruke postinger her som noen mal, er mer enn 9 av 10 tamøgler en av disse to artene. Av øvrige dyr har jeg inntrykk av at de fleste har andre gekkoarter, og en og annen fijiiguan og dvergvaran.

Når jeg ser på forslaget til positivliste fra NHF, finner jeg en stilig art som blåtungeskink, likevel har jeg vel funnet bare en som ser ut til å holde denne arten (og skrive om det på forumet). Det ser ut til å være flere grønne iguaner enn blåtungeskinker, enda de store iguanene beviselig ikke er spesielt godt egnet som tamdyr. Noen av de andre artene, som perle- og smaragdfirfisle ser ut til å vær fullstendig fraværende.

Er det noen som har en forklaring på dette? Er blåtungeskink og firfisleartene arter det er vanskelig å få tak i? Er det dyr som krever mer stell en skjeggagam og leopardgekko? Er det et spørmål om "mote"? Enn hva med ”nykomlinger” på reptilmarkedet som hjelmgraveøgle (Tribolonotus gracilis) og plateøgle (Gerrhosaurus major), finnes det slike i Norge i det hele tatt?

Vi er alle reptiler innerst inne.

Sist endret av Gorgonops; 10-03-2008 kl 15:53.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-03-2008, 11:55   #2
Reptilfreak

ymar sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
Meldinger: 279
Standard

Det jeg tror, er at det kommer litt ann på vilke arter det er noe avl på i norge. Og de valigste artene av øgler å få fram vellykkete unger på er da de to nevnte...

Det er vell den mest logiske grunden kan jeg tro...
ymar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-03-2008, 12:38   #3
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 611
Standard

Jepp, støttes, dessuten er det jo mye til salgs over grensa, også av de samme, eller pappeskene fylt med anoler og farma igger til to kroner og en bugg stykket.

Jeg håper dette tyder på at folk har skjønt noe av poenget med hjemmeavla dyr.
Men man håper jo at andre egnede øgler også blir vanligere etter hvert...

Mht. lista, så skal man nok ikke bry seg altfor meget med detaljene, den er som sagt gammel, og noe preget av hva som var vanligere da, samt et ønske om noe spredning av typer, så det ikke er 8 gekkoarter, skjeggis og ackis man ender opp med.
Arbeidet er knapt startet der.

Pesronlig har jeg microgekko fordi jeg har lyst, igger fordi jeg må, og passer to anoler fordi jeg er snill... av øgler
Svar med sitat
Gammel 10-03-2008, 13:44   #4
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Standard

Tilgjengelighet høres jo ut som en fornuftig forlkaring. Det er kanskje litt tilfeldig hva som har blitt vanlig her til lands også. Både blåtungeskink og Tribolonotus gracilis dukket opp på Chibis bilder fra Expo Syd:

Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-03-2008, 16:29   #5
Reptilfreak

ymar sin avatar

Standard

Har selv hatt, og vet om flere slike i norge..

Men det er nok ikke så veldig tilfeldig. Når noen liker en art, f. eks T. gracilis, så kjøper han/henne tre fire stykker på messe. Så går det en stund der han prøver seg på avl, men lykkes ikke/går lei, og selger de videre til to eller tre stykker. Da sitter pluttselig tre stykker med øgler som er fine der og da, men ikke hjelper til med å ettablere en ny art her i norge..

Bare mine tanker rundt dette...
ymar er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-03-2008, 18:26   #6
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ymar Vis post
Har selv hatt, og vet om flere slike i norge..
Tribolonotus eller blåtungeskink?

Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-03-2008, 19:57   #7
Reptilfreak

ymar sin avatar

Standard

Begge...
ymar er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-03-2008, 20:35   #8
Reptilfreak

Catya sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 32
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorgonops Vis post
Tilgjengelighet høres jo ut som en fornuftig forlkaring. Det er kanskje litt tilfeldig hva som har blitt vanlig her til lands også. Både blåtungeskink og Tribolonotus gracilis dukket opp på Chibis bilder fra Expo Syd:

Aaaww,smelter nesten når jeg ser de søte små.

Og er litt misunnelig...
Catya er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
holdes, hvilke, hvorfor, norge, øgler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvorfor det nicket? Jabbe Småprat 108 15-07-2011 12:59
Er det lov å ha reptiler I Norge? Hvorfor (ikke)? Bichirmon Lover og regler 3 07-02-2007 22:28
Hvorfor???? cobra_kai Skorpioner 17 14-12-2006 18:19
Hvorfor???? cobra_kai Media 7 02-12-2006 16:04

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:36.