"
Gammel 21-07-2012, 19:47   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2012
Sted: Norge
Alder: 29
Meldinger: 8
Question noen spørsmål :)

Hallo, dette blir min andre tråd, men jeg vil bare være sikker så jeg ikke gjør en tabbe .

jeg skal ha en varme sten i terrariet men hvordan er det best og varme den?
vanlig vis bruker folk en Heating lampe, men jeg har sett varme matter i butikker og slik (er i sverige nå) men har folk slike matter under stenen i tilleg til en varme lampe eller hva er tingen med det ?

Hvilke type lys settup ville egnet seg best for ett terrarie på størrelsen 150x60x60.
(jeg vet dette er for stort for en liten sjeggis men jeg skal stenge av halvparten eller noe til den blir litt eldre.)
men hvordan kan jeg gjøre lys setupped best, hvis dette kan hjelpe så skal temaet av terrariet være ørken/fjell.

Hvis det finnes noen foto eksperter her, hvis jeg skal ta bilde av sjeggisen. Er det greit og bruke External flashes og slikt, eller blir den skremt/stresset av det?

-Troy
hybridz0rz er offline   Svar med sitat
Gammel 21-07-2012, 22:49   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,489
Standard

Hei Troy og velkommen hit til forumet!

Hvis du mener elektronisk varmesten så fraråder jeg deg å bruke det, da det ofte har skjedd uhell med disse slik at de har blitt for varme - noe som har resultert i alvorlige brannskader på buken til dyra, da de ikke merker like godt som oss om det blir kokvarmt under seg.

Istedet så anbefaler jeg deg å bruke en varmespot med UV-A+B i seg, denne bør det være litt kraft i, feks 60-80 watt så den gir god varme, den må også ha beskyttelse og reflektor rundt så skjeggagamen ikke kommer i nærheten av den og brenner seg.
Denne plasseres 10-15 cm over en flat og stor stein, slik at denne blir varmet opp ovenfra. Slik som i naturen altså, hvor steinene blir varmet opp av sola.
Rett under spotten så bør det være rundt 40 grader celsius, i Australia hvor de kommer fra kan temperaturen være mye høyere enn dette i solsteiken.
Du må også ha en kaldere side så den kan regulere temperaturen sin selv dersom den skulle bli for varm, rett rundt 30 grader her.
Derfor passer et terrarium på den størrelsen du har perfekt. For eksempel på høyresiden kan spotten være, mens på venstresiden er det ingen varmekilde.
Jeg anbefaler deg også å koble til en termostat til varmelampa, slik at du har kontroll på temperaturen.

Du bør også ha en varmekabel under substratet som dekker 30-50% av bunnflaten i terrariumet (samme siden som spotten er på altså), denne bør også kobles til termostaten. Personlig hadde jeg Lucky reptile sin termostat, som kan kjøpes her:
Lucky Reptile Termokontroller II - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS

Med så mye varme så må det være god lufting i terrariet, dersom du bygger selv så bør du ha masse lufterister på sidene og i toppen så luftstrømmen går gjennom hele terrariet, dersom det skulle bli for varmt så kan du slå av varmekabelen, jeg hadde kun varmespotten og UV-lysrørene på om sommeren siden det ble litt varmt med alt det elektroniske på oppe på loftrommet der alt stod. Du kan også installere en liten PC-vifte i ene lufterista.

Angående substratet så anbefaler jeg en blanding av sand, jord (eller torv) og vann, jeg har selv laget et lite faktablad på hvordan du lager dette som du kan se her:
HOWTO Tiurtorv-sand substrat

Når det kommer til lys så er UV-lys (både UV-A + B, men spesielt UV-B da) VELDIG viktig for skjeggagamene (sammen med kalk tilskudd på maten).
Jeg anbefaler jeg deg å bruke 2-3 UV-lysrør på et slikt terrarium, nå er det en stund siden jeg hadde skjeggagam, men jeg hadde 2 stk lysrørholdere med 2 stk lysrør fra exo-terra på 120 cm (som er det lengste lysrøret du får tak i).
De finnes i forskjellig UV-B styrke, jeg anbefaler deg å bruke to forskjellige lysrør da de avgir forskjellig type lysfarge, jeg hadde repti glo 10.0 og 5.0 (som altså er 10% UV-B og 5% UV-B ) som ga en fin farge. Skal du ha tre stk kan du egentlig velge selv, men hvertfall ett av 10.0.
Repti-glo lysene får du her, eller kjøp de på en lokal dyrebutikk:
10.0: Repti Glo 10.0 - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS
og
5.0: Repti Glo 5.0 - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS

