"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer hjelp skjeggis oppfører seg annerledes

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-07-2012, 21:25   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 28
Meldinger: 32
Standard hjelp skjeggis oppfører seg annerledes

hei. jeg har fått en skjeggis får ca 1,5 mnd siden, den er 1år gammel. da jeg kjøpte den og fikk den i hus var den håndtam. den kom alltid opp i hånda og likte og sitte i fanget og hånda. kunne mate den fra hånda og det virket som den var helt "tam". men så var jeg borte 1 dag hjemmefra og da jeg kom tilbake virket den litt skvetten. under foring igår var den helt trygg mens jeg foret den med kalkede levende sirisser men ca 5 min etter foring så sto jeg 50cm bortfra buret å da den så meg så blåste den seg opp åpnet munnen og freste veldig mot meg, jeg rygget unna og lot den være helt ifred til idag. idag formidag tok kjæresten min og åpnet terraet og skulle prøve og holde den men før hun i det heletatt var i nærheta av den med hånda blåste den seg opp og freste mot henne. så hun tok litt salat og foret den, den spiste fra hånda og ingen tegn til sinne eller nervøs osv. straks den var mett så var det samme prosedyre som sist foring.. når jeg åpner buret så kommer den ut etter 5min ca å den eter på det meste som er svart eller hvit. og nå mens jeg prater så springer den rundt på stue/kjøkken gulv og er helt normal men straks jeg rører meg eller er i nærheten av den 50 - 100cm så blir den sint.. noen som vet hva som er galt? har lagt et bilde av terraet. temp osv er som jeg har lest hær inne ok 32 / 25.. hjelp skjeggis oppfører seg annerledes-20120710_215731.jpg
Saniit er offline   Svar med sitat
Gammel 10-07-2012, 22:49   #2
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Følg med å se om den er 100% frisk.Er den det er det ikke stort du kan gjøre.
norway er offline   Svar med sitat
Gammel 10-07-2012, 23:30   #3
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av norway Vis post
Følg med å se om den er 100% frisk.Er den det er det ikke stort du kan gjøre.
skal gjøre det. den virker frisk og er aktiv. er det noe spesielt jeg burde se etter? hvorfor endrer den oppførsel slik over natten?
Gammel 11-07-2012, 01:14   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Hvor stort er terraet?
Hvordan har du installert UVB?
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 11-07-2012, 01:21   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Hvordan er terraet plassert?
Du er en kjempe i forhold til agamen, nermer du deg oppreist vil du oppfattes som noe gigantisk og truende. Kommer tilbake til tråden.
Gammel 11-07-2012, 08:18   #6
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Alle de punktene som er nevnt er viktig å sjekke.
Men "problemet" trenger nødvendigvis ikke å være så veldig komplisert.

Skjeggiser er dyr med veldig mye personlighet.
De har dager de har stått opp med feil fot og vil være i fred.
De har dager de blir fornærmet av at de ikke får nok oppmerksomhet.
Den er ett år gammel nå. Så den er ungdom. Har du hørt om en tenåring som ikke er ustabil og humørsyk?
Det er faktisk ganske vanlig at Skjeggiser får en "tøff i trynet"-periode i 1-1,5 års alderen.
Dette gjelder hoer også, men spesiellt hanner.
Igjenn kan man trekke en rød tråd til våres egen fjortis tid full av kviser og hormoner...

