Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Agamer (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/)
-   -   Kan skjeggagam spise lyng? (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/26262-kan-skjeggagam-spise-lyng.html)

AreG 29-08-2017 21:24

Kan skjeggagam spise lyng?

Lyngtrekket er snart ferdig, men i år har røsslyngen vert spesielt saftig og god.

Har lyst å utnytte siste rest: høste av selve blomstene og fryse ned for å kunne blande litt i grønntforet til en skjeggagam utover vinter/vår

så: kan skjeggagam spise selve blomstene på røsslyng?

AreG 01-09-2017 22:39

Ingen invendinger.. da prøver vi litt lyngblomst og ser :)

Hva med Nyper..?
Finner det ikke p ånoen liste, men nypeblomst står på trygg-listene..

Ser nyper har et eventyrlig Ca/P forhold.. og inneholder i tilleg mye fiber og lite sukker..

go-goo ?

Reptilutstyr 01-09-2017 23:20

Sitat:

Opprinnelig postet av AreG (Innlegg 217408)
Ingen invendinger.. da prøver vi litt lyngblomst og ser :)

Hva med Nyper..?
Finner det ikke p ånoen liste, men nypeblomst står på trygg-listene..

Ser nyper har et eventyrlig Ca/P forhold.. og inneholder i tilleg mye fiber og lite sukker..

go-goo ?

Du har jo spurt litt rundt om kring her verden, så da trenger vel ikke vi og svare her i Norge.

AreG 03-09-2017 22:05

Jeg forstår rett og slett ikke intensjonen din med dette svaret..

Håper dette representerer kun ditt personlige syn, og ikke er en indikasjon på en holdning i selve miljøet.

Det skremmer meg helt ærlig at du, som selger av utstyr til denne hobbyen går i bresjen for å begrense meningsytringer og utveksling av erfaring.

Reptilutstyr 04-09-2017 09:20

Sitat:

Opprinnelig postet av AreG (Innlegg 217426)
Jeg forstår rett og slett ikke intensjonen din med dette svaret..

Håper dette representerer kun ditt personlige syn, og ikke er en indikasjon på en holdning i selve miljøet.

Det skremmer meg helt ærlig at du, som selger av utstyr til denne hobbyen går i bresjen for å begrense meningsytringer og utveksling av erfaring.

Nå var det et personlig svar ja.
Det jeg tenkte på er at når ingen kommer med et godt nok svar, for eller mot det en skulle lure på innom ernæring. Så synes jeg personlig at en bør ligge unna.
Se bare på ruccola f.eks den har bra kalsium/fosfor forhold, men ikke bra og bruke allikevel. Det er så mye som ikke er forsket nok på dessverre. Og nyresvikt synes jeg det har blitt mye av de siste 5-6 årene.

Gorgonops 04-09-2017 21:41

Svaret i de fleste slike tilfeller er variasjon. Jeg kan vanskelig se for meg at lyng er direkte skadelig, men å fore dyret på bare lyng er neppe en god idé. Krypdyr er ikke så fryktelig forskjellige fra oss i så måte. Vi trenger litt slik og litt sånn, og ikke et kosthold med en overveiende dominans av det ene eller det andre.

AreG 05-09-2017 06:53

Variasjon har jeg også stor troa på! :)

Så på den ene siden går jeg og ser etter planter jeg tipper vil være bra å få litt av, men samtidig livredd for å fóre med noe som er regelrett giftig for dem (som rabarbera eller avocado)

så nå ligger det roser, nyperoser, nyper, røsslyngblomst, kløver (blomst og blad) løvetann (blomst og blad) kornblomst, tusenfryd, skvalderkål, mynte, osv osv i fryseren
..mangler bare en skjeggagam :blush:

KarlKanibal 05-09-2017 22:07

Du skal nå ha for at du undersøker rundt FØR du kjøper dyr-det er jo bra!😊

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:26.