Terrariet er slettes ikke for stort for en ung skjeggis, bare å bruk hele! Hvor stor plass tror du de har i naturen? Hehe, men ikke bekymre deg for om det er for mye plass, så lenge du gir maten i litt høye matskåler og har en god del skjulesteder plassert rundt omkring så har det ikke noe å si. Pass dog på at de kan falle ned dersom du har høye steder i terrariet som er bratte.
Men skulle det være en skjeggis på bare to-tre mnd så kan det derimot være lurt å bruke noe mindre så du får bedre kontroll på om den spiser og avføringa.

Min skjeggis drakk aldri fra skål, så jeg passet på å sprute Bjarne Skjeggagam på snuten med vann fra spruteflaske hver dag, og jeg ga han et bad rundt en gang i uka, da drakk han veldig mye.

Det er bare å bruke blitz altså!! Dyret blir ikke skremt av det, og du får fantastiske bilder av det.
Legg gjerne ut bilder når du har fått den!

Lykke til, er det mer så er det bare å spørre. Til slutt kan jeg anbefale deg å lese mye på internett om de samt kjøpe boken "Bearded dragon manual" av Philippe De Vosjoli:
Bearded Dragon Manual - Philippe De Vosjoli » Norli bokhandel
ISBN: 9781935484998
Gammel 21-07-2012, 23:22   #3
Reptilfreak

Standard

Konge, ;D
Tusen takk for all infoen. Skal se litt mer på det med en termostat for det hørtes ganske smart ut. men når du først er i gang, så har jeg 2 spørsmål,

Jeg har lest masse om vitamin tilskudd og jeg har sett kalsium med Vitamin D3 og uten D3 og mange sier det er smart og variere, Er det smart? eller er det bare noe folk sier?

og Så det som det er mye skriverier om er Sandbunn og små Sjeggagamer.
på noen posts/threads så sier de att du bør ikke bruke sand og unngå det til en hver tid, mens noen sier det er bare til og bruke men ikke når de er små.

Men mitt spørsmål er siden den er liten så skal jeg jo tamme den så mye som det går, og mange hondmater den, hvis jeg hondmater den og slikt men har sand i terrariet så får den jo ikke i seg sanden så det bør gå greit, eller er det ikke så lurt i det hele tatt?

Er bare ganske usikker på det der med sand, men det ser så mye bedre ut en papir og slikt i begynelsen.

Men det er vell slik de har det i det ville ;P så... men du har jo en del peiling på dette med sjeggiser så det er jo greit og bare få vite.

Skal poste noen bilder på forumet når den er i hus gleder meg som en unge! men jeg har også lest endel Care sheets og manualer så jeg kan basicen i det.

-Troy
Gammel 21-07-2012, 23:39   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Bare hyggelig!

Når det kommer til kalk og vitaminer så hadde jeg kjøpt disse to:
Zoo Med repti calcium med D3 - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS
og
Nektor rep - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS

Og som substrat ville jeg fraråde deg å ha kun sand til skjeggagamer, i Australia så har de masse forskjellige underlag, men ofte er det et hardt underlag. Skjeggagamer slikker også på det meste, og da er det fort gjort for de å få masse sand i kroppen som kan klumpe seg og føre til forstoppelse.

Det jeg anbefaler for voksne skjeggagamer er å bruke tiurtorv/jord+sand substratet, som du ser jeg linka til i forrige post. Dette blander du med masse vann og knar ganske godt så det blir steinhardt. Ha gjerne litt gresstuster og slikt i substratet som du plukker ute, så det ser ganske naturlig ut.

Til unge skjeggagamer ville jeg brukt papir eller lignende til de blir voksne, mye lettere å følge med på om de spiser samt hvordan avføringen deres er.

Og det er bra du har lest, men du kan aldri lese for mye, så fortsett å les, anbefaler på det sterkeste å kjøpe The Bearded dragon manual.
Ser fram til bilder når den tid er inne!
Gammel 22-07-2012, 00:13   #5
Reptilfreak

Standard

Angående tiurtorven, har du noen ider om hvordan man kan få en litt mer ørkensand oransje/gul farge till det ? hadde tenk og kombinere det med en 3d sten vegg ( med huler og slikt) og en slik en:
Fake rock for the beginner

Leste igjennom Tutorialen din og den var knall bra

men har ett spørsmål, når du sier den får en hard konsistens, er det stenhart eller tørket gjørme hard ? må bare vite litt om det hvis jeg skal bruke det i terrariet.

