"
Gammel 22-10-2012, 17:32   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2012
Sted: Sør-trøndelag
Meldinger: 45
Standard Spiser skjeggiser død mus?

Jeg lurer på om jeg skal gi skjeggisen min død eller levende mus når den tid kommer? Nå er den bare 6 mnd, når bør jeg begynne å fore den med mus....Nå får den sirisser å salat.....
ainaj75 er offline   Svar med sitat
Gammel 22-10-2012, 17:33   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Man fórer med dødt.
Hvorfor skal du gi skjeggisen mus forresten? Er ikke noe must.. Klarer seg fint med insekter og salat
Reptils er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptils
Gammel 23-10-2012, 00:00   #3
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 447
Standard

Det er ikke lov å fore med levende dyr i norge, det strider i mot dyrevernsloven. (Dyreplageri, uetisk, unødvendig stress/redsen hos fordyr, osv. I tillegg kan reptilet bli skadet av evt bitt fra fordyr. Alle fordyr utenom insenkter må bli avlivet på en human måte før det blir brukt til for).

Du har lov til å fore med levende insekter.

Nå henger jeg meg på reptils, og forstår ikke helt hvorfor du skal gi skjeggisen mus i utgangspunktet...
ville er offline   Svar med sitat
Gammel 23-10-2012, 10:23   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2012
Meldinger: 38
Standard

en ting som også er lurt å tenke på er at mus og rotter inneholder mye protenier, som er bra for skjeggisen, men i store doser (mer enn en pinkis i halvåret)
Kan skjeggisen få proteinforgiftning, noe som kan få organene dens til å slå seg av
Hana er offline   Svar med sitat
Gammel 23-10-2012, 13:53   #5
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

Hei du. En voksen skjeggis kan få en musebaby, minste størrelsen (pinky) som "snex" en gang annen ver mnd eller noe, men den greier seg helt fint uten. En fin regel er at musa passer inn i munnen på dyret både på langs og på tvers, siden de ikke "tygger og deler opp" maten sin så er det en god regel

Du kan kjøpe frossne mus på zoo forhandler og så har du de bare i fryseboksen hjemme og tiner etter behov. Pass godt på at musa er ordentlig tinet før du gir. Å gi is til vekselsvarme dyr er en meget dårlig idè. Du får best resultat om du har musa i en fortang (pinsett) og beveger den i "levende" bevegelser forran dyret. (slik man gjør på slanger)

Du får også kjøpt tørrfor på zoo foretning til skjeggis, Det kan den ha som "basis fôr" som den har tilgang til hele tiden. Så slipper du "styret" med sirisser HELE tiden. Pass på å kjøp tørrfôr for juvenile (unger) det står på pakken hvilken aldersgruppe den er beregnet til.
Det er også mulig å bestille på nett så får du det i posten.
De fleste fôrtyper inneholder alle vitainer slik at du ikke trenger noe annet, men fortsatt anbefale å drysse sirisser/pinkys med vitaminer før fôring

... og ja helt til slutt, det er riktig det du ser med forgiftning. Dette er dyr som ikke har fordøyelse som er egnet for kjøtt slik at stoffer kan ettervært bygge seg opp i kroppen over tid. Så det er viktig å følge med... Og at dyret har god tilgang på vann, du kan også spraye skjeggisen med vannfalske av og til. Den er så fantastisk at den kan drikke dugg fra sin egen hud + at hudfoldene er laget slik at vannet "ledes" mot munnen! Er de ikke fantastiske
Bluemarble er offline   Svar med sitat
Gammel 23-10-2012, 14:55   #6
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Standard

dobbelpost
Gammel 23-10-2012, 22:36   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av krissyeiler Vis post
Hei du. En voksen skjeggis kan få en musebaby, minste størrelsen (pinky) som "snex" en gang annen ver mnd eller noe, men den greier seg helt fint uten. En fin regel er at musa passer inn i munnen på dyret både på langs og på tvers, siden de ikke "tygger og deler opp" maten sin så er det en god regel

Det er jeg forsåvidt enig i, men da er det om den kan, ikke når man burde. For mus i dietten til en skjeggis, er langt fra noe must. Det skader ikke, men det bør også være en selvfølge at det gis dødt.

