"
Gammel 08-01-2012, 00:28   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 17
Standard Hvor mye mat skal skjeggiser ha??

Har 2 skjeggiser som lever livets glade dager. Om kvelden når jeg ser på tv'en kommer de opp til meg og legger seg/flater ut og nyter varmen i fleeceteppet mitt sammen med meg. Jeg er heldig som har 2 skjeggiser som liker samværet mitt like mye som jeg liker deres. Lurer litt på hvor mye mat de egentlig skal ha. Tror kanskje jeg gir dem litt for mye. De får 'ormer' og/eller sirisser 5-6 ganger i uka pluss at de alltid har fersk salat/grønnsaker i terrariet. De spiser godt av 'grønt' også. De er i god fysisk form (hvis man kan kalle det det). Avføring daglig,blir badet 1 gang i uka, litt 'dusjing' ellers av og til, jeg siler bort møkk og avfall daglig, de følger med på ting som skjer, løper litt hit og dit. Følger gjerne med meg hvis jeg forflytter meg. Så tror nok at de trives. Men er usikker på hvor mye mat de egentlig trenger. Noen som vet. Eller skal jeg forsette som jeg gjør nå.??
knollogtott er offline   Svar med sitat
Gammel 08-01-2012, 19:03   #2
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 34
Meldinger: 49
Standard

kanskje legge ut litt info om hvor gamle de er størrelse vekt osv.

boken min sier 10-30 sirisser i uken for voksne. trur ikke man kan gi for mye grønt. melormer og zopobhas er fine som snacks av og til.

dette er det jo åff kårs ingen fasit på da.
Pushead er offline   Svar med sitat
Gammel 08-01-2012, 20:52   #3
Reptilfreak

Standard

Takker mye for svaret .
De er litt over 1 år. Den ene er litt over 30 cm og den andre over 35 cm. Det er fra nesetipp til haletipp. De er utrolig energiske. Trodde de skulle være mer rolige, men det er fart i dem . Har begynt å legge dem tidligere nå.. Er litt morsomt, for med en gang det blir mørkt, er det natta for dem. Da tar det maks 20 sekunder før de har funnet 'senga'. Igjen, takk for svar..
Gammel 09-01-2012, 00:05   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,489
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av knollogtott Vis post
Takker mye for svaret .
De er litt over 1 år. Den ene er litt over 30 cm og den andre over 35 cm. Det er fra nesetipp til haletipp. De er utrolig energiske. Trodde de skulle være mer rolige, men det er fart i dem . Har begynt å legge dem tidligere nå.. Er litt morsomt, for med en gang det blir mørkt, er det natta for dem. Da tar det maks 20 sekunder før de har funnet 'senga'. Igjen, takk for svar..
Stemmer at de lukker øynene med en gang det blir mørkt, sånn var min også. Derfor bør du ha en fast "døgnrytme" for de ved å stille inn lyset på timer, ca 12-14 timer på og 12-10 timer av er anbefalt. De er veldig energiske som regel ja, noe som er et godt tegn, men lurer på hvor stort terrariumet deres er? Siden de er to så krever de jo litt plass, spesielt siden skjeggagamene er så aktive.

Når det kommer til mat så kan du begynne å gi litt mer planteføde nå når de har runda året, men du må fremdeles fortsette å gi insekter hele tiden altså. Men grønnsakene pleide jeg å gi til min voksne hannskjeggis hver dag, og da pleide jeg å spraye litt kaldt vann på de med en spruteflaske så han i tillegg fikk i seg mer vann - han drakk aldri av vannskåla, så jeg brukte i tillegg å spraye vann på snuten hans daglig.

Mengde av mat er litt vanskelig å si, men de spiser mye mat så du får nesten prøve deg litt fram, men grønnsaker kan du gi en god del av om dagen uansett, vanskelig å bli tykk på det. Du kan fortsette å gi insekter som vanlig, synes kanskje 10-30 sirisser i uken hørtes lite ut, men kan vel være en mal, samtidig som du byr på grønnsaker som vanlig.
Gammel 18-03-2012, 11:43   #5
Reptilfreak

Standard

Lærte å kjenne dem ganske fort og godt. Nå vet jeg hva dem liker. Friske grønnsaker og frukt gir jeg dem hver dag. Sprayet med vann. Det har de også tilgjennelig hele tiden. Og frisk vann i et stor t vannskål. Har hørt og lest at det da er lettere for dem å få i seg vann.. De får ca 15 sirisser hver i uka. Jeg skjemmer dem veldig bort. Håndforer dem nesten hver dag med litt godbiter (banan, drue, blåbær duppet med vitaminer. Da vet jeg at de får i seg det de skal), også at slik at de forbinder hånda og meg med noe positivt. (hver forsiktig med ringer og blanke ting på fingrene, de vil gjerne prøvesmake på det . De biter aldri. Det som er så fint med dem. Snillere reptiler skal man lete lenge etter. Lar dem løpe og utforske stue, kjøkken og andre rom hver dag (også for trimmens skyld), men passer på at de ikke blir kalde. Løfter og håndterer dem ikke alt for mye. For de har ikke det store behovet for nærhet som vi mennesker tror. Klapper man dem på hodet og de lukker øya, er det ikke fordi de koser seg, men fordi de er redd for å få finger'n i øyet.. Passer også nå på at de har nok sand i terrariet, for har forstått at de graver seg ned om kvelden når de skal sove. Når jeg fikk dem var UV lyset hengt utenfor terrariet, men jeg flyttet det inn for UV-lyset virker ikke gjennom glasset. Bader dem gjør jeg nesten hver 3 dag. Har heldigvis ikke hatt probl. med avføringa til dem. Det gjør de hver dag.. Tror i det hele at de har det godt. Kanskje litt bortskjemt, men det skal de få lov til å være.. Digger dem. Håper dere koser dere med deres skjeggiser like mye som jeg gjør
Gammel 18-03-2012, 11:51   #6
Reptilfreak

Standard Freddy

Mine skjeggiser prøvde jeg å gi ca 25 sirisser hver i uka, men fant fort ut at det ble for mange for dem, men alle er jo forskjellige . Hadde jeg forsatt hadde de blitt 'feite'. Men de spiser mye og mange forskjellige grønnsaker. Takker for svaret jeg fikk fra deg. Jeg har forsatt mye å lære og har også skaffet meg 2 leopard gekkoer. Men det er skjeggisene som har den største plassen i hjertet mitt.
Gammel 16-08-2012, 11:23   #7
Junior Member

Medlem siden: Aug 2012
Alder: 35
Meldinger: 12
Standard

Jeg ser det er mange som har to skeggiser her... Fikk dere de to samtidig? Jeg har ei påp 5 år, og vil veldig gjerne skaffe en til... Men er redd for reaksjonen hennes. Hun vi har er utrolig snill, godt lynne, er ofte ute av terrariet sitt osv.... Men er ikke sikker på hvordan jeg skal gå frem mtp å introdusere henne for en skjeggis til... Budre det være jente eller gutt f. Eks???
Wilma07 er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Wilma07
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor mye erfaring skal man ha med reptiler før man skal svare i et innlegg. unsafe Reptiler 26 18-02-2009 12:53
hvor ofte skal jeg mate? aerox Taranteller 9 31-01-2008 06:07
hvor mye SKAL ensjeggis ha av mat? bendick2112 Fôrdyr 3 16-10-2007 08:22
Skal bygge meg Terriarium til to Skjeggiser Speedy Terrarier 0 13-03-2007 11:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:12.