"
Gammel 02-02-2013, 14:29   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2013
Sted: Rogaland
Meldinger: 33
Standard Sjeggagam

Hei, skal skaffe meg en sjeggagam hun på 1 år.
Har ett 400 liter akvarie 150*50*50
Har 150 watt varmelampe som lyser på en gulvflis med en jevn temp på 43-44 grader.
Har ikkje kjøpt uvb lys enda,men det må være t8 lys 36 watt 120 cm.
(enten kjøper eg repti glo fra norge eller reptisun fra utlandet)
Må finne en stubbe eller noe som sjeggagamen kan bruke til å klatre nærmere uvb lyset..

Har avis som substrat. Skal kjøpe varmematte men vet ikke hvilkene mål. Og skal starte dubia oppdrett for å selvforsyne sjeggagamen.
Blir enten zoomed calcium og multivitamin fra utlandet eller hobby reptix calcium og vitamin fra norge.
(rommet mitt har en stabil temp på 20 c viss vinduet er igjenn)

Har hørt att sjeggagam avføring stinker, og att folk blir alærgiske til dubia. Sjeggagamen kommer eg til å ha på rommet uansett blir bare ett spørsmål om hvor dubiaene kommer til å være, Far og mor er redde for att de skal komme seg fri og ødelegge huset Prøverå overtale de..

Takk viss du har tatt deg tiden til å lese dette..

Trenger tips om forbedringer og eventuelt ting jeg har glømt å kjøpe eller sånt??
opposumen er offline   Svar med sitat
Gammel 02-02-2013, 14:31   #2
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Dubia er ikke skadedyr, så de kommer ikke til å ødelegge huset.
Goomba er offline   Svar med sitat
Gammel 02-02-2013, 14:38   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Vel, så lenge du er kjent med UVB kravene og at UVB lys ikke går gjennom glass, å at det derfor må være på innsiden er det ikke veldig mye å si på.

Annet enn substratet ditt. Syns avispapir blir litt feil til en agamn..
Noen utvikler allergi for dubiabajs, noen ikke. At de skal rømme å ta over huset er ingen risiko, så den delen trenger du ikke å være redd for.

Når det kommer til vitaminer og kalsium vil jeg anbefale følgende;

Kalsium; Zoo Med repti calcium uten D3 - Dyrebutikk på nett. GRATIS FRAKT over 1000 kroner

Vitaminer; Nekton REP Color - Dyrebutikk på nett. GRATIS FRAKT over 1000 kroner

Det er gode vitamintilskudd.

Skjeggisavføring lukter ikke så veldig godt nei, men det burde uansett ikke være ett problem da du skal fjerne avføringen med en gang du ser den.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 02-02-2013, 15:32   #4
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Vel, så lenge du er kjent med UVB kravene og at UVB lys ikke går gjennom glass, å at det derfor må være på innsiden er det ikke veldig mye å si på.

Annet enn substratet ditt. Syns avispapir blir litt feil til en agamn..
Noen utvikler allergi for dubiabajs, noen ikke. At de skal rømme å ta over huset er ingen risiko, så den delen trenger du ikke å være redd for.

Når det kommer til vitaminer og kalsium vil jeg anbefale følgende;

Kalsium; Zoo Med repti calcium uten D3 - Dyrebutikk på nett. GRATIS FRAKT over 1000 kroner

Vitaminer; Nekton REP Color - Dyrebutikk på nett. GRATIS FRAKT over 1000 kroner

Det er gode vitamintilskudd.

Skjeggisavføring lukter ikke så veldig godt nei, men det burde uansett ikke være ett problem da du skal fjerne avføringen med en gang du ser den.
Eg søkte opp de beste substratene til sjeggagam, der åg avispapir på toppen siden sand kunne gi forstoppelse..

Hvordan mener du att jeg kan feste lysarmaturen på innsiden?
Eg har ingen toppglass på karet så ingen uvb blir skilt ut, bruker hønse/myggnetting.

Har noen av dere erfaring med repti glo 10.0 8% uvb?

De sier att den gir ut feil bølgelengder som kan skade øynene til sjeggagamen?
Gammel 02-02-2013, 15:38   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av opposumen Vis post
Eg søkte opp de beste substratene til sjeggagam, der åg avispapir på toppen siden sand kunne gi forstoppelse..

Hvordan mener du att jeg kan feste lysarmaturen på innsiden?
Eg har ingen toppglass på karet så ingen uvb blir skilt ut, bruker hønse/myggnetting.

Har noen av dere erfaring med repti glo 10.0 8% uvb?
De sier att den gir ut feil bølgelengder som kan skade øynene til sjeggagamen?

Link? Vet det er brukt mye i USA, men så har vi helt forskjellige standarder her enn i USA også. Avisppair er ikke noe jeg ville anbefalt. Vet det brukes til unge dyr, men at din voksne agam skal få forstoppelse av sand hører vel heller til sjeldenheten. Klart det kan skje, men jeg har brukt sand relativt lenge uten problemer.

Det finnes flere måter å feste lysrørene inni på, men det kreves at du har ett armatur som støtter det. Altså slike armaturer som exoterra light unit. Det vil også være enklere dersom du har en reflektor, noe du burde ha uansett for å kunne gi dyret ditt optimale UVB forhold.
Husk også på at skjeggisen burde kunne komme så nærme lysrøret som 10 til 15 cm for og få optimal effekt.