Sitat:
Du får også kjøpt tørrfor på zoo foretning til skjeggis, Det kan den ha som "basis fôr" som den har tilgang til hele tiden. Så slipper du "styret" med sirisser HELE tiden. Pass på å kjøp tørrfôr for juvenile (unger) det står på pakken hvilken aldersgruppe den er beregnet til.
Det er også mulig å bestille på nett så får du det i posten.
De fleste fôrtyper inneholder alle vitainer slik at du ikke trenger noe annet, men fortsatt anbefale å drysse sirisser/pinkys med vitaminer før fôring
Nei. Bare, nei.

Her snakker dere om proteinforgiftning, også mener du man kan bruke tørrfor som basisfor?

Tørrforet er 90% proteiner på boks, blandet med litt vitaminer og bindemiddel.

I tillegg sveller dette opp noe veldig i det dyret spiser det, noe som kan være svært farlig.
Langt fra alle agamer ser på dette som mat uansett, og det kan være svært problematisk og få dyret til å spise.

Skal du ha skjeggis, må du tåle ''styret'' med insekter å det som verre er!

Tørrfor vil aldri, på noe tidspunkt erstatte en naturlig og variert diett bestående av insekter, salat og eventuelle kosttilskudd for og holde vitamin og kalsiumnivået på ett akseptabelt nivå.
Tørrforet du nevner, ser jeg på som ett kosttilskudd på lik linje med vitaminer og kalsium. Altså ikke noe som skal erstatte en variert, naturlig diett

Sitat:
Den er så fantastisk at den kan drikke dugg fra sin egen hud + at hudfoldene er laget slik at vannet "ledes" mot munnen! Er de ikke fantastiske
Tror du blander skjeggiser med moloch horridus.

Den har kanaler langs/under skjellene, slik at den kan dra vann mot munnen. Den kan f.eks stå i en vanndam med kun en fot, å lede vannet opp til munnen via kanalene

Sist endret av Reptils; 23-10-2012 kl 22:56.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 24-10-2012, 11:26   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 30
Meldinger: 4,139
Standard

Har alltid vært sterkt troende på at en godt variert diett er sunt. (innenfor hva artens kropp kan takle av mat)

En musepinky nå og da skader ikke, men husk å varier med sirisser og grønt også. (mest grønt, som f.eks grønnkål, løvetann og liknende. Lite næring i salat)
CamStatic er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til CamStatic
Gammel 24-10-2012, 13:40   #9
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Standard

åh ja hehe der ser du.

Jeg hadde skjggis tidlig i tennårene så det begynner å bli en stund siden...
Jeg hadde tørrforet stående fremme hele tiden, men den ville jo helst ha sirisser og grønnt.. Det derre tørrforet var liksom ikke så veldig stor intresse før... Men det gikk helt bra altså aldri noe problem.
Gammel 24-10-2012, 16:59   #10
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Har alltid vært sterkt troende på at en godt variert diett er sunt. (innenfor hva artens kropp kan takle av mat)

En musepinky nå og da skader ikke, men husk å varier med sirisser og grønt også. (mest grønt, som f.eks grønnkål, løvetann og liknende. Lite næring i salat)

Finnes det ikke noen typer salat som inneholder en del næring? Vet at isbergsalat er tull, men gjelder det alle type salater?
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
2 nye i hus! Skjeggiser :) Snowballs Fotoforum 10 28-06-2010 17:17
Mine skjeggiser :) leo77 Mine Herptiler 13 19-09-2009 22:26
Vannglade skjeggiser? Kiwi Agamer 9 21-07-2008 18:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:21.