Så hvis du mener du har kontroll på utstyr, lys, ernæring, temp osv... Og at dyret ikke er sykt,
så skal du bare ta tida til hjelp. Ingen ting å bekymre seg for.
bushman er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til bushman
Gammel 11-07-2012, 11:39   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Hvor stort er terraet?
Hvordan har du installert UVB?
terraet er ehh, nå husker jeg ikke det pga er på jobb men 60*45*50 tror jeg. har et armatur med uvb 65cm lys rør (fikk det av deg ). så har jeg også en 10.0 exo terra ganske stor pære som jeg har inne i buret ca annen hvær dag. i bunnen av substratet er det varmekabler. den bruker mye tid på en flat sten som du ser på bildet ( den sten blir veldig varm) kanskje på grensen til for varm? jeg klarer akkurat og holde hånda på sten lenge pga at den er varm. men skjeggisen ser ut til og trives dær. av tidligere erfaring så har den kommet springende fra kjøkken gulvet og under stubordet og opp i fanget mitt så den har vært vandt til mennesker for bare noen dager siden. tror ikke den er syk på noen måter så jeg tror jeg konkluderer med at den er ungdom eller kan det være uvb som er for dårlig?
Gammel 11-07-2012, 12:55   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Saniit Vis post
terraet er ehh, nå husker jeg ikke det pga er på jobb men 60*45*50 tror jeg. har et armatur med uvb 65cm lys rør (fikk det av deg ). så har jeg også en 10.0 exo terra ganske stor pære som jeg har inne i buret ca annen hvær dag. i bunnen av substratet er det varmekabler. den bruker mye tid på en flat sten som du ser på bildet ( den sten blir veldig varm) kanskje på grensen til for varm? jeg klarer akkurat og holde hånda på sten lenge pga at den er varm. men skjeggisen ser ut til og trives dær. av tidligere erfaring så har den kommet springende fra kjøkken gulvet og under stubordet og opp i fanget mitt så den har vært vandt til mennesker for bare noen dager siden. tror ikke den er syk på noen måter så jeg tror jeg konkluderer med at den er ungdom eller kan det være uvb som er for dårlig?

Og hvor stor er agamen? 60*45*50 ville ikke vært tilstrekkelig til en leos en gang i mine øyne.

60*45*50 er en gullfiskbolle til en skjeggis, og langt, langt i fra tilstrekkelig.

Beveger du deg opp mot 125x60x60 så er vi på riktig størrelse, og enda kan du gjerne ha større.

Armaturet du fikk med fra meg, er ubrukelig i denne sammenhengen, da du har det liggende oppå terraet. UVB stråler går ikke gjennom glass.

Så, innvendig armatur til skjeggiser er ett krav. Dyret skal helst ha mulighet til og komme så nært lysrøret som 10-15cm. UVB strålene dyret faktisk får med en avstand på 25-40cm, er ikke spesielt stor, og langt fra nok..

I tillegg skal UVB pærer/lamper skifter hver 5-6 mnd, noe det lysrøret i armaturet fra meg ikke er gjort, ettersom det er til en leos.

- Terraet er alt for lite.
- UVB er livsviktig for skjeggagamer, og du har ikke tilstrekkelig oppsett når det kommer til dette.
Gammel 11-07-2012, 21:21   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

UVB i oppsettet ditt er ikke eksisterende, noe som vil være svært alvorlig over tid. Agamen trenger UVB for og ta opp, og dra nytte av kalsium.

Går den uten dette over tid, vil den utvikle MBD.(Metabolic Bone Disease)
Noe som er svært alvorlig.

Det fører til dårlig benbygning, kan føre til deformasjoner, lette benbrudd, og ikke eksisterende matlyst - og egentlig tvers gjennom ett alvorlig sykt dyr.

Det er også vanlig at føtter blir deformert / slutter og fungere slik de skal, slik at agamen må slepe seg selv framover.

Og det er vel ikke slikt man vil dyrene sine
Gammel 11-07-2012, 21:21   #10
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

*dobbel*
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vagansen min oppfører seg annerledes etter jeg putta inn planter? meloslave Taranteller 5 24-07-2009 18:51
Hjelp til kjønn på skjeggis? Kiwi Agamer 7 09-10-2008 17:48
Hjelp! Skjeggis syk? DaffyDuck Helse og sykdommer hos reptiler 2 11-05-2008 20:29
forum rom for oss med litt annerledes interreser gabonviper Forslag til endringer/forbedringer av siden 71 14-04-2008 14:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:41.