"
Gammel 15-11-2012, 20:00   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Oslo
Alder: 36
Meldinger: 13
Standard Min første :D En Skjeggis!

Hei

Jeg vil gjerne introdusere min første øgle, forøvrig første reptil også
Som mange andre har man fanget reptiler i ung alder på hyttetur, for så og sette dem ut igjen (utrolig trist avskjed husker jeg)
Nå har jeg endelig fått en på permanentbasis

Litt informasjon
Lengde: underkant av 20cm nese til lår/start av hale. 40cm totalt (litt kort?)
Hans hjem: Plexiglass avkvariet 120x50x50
Substrat: reptilteppe
Vegetasjon: plastikk
Baskingspot: Stein
Solspotten: 150W Sun Glo
Varme/UVB lysrør: 1stk reptiglo 10.0 30W (bytter fra gammel 5.0 som fulgte med) og 1stk Sera(?) terra special UVB

Temperatur i kaldsone: 27-30grader, om kvelden 21-22grader. muligens litt kaldt? har satt på en varmeovn i forkant av buret og et stykke nedenfor for å helpe til, har da fått den opp på rundt 23-24 grader.

Den er "OK" fornøyd med sirisser (må leke katt og mus for å få den til å spise den), zophobas elsker den. (skulle vært motsatt :( )
Grøntfòr har jeg ikke fått den til å spise enda.. Har prøvd isbergsalat, paprika, agurk. av frukt har jeg prøvd kun rød og grønne druer. Skal prøve spinat og kinakål til helge tenker jeg.
Den interesserer seg heller ikke for pelletts
Ingen av tingene viser den et snev av interesse for. Dette trenger jeg tips og råd om. Vet den burde spise grønt og frukt, men MÅ den for å overleve? hvor redd skal jeg være på dette?
Lot være å fore han en dag for å se om han da ville bli sulten (nøden) nok til å måtte ete grønt, no luck :p
Hittils har jeg foret han primært på sirisser (6+ om dagen) zophobas, ikke så mye.
Hvor lenge kan en skjeggagam gå uten å spise (foruten dvaleperioder) uten at det tar skade?

Har planer om å investere i en vivicator (ristende matskål) for å se om dette vil hjelpe mtp frukt og grønt.
Hvis jeg absolutt ikke får den til å spise frukt og grønt, hvor mange sirisser og hvor ofte burde han få dette? Mat blir duppet i "kalsium" jevnlig og "kalsium D3" 1 gang i uken.

Den er håndtam aldri vist noen form for aggresjon enn så lenge

Kompisen ble kjøpt sammen med hans akvariet i forrige helg.
Endelig er drømmen igang

Alt av tilbakemeldinger settes stor pris på
ludokid er offline   Svar med sitat
Gammel 15-11-2012, 20:02   #2
Reptilfreak

Standard

Det er forøvrig en Pogonas Vitticeps

Møt TROLLET!

Følgende medlemmer liker innlegget til ludokid
Gammel 15-11-2012, 20:45   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Standardspørsmål; UVBlyset er innvendig, eller? UVB fungerer nemlig ikke gjennom glass.
Angående natttemperaturen, er den helt grei. Her hos meg kan det gå så lavt som 18 grader, uten at mine har vist tegn til å ta skade av det. Heller ikke over tid

Skjeggiser har en lei tendens til å utvikle en forkjærlighet for zophobas, noe som ikke er helt heldig med tanke på næringsnivået på dem.

Skjeggisen blir ikke å dø av å ikke ha salat i dietten, men det er absolutt noe den skal ha - men den overlever på innsekter.

Man kan gjerne sulte den litt for å se om den spiser grønt.
Salat skal som du sikkert vet - stå framme hele tiden slik at den har muligheten for det.

Angående hvor ofte den skal ha mat, ville jeg sagt 2-3 ganger i uken, og til den selv ikke spiser mer. Å uten mat i det heletatt utenom dvaleperioder er jeg usikker på, men jeg ville nok ikke latt de gå noe mere enn 5-6 dager som ett max.

Litt hastverk her, så svaret ble nå som så da. Utdyper gjerne senere dersom det er noe du lurer på!
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 15-11-2012, 21:10   #4
Reptilfreak

Standard

Mange takk for et hurtigsvar Reptils

UVB går vel gjennom glass, men i redusert mengde?
Jeg har forøvrig ingen platetopp i det heletatt, så UVB har uansett ikke noe filter hos meg.

Har latt det stå frukt og grønt der hele uka, men aldri blitt tatt noe av det. byttet hver dag.

Hvor mye sånn ca vil du tro din spiser i løpet av en uke? utenom grønt
Hvor gammel er din forøvrig?

