Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Agamer (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/)
-   -   Øgle i sorg (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/20837-ogle-i-sorg.html)

reband 23-09-2012 10:24

Øgle i sorg

Vi hadde et skjeggagam par, men hunnen døde for 2 dager siden.
Han har vært med hun siden han var liten og er vandt med selskapet hennes.
Jeg har hørt at de blir deprimertte,sulte seg og til slutt dø av og plutselig bli alene, hva er det beste jeg kan gjøre for han nå??
Vi lot han være i buret første dagen, tok han ut idag, han kravler og ser rundt seg, men inni buret ser han helt apatisk ut. Tror også han var på vei inn i dvale da dette skjedde.

Reptils 23-09-2012 12:48

Skjeggiser har ikke noe behov for selvskap, da de ikke er sosiale dyr. Om du kjøper ny agam ser du selv, men skjeggisen du har fra før har nok ikke behov for dette :)

Martink 23-09-2012 13:12

Jeg tror nok du tilegner skjeggagamen en mentalkapasitet langt over hva den har.
Du kan ta det helt med ro. Hunnen var nok glemt så snart hun ble fjernet fra buret.

En skjeggagam har ikke evnen til å tenke hverken fremtid eller fortid, men registrerer kun nåtid. That's it (nesten).
Ergo blir det umulig for den å filosofere over en svunnen tid sammen med hunnen.
Skjeggagamer knytter seg ikke til andre individer slik vi gjør.

Skjeggagamen er formet av naturen for overlevelse og reproduksjon i australsk villmark. Sentimentalitet har ingen hensikt for et dyr som skal overleve i det fri. Det gir ikke dyret noen fortrinn å føle sorg over tapet av en 'nabo'. Tvert imot. Sentimentalitet vil være en stor ulempe.
Sorgen er det du som (kanskje) føler, og da er det lett å overføre det til dyret også ;)

reband 23-09-2012 15:44

Takk for svar ;o) det var godt og vite;o)
Så et nytt spørsmål... Jeg ser han viser tegn til og gå i dvale, hvordan gjør jeg med lyset og varmen? Trapper jeg ned eller skrur jeg bare av? hvor mye lys om i det hele tatt noe skal de ha når de er i dvale??
Takker kjempemye for svar ;o)

Frogger 23-09-2012 20:23

Har ikke hørt at skjeggiser går i dvale. Har du riktig temperatur i terrariet?

Reptils 23-09-2012 20:53

Sitat:

Opprinnelig postet av Frogger (Innlegg 185161)

Skjeggiser går i dvale, uavhengig av temperatur. Veldig spesielt.

Diskuterte dette med kanibalen for en stund siden, han syns og det var litt merkelig hvordan de kan finne ut av årstidene på en slik måte.

Enda dyrene er innelukket i ett terrarium, med stabil ''sommervarme'' - Vet de når det er på tide å overnatte for ''vinteren''

Veldig vanlig at de går i dvale mellom oktober-desember, og kan ligge helt ut til januar - mars.:)

Mine er på tur i dvale for øyeblikket.

Veldig viktig at du passer på at agamen får all avføring ut av systemet før den sovner inn! Er ikke helt heldig om ufordøyd mat ligger å godgjør seg i 4 mnd:)

Tar meg friheten til og sitere guruen;

Sitat:

Opprinnelig postet av KarlKanibal (Innlegg 169171)
Skjeggagamer går litt inn og ut av dvale som de har lyst, uten at det gjøres endringer i terrarieoppsettet. De kan altså gå i dvale, uten at man har noen forklaring på det. Jeg har hatt en teori om at det kan ha med lufttrykk, og kanskje til og med luftfuktighet (lufta blir jo litt "tørrere" på vinterhalvåret), å gjøre. Men, hvem vet..?!

Genetics 23-09-2012 21:20

Sitat:

Opprinnelig postet av Frogger (Innlegg 185161)

Det er faktisk veldig normalt at de gjør, men merkelig nok er det ikke mange som vet om det. Man kan gjøre alt man kan for å unngå det, men uansett hva man gjør for å forhindre det så hjelper det stort sett ikke, de går uansett i dvale. Mener å huske at det er mer vanlig at hanner går i dvale enn hunner, men om det er korrekt er ikke helt sikkert.

Reptils 23-09-2012 22:12

Sitat:

Opprinnelig postet av Genetics (Innlegg 185167)
Mener å huske at det er mer vanlig at hanner går i dvale enn hunner, men om det er korrekt er ikke helt sikkert.

Hanner? Har hørt noe om at det er mer vanlig at hunner går, som en forberedelse for ''parringstiden''. Noe usikker der selv :)

reband 24-09-2012 16:05

Så da skal jeg ikke gjøre noe med varme og lys altså. Takker ;o) Han er oppe ca hver 3-4 dag i en liten time for og drikke og spise. Da tar jeg han ut så han får gått på do, han er papir trent, så da går det så raskt så han kan sove igjen etter det ;o)

reband 24-09-2012 16:12

Når det gjelder om det er hanner eller hunner som går mest i dvale så vet jeg bare at rett etter mine 2 våknet etter sist "dvale" (varte bare 2 uker) så var de i parings modus begge to og hun la egg 2 ganger, så det gjelder kanskje for begge. Det er ganske energi krevende av begge parter, så de trenger kanskje dvale for og lade opp ;o)

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:42.