"
Gammel 20-04-2013, 01:11   #1
Reptilfreak

benny84 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: vestfold
Alder: 35
Meldinger: 179
Standard Leatherback og Silky morph

Hei som tittlen antyder lurer jeg på om noen vet om noen av disse morphene har finni veien til skandinavia enda? Noen som har no formening eller info om dette? hvor lenge har letherback egentlig vært i hobbyen? har kun kjent til den i noen få mnd. Håper noen sitter med litt info på dette der ute og gjerne del noen linker til opphav ov morphen hvordan den oppstod hvem produserte den først? får man f.eks tak i Red letherback eller gul silky? osv

Mvh
Gammel 20-04-2013, 02:03   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Snakker vi om skjeggagamer nå?

Leatherback og silk er ikke å kvalifisere som en morph.

Såkalte scaleless dyr, er ikke morpher, det er alvorlig genfeil.

Å bevist avle videre på genfeil er moralsk forkastelig.

Denne genfeilen går kraftig utover dyrets ve og vel. En silk vil ha problemer med UV-lys, da den ikke har ett eneste skjell på kroppen. Den vil heller aldri klare å fullføre ett hamskifte selv, uten assistanse fra eieren fra starten til slutten på hamskiftet.
De har også ekstremt skjør hud.

Det ser rett å slett ikke ut som dyret - det egentlig skulle vært..

Hvordan noen kan forsvare dette, eller ønske en skjeggagam som ser slik ut - er for meg helt ubegripelig.

Det nederste - er slik en skjeggagam ser, og skal se ut..
Vedlagte miniatyrbilder
Leatherback og Silky morph-silk67.jpg   Leatherback og Silky morph-agama.jpg  

Sist endret av Reptils; 20-04-2013 kl 02:10.
Reptils er offline   Svar med sitat
Følgende 4 medlemmer liker Reptils sitt innlegg:
Gammel 20-04-2013, 03:14   #3
Reptilfreak

benny84 sin avatar

Standard

Ja snakker om skjeggagam ja.

Hmm blir litt skeptisk til hva du sier om denne skjggis varrianten for og kalle den det til vi blir enige første plassen jeg fikk se et skjellløst dyr var på snakebytetv hvor Brian stolt viser frem en scaleless corn for første gang og sier vel at det er et ressesivt gen der om jeg ikke husker feil, dette er jeg litt usikker på men husker ikke hvor lenge siden det er husker bare at det er lenge siden og orker ikke lete mellom episoder for og finne det nå.. Men hvis du begynner og se fra 7 min på denne videon, hører du Brian si at letherback er et co-dom gen og silky er super versonen av denne. det er greit han sier det kan være noe mer pleie med en silky ved hamskifte men virket ikke som det var noe big deal igrunn.

Bearded Dragons - Videos - World of Ball Pythons

samme skjeggis bilde på begynnelsen av filmen som profil bildet ditt btw
Og ut ifra hvordan jeg ser han i alle snuttene de har lagt ut opp mellem nå virker det for meg at Brian er en oppdretter som setter dyrenes helse og velvære i første rekke og inntektene i andre. ellers hadde han vel ikke avlet på arter han taper på hvert år? kun for og kunne tilby hobbyen disse dyrene oxo. og om han er så opptatt av dyrene og jeg vet han leser seg opp på ting før han avler stemmer det ikke for meg at det er en skadelig feil med dyret han "skryter" av og avle frem.

Når det gjeller synet ditt på at den ikke ligner noe på det orginale dyret i det hele tatt og er forkastelig er jo en kjent sak for de fleste at synet på morpher vs naturlige dyr er splittet og det er skjelden en som er fasinert av morpher som syntes normal er fineste morphen i arten. samme som en som liker naturlige arter best ikke er noe for de menneske skapte farge jobbene o.l som kommer.

Men om det er som du sier og ikke som Brian sier at det kun er en feil som er skadelig for dyrets velvære og ikke et co-dom gen og en super varriant som han sier og ikke er noe problemer og holde med tanke på dyrets vellvære er jeg helt enig i at det er forkastelig og avle på det.
men i motsettning til inntrykket jeg sitter med av deg nå, liker jeg morpher og syntes det er utrolig spennende og følge med på hva som kommer av nye morpher o.l.
Men ikke missforstå meg. er jo masse naturlige morpher og ikke morpher som er helt utrolig stunning. iallefall når man kommer til Pilgift og den mest varriete må vel være dendrobates tinctorius som jeg personlig har blitt helt besatt av den siste tiden.