Men jeg kan ikke få takket deg nokk for infoen, Knall bra info.

-Troy
Gammel 22-07-2012, 00:24   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Du får tak i rød/gul/oransje ørkensand på dyrebutikker som du blander sammen med tiurtorven/jorda, men det blir litt mørkt for det er ganske sterk farge på jorda.
Og det er veldig smart å lage en bakgrunn som de kan klatre på, da får du også utnyttet høyden litt samt det ser veldig fint ut kombinert med litt planer og skikkelig flott substrat - stuepryd!

Konsistensen er steinhard når det har tørket skikkelig etter noen dager, bruk masse vann som det står i faktabladet. Hos meg måtte jeg hakke i det for at det skulle smuldre opp, men det tørker mye etterhvert og det kan bli porøst, men det er ikke verre enn å enten lage et nytt substrat eller prøve å tilsette vann i det du har for så å la det tørke igjen.

Bare hyggelig å hjelpe!
Gammel 22-07-2012, 01:27   #7
Reptilfreak

Standard

Heidu, må bare spørr jeg har sett på noen Keramiske Varmelamper, men de gir jo ikke fra seg UV a eller B, men det er jo bedre side det lager mindre lys på nettene (og terrariet skal være på soverommet mitt men hvis jeg finner en liten men kraftig Uv b spot light og har i det ene hjørnet og har det riktet in på den varme siden av terrariet.

vill det bli optimalt ? jeg prøver og få minst mulig lys ut av terrariet på nettene som mulig. men hvis lys må til så er det ikke et problem. (jo mindre lys jo bedre) men siden jeg har planlagt 2 Uv lysrør og ett biltema dagslys så skal det jo være lys nok.

jeg prøver bare og ungå de kraftig varme lampene på natten (men jeg vill ikke ha terrariet fult opp av 200 forskjellige lamper på samme tid. )

-Troy
Gammel 22-07-2012, 02:29   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Du kan bruke keramisk varmelampe også, men da ville jeg heller bare brukt en 60 watts lyspære som kjøpes i vanlige butikker siden de keramiske KUN er varme, litt av poenget er at det skal være lys fra det også, og da bør du i tillegg ha en liten lysspot.

Men jeg må rette litt på meg selv, er to år siden jeg hadde skjeggagam så glemmer noe, men jeg personlig brukte bare en vanlig 60 watts lyspære som sollys (denne varma mer enn godt nok), også lot jeg UV-kilden være kun fra lysrørene.
Men når det kommer til UV-spotter kontra lysrør så er spottene mye kraftigere, dog er de mer direkte og dekker ikke like mye, siden lysrørene dekker gjerne hele terrariet mens spotten kun dekker solplassen - hvor dyra kommer for å slikke sol.
Men lysrørene fra exo-terra holder mer enn nok de og, bare husk at de ikke må være mer enn 40-50 cm unna dyret da de mister mer og mer av effekten jo lengre vekke fra dyret de er, samt at de må byttes innen hver 6 måned da de mister en merkbar del av effekten over tid (går an å kjøpe UV-måler billig så kan du se selv hvor mye de avtar etter tid).

Og om natten så skal du slå av alt lys og varmespotter, det skal ikke være 40 grader (samt 28-30 grader i den kalde delen) i terrariet da, men det skal være rundt 21-22 grader i hele terrariet på nattestid (kan være noe varmere på den varme siden av terrariet) - for akkurat som i naturen så blir det kaldere om natta når sola går ned.

Varmekabelen kan godt stå på, men nå husker jeg ikke helt siden det er lenge siden jeg holdt på med termostater, men tror den termostaten fra Lucky Reptile som jeg nevnte slår av spotten og varmen om natta, ihvertfall kan du stille inn på hva temperaturen skal være om dagen og om natta. Lysrørene skal være enten på 12 timer og av 12 timer eller 14 timer på og 10 timer av om dagen, dette styrer du med timere.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen spørsmål om bananfluer s_ Fôrdyr 2 24-03-2010 16:50
Noen som husker?+ spørsmål big_cola_fan Fôrdyr 0 23-03-2009 07:02
Noen spørsmål ang Boa C SpontaN Boa og pyton 8 13-04-2008 20:06
Noen spørsmål ang snok ztiian Snoker 10 06-11-2007 22:26
noen spørsmål ang. leo anniken Leopardgekkoer og andre Eublepharis 20 21-08-2007 12:41

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:54.