Da kan vifteovnen min skrues av uten å bli nervøs
Gammel 15-11-2012, 21:14   #5
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Glass reflekterer 100% UV, til sammenligning reflekterer ExoTerra sin nettingstopp 30% av UV strålene.
Goomba er offline   Svar med sitat
Gammel 15-11-2012, 21:41   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ludokid Vis post
Mange takk for et hurtigsvar Reptils

UVB går vel gjennom glass, men i redusert mengde?
Jeg har forøvrig ingen platetopp i det heletatt, så UVB har uansett ikke noe filter hos meg.

Har latt det stå frukt og grønt der hele uka, men aldri blitt tatt noe av det. byttet hver dag.

Hvor mye sånn ca vil du tro din spiser i løpet av en uke? utenom grønt
Hvor gammel er din forøvrig?

Da kan vifteovnen min skrues av uten å bli nervøs
Mine to er 3 og 4 år. Hva er vekta på din?

Nøyaktig hvor mye er vanskelig å si. 15-20 dubia hver i løpet av en uke, + ei gullerot, en halv paprika, 250 gram ruccola på deling i uka +- litt eple, druer og zophobas som snacks.

Det av frukt og grønt er hva de får tilgang til i løpet av en uke, å ikke nødvendighvis hva de spiser. Det varierer en god del, men gir du tilgang på det samme, er dyrene langt fra å sulte. Man kan nok kutte litt ned på det også, her må man nesten ta en individuell avgjørelse

Glass reflekterer 100% av UVB slik goomba sier.

Det skal også sies at UVB fra lysrør ikke har spesielt lang rekkevidde. Etter 40cm er det ikke nevneverdig UVB igjen. For optimal effekt, bør dyret kunne komme så nært som 10-15cm.

Ofte for at dette skal være mulig, er hjemmelaget klatrebakgrunn løsningen

Kan også nevnes at UVB-lysrør mister effekt over tid, å bør byttes hver 5-6 mnd for å opprettholde optimal UVB-effekt

Tror det var alt(?) Skriver fra tlf, så er veldig knotete

Sist endret av Reptils; 15-11-2012 kl 21:49. Begrunnelse: Mange, mange skriveleifer.
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptils
Gammel 15-11-2012, 21:56   #7
Reptilfreak

Standard

Kan Dubia's erstatte sirisser ? virker som om det er enklere å holde koloni på de enn sirisser, mtp støy og avl. lettere å fore muligens også. de spretter ikke av gårde på samme måten dessuten er ikke krabaten min superinteressert i sirisser uansett, kanskje dubia's er bedre faktisk

EDIT: har du koloni på dubias? hvor mange tror du jeg vil trenge for å opprettholde en koloni for en skjeggis?
Gammel 15-11-2012, 22:07   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Dubia kan helt fint erstatte sirisser. De fungerer meget bra som basisfòr.
Har vel litt høyere næringsverdier enn sirisser om jeg husker rett.

Mine spiste sirisser, men ikke noe å juble over. Dubia derimot, går ned på høykant!

De er også veldig mye lettere i forhold til sirisser.

Støyfritt, luktfritt å avl går helt av seg selv. Store dødsfall slipper man også, noe som er svært vanlig når det kommer til sirisser.

En stor boks, en del dubia, eggekartonger og ett par appelsinbåter i uka så blir det bare mere å mere for hver gang du åpner boksen
Gammel 16-11-2012, 18:10   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2012
Sted: Trondheim
Alder: 35
Meldinger: 138
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
En stor boks, en del dubia, eggekartonger og ett par appelsinbåter i uka så blir det bare mere å mere for hver gang du åpner boksen
Forutsatt at du har høy nok temperatur. Dubia trenger 28-30 grader for å avle. Veldig praktisk egentlig; du slipper å være redd for kakerlakkinvasjon om de skulle rømme, og du kan skru ned temperaturen om det skulle bli vel mange av dem.
De fleste dyrebutikker har eller kan skaffe dubias, det er sikkert også mange her som selger.
Gammel 16-11-2012, 18:20   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av anoteng Vis post
Forutsatt at du har høy nok temperatur. Dubia trenger 28-30 grader for å avle. Veldig praktisk egentlig; du slipper å være redd for kakerlakkinvasjon om de skulle rømme, og du kan skru ned temperaturen om det skulle bli vel mange av dem.
De fleste dyrebutikker har eller kan skaffe dubias, det er sikkert også mange her som selger.
Sendt mail til TAM alna
hva burde 30-40stk ligge på i pris? kjønnsmodne i str
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Min første:) snokensarah Slanger 11 16-12-2011 04:55
Min første KP smittsmule Slanger 3 14-08-2011 23:15
Min første leo :D EcoliTub Leopardgekkoer og andre Eublepharis 11 26-08-2009 22:07
Min Første Gargoyle Dufman Gekkoer 10 16-01-2009 11:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:23.