"
Gammel 17-01-2008, 18:50   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: horten
Meldinger: 63
Standard Leopard gecko og tørr bark

Går det fint ann og bruke
tørr bark som bunn substrat til en bebis leopard gecko?

sånn man får kjøpt i dyrebutikken liksom.
står bare om sand kunstgress osv... i caresheets
men ikke om bark.

Mvh baggis
baggis er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-01-2008, 19:46   #2
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,455
Blog Entries: 4
Standard

Det du kan finne ut, er om det er bark der leopard gekkoer opprinnelig kommer fra? Ellers bør vel leopard gekko unger holdes på tørke papir eller noe lignende?
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-01-2008, 19:52   #3
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456
Standard

Leopardgekkoer kommer fra steinørken, såvidt jeg vet. Bruk et håndkle eller noe i bunnen av terraet. Barken kan støve en del, noe som er uheldig for gekkoer, både små og store. Øynene og lungene har ikke godt av det.

Jeg har sand i mitt terra, men min er snart fire år gammel. Det er krangel blant leo-eiere om hvorvidt de får forstoppelse eller ikke av det. Vi har aldri hatt det problemet, men jeg har i hvert fall fått beskjed om at skal du først ha små gekkoer, skal de ikke gå på sand, da de er mer utsatt for forstoppelse, og det skal mindre til før de dør av det.

Poenget mitt var. Ikke bark, bruk håndkle, kunstgress eller noe annet som ikke støver eller kan spises.
Svar med sitat
Gammel 17-01-2008, 20:35   #4
Reptilfreak

Standard

Takker=)
baggis er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-01-2008, 21:02   #5
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Jeg gadd ikke å lage en nyd tråd siden dete handler nesten om det samme. Kan man bruke Fuglesand til leoser? Dette er jo en fin sand, finnes noen med og uten tillsetningstoffer(bruker de uten da) Men dette burde vel gå eller?..
Svar med sitat
Gammel 18-01-2008, 16:38   #6
Reptilfreak

Standard

Ja, fungerer fuglesand til leoser?
baggis er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-01-2008, 12:26   #7
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456
Standard

Jeg bruker sand til min, men det er terrariesand. Jeg har ingen erfaring med fuglesand.
Det er også noen leoer som får forstoppelse når de går på sand, men dette har jeg klart å holde meg unna. Det er i hvert fall viktig at sanden er fin, så den ikke setter seg fast i systemet. Den kan heller ikke være så fin at det er støv, så den virvles opp og leoen får den i øynene og i nesa.

Så lenge den ikke støver, og er rimelig fin, så tror jeg nok det går greit. Det kan likevel være lurt å høre med andre som har mer erfaring med gekko på sand, evt. søke litt om dette på nettet. Ikke bare begynn med den sanden ut fra det jeg har sagt, dette er mer av en oppfordring til å finne ut mer om det (:
Svar med sitat
Gammel 19-01-2008, 15:30   #8
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

for det 1. Ikke bruk sand før leosen er voksen (min mening, ikke sand i det hele tatt eller andre ting som leosen kan få i seg)

for det 2. om du skal ha sand. så for utenfor terra det hender leosen får med seg substratet når den hogger tak i maten
Svar med sitat
Gammel 19-01-2008, 15:55   #9
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,718
Standard

Får jo kjøpt sand som er fullt fordøyelig og uskadelig for dyra... husker ikke hva den heter, men de selger den i sverige;P
Svar med sitat
Gammel 19-01-2008, 18:18   #10
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,529
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Jabbe Vis post
Får jo kjøpt sand som er fullt fordøyelig og uskadelig for dyra... husker ikke hva den heter, men de selger den i sverige;P
Calsisand skulle og være helt fordøyelig men senest i forigårs hadde jeg en iguan på besøk her hjemme som døde samme kveld av forstoppelse pga calsisanden...
Iguanen var et halvt år gammel.
Svar med sitat
Svar

Emner
bark, gecko, leopard, tørr

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mat til Leopard gecko LeoGeck Leopardgekkoer og andre Eublepharis 17 02-12-2008 22:33
Leopard Gecko Mathias Woodss Agamer 33 28-04-2008 18:19
leopard gecko victoria_e Leopardgekkoer og andre Eublepharis 1 08-06-2007 17:40
Leopard Gecko. LeoGeck Leopardgekkoer og andre Eublepharis 1 13-02-2006 08:38
Leopard Gecko Leopardgekkoer og andre Eublepharis 3 05-10-2005 15:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:21.