"
Gammel 17-05-2015, 22:25   #1
Junior Member

Medlem siden: May 2015
Sted: Rogaland
Alder: 22
Meldinger: 3
Standard Varmeteppe

Hei!
Jeg har et litt "dumt" spørsmål angående varmetepper for reptiler.

Igår hentet jeg mitt første reptil, en nydelig skjeggagam! Jeg fikk med en del utstyr som uv-lys etc. Eneste jeg reagerer litt på er at tempraturen ikke går lengre opp enn 23 grader, noe som er veldig lavt sammenlignet med hva jeg har lest er anbefalt for skjeggagamer.

Jeg snakket med eier, som sa at de solgte noen billige varmetepper på ebay og etter et raskt søk fikk jeg opp denne:
Heating Heat Pat Mat for Pet Reptile Terrarium Amphibian Warm Winter | eBay

Det jeg stusser mest med er at det står :
Average temperature: 50 degree centigrade
Maximum temperature: 65 degree centigrade

Dette MÅ jo nesten være en feil fra selgerens side? Med en slik temp. kan det umulig være ment til dyr?

Vil gjerne høre deres meninger, eller evnt. forslag til hva jeg kan skaffe meg.

Har forresten et annet litt rart spørsmål, er skjeggagammene "alltid kalde" ?
Kan godt hende at jeg overreagerer her, men da gradene er litt lave og dyret er "kaldt" så har jeg gjort ren tipping hehe

For øyeblikket ligger han og sover på meg, var ganske spent og nervøs i det jeg kjøpte dette dyret. Men det har gått utrolig bra, han er verdens søteste. Legger ved et bildet av han
prettydisaster er offline   Svar med sitat
Gammel 18-05-2015, 00:29   #2
Reptilfreak

tmzzb sin avatar

Medlem siden: Jan 2015
Sted: norge
Alder: 27
Meldinger: 75
Standard

sjeggiser er coold blooded altså altid kald sånn set derfor varme å solings spott er viktig for og varme opp kroppen

og du bør ordne deg med varme matter og varme lampe om du ikke har det

sånne varmematter elr lignende http://www.ebay.com/itm/14W-220-240V...item41931a8a34

det du la ut link av er noe dritt

Sist endret av tmzzb; 18-05-2015 kl 01:00.
tmzzb er offline   Svar med sitat
Gammel 18-05-2015, 02:17   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Alle reptiler er kaldblodige, og ja, det er like normalt at de er kaldere enn deg som det er at de er en smule varmere, alt ettersom hvor de har oppholdt seg den siste tiden. Sett at de oppholder seg utenfor varmesonen så ligger kropstemperaturen deres på calt fra 23 til 28 grader. Det er godt under 10 grader kaldere enn deg.. Og så igjen, ligger de ofte under varmelampa å slasker og da vil de naturligvis kjennes varmere ut. Opp mot din egen kroppstemperatur og enda litt til.

Skjeggiser skal ha heatspot i form av en varmelampe, noe de virkelig elsker å ligge under. Invester i ett skikkelig lysoppsett, også driter du i varmematter i det hele tatt, det er totalt bortkastet til disse dyrene.
Gammel 18-05-2015, 08:09   #4
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tmzzb Vis post
sjeggiser er coold blooded altså altid kald sånn set derfor varme å solings spott er viktig for og varme opp kroppen

og du bør ordne deg med varme matter og varme lampe om du ikke har det

sånne varmematter elr lignende 14W 220 240V Adjustable Temperature Reptile Heating Pet Bed Mat Pad EU Plug | eBay

det du la ut link av er noe dritt

Tusen takk for svar! Ja, jeg synes egentlig hele den linken så "dodgy".. Så glad jeg ikke kjøpte den. Syns ikke den så "trygg" ut i det hele tatt.

Jeg trodde jo at jeg fikk alt jeg trengte med når jeg fikk UV-lys, varmestein osv. Men der tok jeg feil gitt. Spurte også noen ekstra spørsmål, men slik jeg forsto det hadde jeg "alt" jeg trengte for at det skulle bli bra for Goliath. Godt at det er mandag idag slik at jeg får tatt med en "shoppings" runde!
Gammel 18-05-2015, 08:11   #5
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Alle reptiler er kaldblodige, og ja, det er like normalt at de er kaldere enn deg som det er at de er en smule varmere, alt ettersom hvor de har oppholdt seg den siste tiden. Sett at de oppholder seg utenfor varmesonen så ligger kropstemperaturen deres på calt fra 23 til 28 grader. Det er godt under 10 grader kaldere enn deg.. Og så igjen, ligger de ofte under varmelampa å slasker og da vil de naturligvis kjennes varmere ut. Opp mot din egen kroppstemperatur og enda litt til.

Skjeggiser skal ha heatspot i form av en varmelampe, noe de virkelig elsker å ligge under. Invester i ett skikkelig lysoppsett, også driter du i varmematter i det hele tatt, det er totalt bortkastet til disse dyrene.
Tusen takk for svar! Er det mulig og få tak i et slik lysoppsett i dyrebutikk e.l., eller bør det bestilles via nett?
Det jeg syns er snodig er jo at det ikke er lov med slike dyr, men alikevel så tar dyrebutikker inn både mat e.l.
Gammel 18-05-2015, 18:47   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2013
Alder: 40
Meldinger: 56
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av prettydisaster Vis post
Tusen takk for svar! Er det mulig og få tak i et slik lysoppsett i dyrebutikk e.l., eller bør det bestilles via nett?
Det jeg syns er snodig er jo at det ikke er lov med slike dyr, men alikevel så tar dyrebutikker inn både mat e.l.
Jeg personlig syns solar raptor hid er veldig bra. *200uw/qcm og 70000 lux. Er verdien på min 50w, på 50 cm avstand med uv indx 4, som er bra til soldyrkende reptiler. Og det er det vel kun mega ray hid som er i nærheten av. Arcadia d3 t5+12% er også et bra valg synes jeg.
kosinuss er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:48.