Men kunne du linket til noe fakte som kan dokumentere at det er som du sier skadlig for dyret skal jeg slutte og vurdere letherback som mulig projekt og skrinlegge den ideen og sende en mail til braien med infoen jeg har fått

Mvh
Gammel 20-04-2013, 03:14   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 30
Meldinger: 4,139
Standard

Morphs er vel også en genfeil?

scaleless reptiler er rett og slett forferdelig. Jeg fatter ikke at noen kan forsvare det!
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 20-04-2013, 03:17   #5
Reptilfreak

benny84 sin avatar

Standard

feil/mutasjon er vel muligens en feil men er det en feil som går utover trivslen til dyret eller ikke. så er morphs vs naturlig en helt annen diskusjon?
Men som jeg srev tidligere kan jeg få noen linker til at det er skadelig for dyret og de ikke kan ha det fint uten skjell skal jeg legge meg flat
Gammel 20-04-2013, 04:02   #6
Reptilfreak

Varanen69 sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Østfold
Meldinger: 199
Standard Letherback & Silky i Danmark!

Sitat:
Opprinnelig postet av benny84 Vis post
Hei som tittlen antyder lurer jeg på om noen vet om noen av disse morphene har finni veien til skandinavia enda? Noen som har no formening eller info om dette? hvor lenge har letherback egentlig vært i hobbyen? har kun kjent til den i noen få mnd. Håper noen sitter med litt info på dette der ute og gjerne del noen linker til opphav ov morphen hvordan den oppstod hvem produserte den først? får man f.eks tak i Red letherback eller gul silky?
Hei benny84!

Kom over dette i forumet til star-reptiles.dk i Danmark, er ei dame som har avlet dem frem selv visstnok.
Om det er skadelig eller ikke med disse morphene vet jeg ikke... (tråden der er i fra 2010)

Mye lekkert å se på bildene der da...

se linken her:

Star-Reptiles Debat • Vis emne - Skæggi Billeder ( Morph pic )

Gjengir disse bildene i fra ovennevnte nettsted:

Red Italien Leatherback ( eget avl fra 2009 )

1,0 Italien Silkback ( eget avl fra 2009 )
Varanen69 er offline   Svar med sitat
Gammel 20-04-2013, 04:25   #7
Reptilfreak

benny84 sin avatar

Standard

ja syntes de italinske letherbackene er urolig flote. har nå søkt og lest løitt de siste timene som jeg burde sovi men. ifølge et inlegg jeg har lest om disse er det en som skrive at det som skjer er at skjellene klarer ikke utvikle seg ordentlig pga mutasjon men de blir utviklte bare myye mindre og vil føles ut sok skinn istede for skjell? vet ikke om dete r noe grunnlag for det han sier eller om han bare skriver, og jeg er for trøtt til og fortsette nå så får heller se litt imorgen. men da regner jeg med reptils har svart igjen oxo
Gammel 20-04-2013, 06:13   #8
NHF Styremedlem

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 713
Standard

Dette ser jo helt fryktelig ut!
Gammel 20-04-2013, 09:43   #9
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Mener å huske at en ida Larsson i Sverige har avlet på letherbacks (ikke 100 % sikker)
Ellers så er vel disse gutta dem som var en av de første (?) til å avle på de feiteste skjeggis morphene
BloodBankDragons
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 20-04-2013, 10:01   #10
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Jeg er ikke noe spesiell fan av morpher generelt (les fargevarianter), men det er mange tøffe morpher i verden. Jeg liker best å holde et reptil i et så naturlig terrarie som mulig, og da ser det absolutt best ut med et naturlig farget reptil. Men jeg har ingenting i mot at andre liker morpher og avler på de, så lenge det ikke går ut over dyrets helse på noen som helst måte.

"Scaleless" og "silk" morpher gjør netopp dette. Her kommer menneskets egoisme inn i bildet, de som avler på disse variantene vet godt at det fører til problemer, til tross for dette fortsetter de å avle på dem fordi de syns de ser kule ut.

Problemer som kommer av å ikke ha "skjell" (som reptilene har utviklet gjennom evolusjonen som en genial "rustning) kan være for eksempel: Større sannsynlighet for dehydrering, må ha assistanse ved hamskifte (mer enn bare å øke luftfuktigheten), huden tåler mindre (håndtering, generell klatring i terraet) som fører lettere til skader, de har ingen beskyttelse mot lys og "brenner" seg lett, osv. Du finner en god del info om dette ved å ta et par kjappe google søk.

Dere kan da umulig mene noe som dette er noe fint eller tøft?
Goomba er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Goomba
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Leatherback sjeggagam shards Agamer 10 01-09-2012 22:33
morph cookiejar22 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 27 16-03-2009 19:33
Morph - for og mot Repti_queen Reptiler 137 23-02-2009 13:54
Morph Kp jonnybrun Boa og pyton 5 28-01-2009 13:33
Morph - Leo korse Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 30-09-2007 15:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:35.