|
|
#1 |
|
Senior Member
|
Forhåpentligvis har jeg bare noia, og dette er ikke farlig:
Jeg har en liten skjeggis, som er ca 2 uker gammel. Jeg har hatt han siden fredagen. (Altså 4dager.) Han har vært kjempe fin, spist 2 sirisser hver dag, uten noe problem. Og han drikker masse når jeg dusjer han med sprayflaske! Han har også gått på do hver gang etter han har spist!!! Men, istad så jeg noe... Det ser omtrent ut som om han har "kramper" i beina. Spesiellt i bakbeina. Jeg her 100% sikker på at han ikke hadde det når jeg kom hjem fra jobb, så det må ha kommet i løpet av den siste timen ca. Bakbeina og spesiellt tærne hans "rykker og napper", og det ser skikkelig skummelt ut!!! Jeg slapp oppi en siriss til han, bare for å se hvordan han reagerte, og han jaktet helt superb, og klarte å spise den så og si med èn gang. Så rykningene ser ikke ut til å ha noen virkning, sånn sett. Men, det ser ordentlig ekkelt ut.... Jeg er livredd for at noe er galt, og sitter omtrent med gråten i halsen!!! Noen som har noen erfaringer med dette? Edit: Nå ligger han med øya igjen, og hele han skjelver... Hva er det som skjer`? EDIT: Jeg la han i lunket vann, da gikk det 30sek, så sluttet han HELT å skjelve! Han var også HELT fin i ca 20mn etter jeg tok han opp av vannet! MEN, nå begynnte han plutselig å skjelve igjen. Da hentet jeg på nytt lunket vann, og la han oppi. Og vips, så sluttet han å skjelve igjen!!!! Hva skjer????????????????
Live long and prosper! Sist endret av Frogger; 30-01-2008 kl 15:19. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Som jeg skrev på repti.. Får den kalk og vitaminer? og om den bare er 2 uker gammel kan den dø naturlig som et svakt dyr,men det pleier ikke å skje.. hvordan er det med uv lys og varme?
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Dette er et vitamin mangel!
Vitaminer skal den ha hver dag... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
Hei!
Ja, han får både kalk og vitaminer! (Har sendt sambo ut for å kjøpe kalkdråper, og vitaminer!) Men, jeg la han i vann! Og da gikk det ca 30sekunder, så sluttet han HELT å skjelve. Han lå i vannet i ca 5-10 minutter, og nå har skjelvingen helt stoppet! Da jeg prøvde å legge han tilbake i terra igjen, nektet han å slitte hånda mi, så nå har jeg sitti med armen inni terra, under lampa i 20 minutter! (Så jeg begynner å tro han bare vil ha oppmerksomhet! )Og til det du spurte om; Han får både kalk og vitaminer! Varmen ligger på ca 30grader om dagen, og 22 på natten. Han har varmematte under ca 1/3 av terra, pluss UV 5.0 i reflektor ca 15-20 cm over varmedelen!
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
sjekk datoen på vitamin boksen..
vitaminer mister effekten med tid. vet du plandings prosenten på kalk og vitaminer og hvor mye du skal gi når du gir? Kramper får dem ikke for å få oppmerksomhet.. Syns også det hørtes litt rart ut at du gir to stk sirisser hver dag.. Når vi hadde mange små, så spiste de i hvertfall 20 stk hver seg hver dag.. Gir du store sirisser da eller? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
uv røret ditt er det bare å få bytta til 8.0
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Og helst reptiglo 2.0 ved siden av 8.0..
5.0 er beregnet til tropiske arter, sjeggiser er ørkenlevende
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
Nei, jeg skjønner jo og at de ikke kramper for oppmerksomhet.
Det var ment som en dum spøk. Jeg skal ut å kjøpe 8.0 i morgen, samt 2.0. Det hadde jeg tenkt til uansett. Jeg gir to sirisser hver dag ja. Det er det jeg har fått beskjed om at han trenger, av han jeg fikk den av, så da har jeg fulgt det... Jeg synes det bare er så grådig rart at han slutter å skjelve med èn gang han treffer vann..
|
![]() |
| Emner |
| hjelp |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjelp! | Neon | Taranteller | 5 | 09-10-2007 16:31 |
| Øgle-hjelp! | Nita | Gekkoer | 6 | 27-06-2007 09:56 |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |
| Hjelp??! | Lillz | Skilpadder | 1 | 24-09-2006 21:32 |
| hjelp! | gemgus | Småprat | 2 | 22-08-2005 06:14 |