ReptiGlo 10.0 er pefekt så lenge det er lysrørene det er snakk om. Kompaktrørene/pærene derimot, har jeg sett og hørt det har vært en del problemer med i forhold til øyeskader på agamer.
Gammel 02-02-2013, 16:45   #6
Reptilfreak

jre92 sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Sted: tromsø
Alder: 26
Meldinger: 158
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Sitat:

Far og mor er redde for att de skal komme seg fri og ødelegge huset Prøverå overtale de..
Dubia klarer ikke å klatre på plastikk, så ingenting å bekymre seg for
Gammel 02-02-2013, 16:54   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Link? Vet det er brukt mye i USA, men så har vi helt forskjellige standarder her enn i USA også. Avisppair er ikke noe jeg ville anbefalt. Vet det brukes til unge dyr, men at din voksne agam skal få forstoppelse av sand hører vel heller til sjeldenheten. Klart det kan skje, men jeg har brukt sand relativt lenge uten problemer.

Det finnes flere måter å feste lysrørene inni på, men det kreves at du har ett armatur som støtter det. Altså slike armaturer som exoterra light unit. Det vil også være enklere dersom du har en reflektor, noe du burde ha uansett for å kunne gi dyret ditt optimale UVB forhold.
Husk også på at skjeggisen burde kunne komme så nærme lysrøret som 10 til 15 cm for og få optimal effekt.

ReptiGlo 10.0 er pefekt så lenge det er lysrørene det er snakk om. Kompaktrørene/pærene derimot, har jeg sett og hørt det har vært en del problemer med i forhold til øyeskader på agamer.

Best Substrate for my bearded dragon...calci-sand? - Yahoo! UK & Ireland Answers

Har kansje misforstått litt..

Ser på nettsiden du sendte link til Bristols.no - Gratis frakt over 1000 ,- Nettbutikk, dyrebutikk, elektronikk mm tusen takk for denn

Vurderer å kjøpe: Arcadia D3 Basking Light. 160 watt - Dyrebutikk på nett. GRATIS FRAKT over 1000 kroner

Har hørt att det er bra kvalitet og varer lenge, men må kjøpe varmematte, vet noen hvor mange watt og hvilkne dimensoner eg trenger på ett 100*50*50 akvarie der tempen ligger på 19-20 stabilt?
Gammel 02-02-2013, 17:00   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Best Substrate for my bearded dragon...calci-sand? - Yahoo! UK & Ireland Answers

Har kansje misforstått litt..

Ser på nettsiden du sendte link til Bristols.no - Gratis frakt over 1000 ,- Nettbutikk, dyrebutikk, elektronikk mm tusen takk for denn

Vurderer å kjøpe: Arcadia D3 Basking Light. 160 watt - Dyrebutikk på nett. GRATIS FRAKT over 1000 kroner

Har hørt att det er bra kvalitet og varer lenge, men må kjøpe varmematte, vet noen hvor mange watt og hvilkne dimensoner eg trenger på ett 100*50*50 akvarie der tempen ligger på 19-20 stabilt?
Der står det det samme som jeg sa. Til ungddyr er ikke sand noe å anbefale. Til adulte dyr, er sand helt greit.

Pæra du snakker om er av bra kvalitet, og varer lenge ja.

Varmematte er ikke noe du MÅ ha så lenge du klarer å opprettholde optimale temperaturer med en varmepære. Varmematte kan selfølgelig brukes, men skjeggiser vil foretrekke en varmelampe framfor en varmematte.

Forøvrig så er terrariet ditt alt lite, det oppfyller ikke minstemålskravene til en skjeggagam engang.
Syns du skal gå til innkjøp av ett stort nok terrarium før du kjøper en agam.

Sist endret av Reptils; 02-02-2013 kl 17:10.
Gammel 02-02-2013, 17:18   #9
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Der står det det samme som jeg sa. Til ungddyr er ikke sand noe å anbefale. Til adulte dyr, er sand helt greit.

Pæra du snakker om er av bra kvalitet, og varer lenge ja.

Varmematte er ikke noe du MÅ ha så lenge du klarer å opprettholde optimale temperaturer med en varmepære. Varmematte kan selfølgelig brukes, men skjeggiser vil foretrekke en varmelampe framfor en varmematte.

Forøvrig så er terrariet ditt alt lite, det oppfyller ikke minstemålskravene til en skjeggagam engang.

Ok, har ett akvarie på 200*60*50. men kommer aldr til å greie å få det opp. Eg trodde terrariet mitt var stort Mangler 20 cm i høyde og bredde men lengden er bra..

Hvor store store terrarier har dere der ute?
Varmelys sier du, må jeg kjøpe enda en lampe da? Tror eg sparer på å kjøpe vamematte siden de aldri går ut. og trenger varme til dubia kakelakkene..
Gammel 02-02-2013, 17:23   #10
Reptilfreak

morty sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Sted: Norge
Meldinger: 107
Standard

Personlig har jeg et par i et 180x60x70. Men jeg syns nå 120 i lengden er minstemål ,nå vet jeg ikke hva dere andre syns ? Gjerne ta i bruk det andre du har , 200 i lengden er supert , da kan du også vurdere og skaffe en til ettervært
morty er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam Hjelp med Sjeggagam Morph hybridz0rz Agamer 1 14-10-2012 16:40
Leatherback sjeggagam shards Agamer 10 01-09-2012 22:33
Salmonella hos Sjeggagam Sathanas Helse og sykdommer hos reptiler 10 09-01-2009 13:11
kansje sjeggagam??? bendick2112 Agamer 12 15-10-2007 18:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:22.