"
Gammel 26-07-2011, 23:11   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Sted: Møre og romsdal
Alder: 30
Meldinger: 4
Standard Svart avføring

Hei

jeg har kjøpt meg to skjeggiser og har nå hatt dem i to måneder.

jeg har et 240l terrarium.

har varmematte under tanken på den ene siden.

bruker et 160w. solar glow som skal gi fra seg uvb. har to målere i tanken som viser 30 grader på det varme og ca 20 på det kalde.
der de soler seg så er det ca 40 grader. lyset går på timer i 13 timer.

terrariet står på et lukket rom med lite forstyrrelser.

de får grønnsaker( hjertesalat, paprika, gulrot og squash for det meste) 3 ganger i uken og dubia og frysetørrede sirisser 3 ganger og exo terra tørrmat innimellom. bruker Komodo calcium og vitamin d3
de har ikke vann i terrariet. jeg bader dem to ganger i uken. sprayer grønnsakene og sirissene godt.

den tidligere eieren brukte sand som bunnsubstrat, og det brukte jeg også, men etter mye lesing på nett og etter at den ene virket litt mer oppblåst enn den andre, så fryktet jeg forstoppelse. Da byttet jeg til avis med kjøkkenpapir oppå. det var for noen uker siden. Siden da har jeg merket at de har blitt mer og mer slappe, og ikke like aktive som før. de gjemmer seg bare, og jeg finner dem ikke på sol plassen deres lenger. de gangene de soler seg nå, er når jeg setter dem der.

de spiser egentlig normalt og avføringen er regelmessig, men det har blitt anneledes siden jeg fikk dem. ringte dyrlegen idag etter denne her:

det jeg lurer på er om noen har hatt lignende tilfelle, eller vet hva som kan være årsaken til forandringen.
mattyman er offline   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 23:53   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Det svarte man ser i avføringen er avføring. Det hvite/gule man ser er urin. Siden det ikke er tegn på urin i avføringen går min misstanke mot dehydrering.
Mulig jeg tar veldig feil her, jeg er ingen skjeggis ekspert men velger allikevel å nevne misstanken min siden ingen andre har skrevet noe enda.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 23:54   #3
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

For meg ser dette ut som insekt som ikke har blitt fordøyet skikkelig. Kan komme av at dem får en del mat og lite sol, så jeg ville byttet tilbake til det vanlige substratet. Nrå du gjør helt om på terrariet dems, så må du nesten regne med at dem vil oppføre seg annerledes da dem ikke kjenner seg igjen i sitt eget terrariet. Dette kan helt klart påvirke dems oppførsel og dem kan helt sikkert bli litt stresset av dette.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 30-07-2011, 18:15   #4
Reptilfreak

Standard

takk for svar. Fryktet at jeg måtte tilbake til sand, selv om det ser finere ut. Byttet tilbake samme dag, og så forandring med en gang.

De er ikke tilbake til normalen, men merker at det er mye bedre.
Leverte avf. prøve hos dyrlege på torsdag. De fant ingenting, og mente også at det kunne komme av substratbytte.
Gammel 30-07-2011, 19:10   #5
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mattyman Vis post
takk for svar. Fryktet at jeg måtte tilbake til sand, selv om det ser finere ut. Byttet tilbake samme dag, og så forandring med en gang.

De er ikke tilbake til normalen, men merker at det er mye bedre.
Leverte avf. prøve hos dyrlege på torsdag. De fant ingenting, og mente også at det kunne komme av substratbytte.
Hvorfor frykter du sand?
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 30-07-2011, 20:03   #6
Reptilfreak

Standard

fryktet var kanskje et sterkt ord. det var bare det at jeg syns det var mye enklere med avis og kjøkkenpapir. før jeg skiftet til avis så var det ei uke med lite avføring fra en av de to skjeggisene. den ene så oppblåst ut, trodde det verste, og så for meg forstoppelse pga sanden. han var litt forstoppet, men etter et langt bad med massasje så løsnet det.

men jeg lurer på en ting, hvor ofte skal sanden skiftes?
Gammel 30-12-2011, 11:27   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 17
Standard ang. bunnmateriale til agam.

Jeg ble anbefalt RÅDASAND som du får kjøpt i dyrebutikk. Kan også bruke calciumsand som også kjøpes i dyrebutikk, men da skal de ikke få så mye calciumtillegg siden det er i sanden.. Kattesand er FYYY, siden den støver, er parfymert og gir forstoppelse for agamer. Tenk mest på hvordan de har det i det fri. Gjør det mest mulig likt. Da kommer også trivselen. Er ganske ny på å eie agamer selv, men har lest og spurt mye for å lære mest mulig og gi dem et mest mulig godt liv.
knollogtott er offline   Svar med sitat
Gammel 30-12-2011, 11:35   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 17
Standard re.svar

Glemte å skrive at man bør ta ut møkka hver dag eller hver gang du ser at de har gjort i fra seg. Dette er renslige reptiler som ikke liker å ligge i møkk. Bruker du en sil, så er det fort gjort og du behøver ikke å skifte ut all sanda så ofte. Jeg skifter ut min hver 6 uke og da vasker jeg hele terrariet og avslutter med spraye Klorhexidin på gulv og vegger og lar det ligge i noen minutter før jeg tørker over. Vasker solplass og alt annet med kokende vann. Håper dette var til litt hjelp
knollogtott er offline   Svar med sitat
Gammel 30-12-2011, 12:24   #9
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Drømmeland
Alder: 29
Meldinger: 858
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Det svarte man ser i avføringen er avføring. Det hvite/gule man ser er urin. Siden det ikke er tegn på urin i avføringen går min misstanke mot dehydrering.
Mulig jeg tar veldig feil her, jeg er ingen skjeggis ekspert men velger allikevel å nevne misstanken min siden ingen andre har skrevet noe enda.
second that.
Gammel 30-12-2011, 18:37   #10
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 33
Meldinger: 49
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av knollogtott Vis post
Jeg ble anbefalt RÅDASAND som du får kjøpt i dyrebutikk. Kan også bruke calciumsand som også kjøpes i dyrebutikk, men da skal de ikke få så mye calciumtillegg siden det er i sanden..
over alt jeg har kommet over er calsiumsand dødssynd. og ihvertfall hvis de ikke får nok kalk i maten.

det som skjer er at hvis de får for lite kalk vil de begynne å slikke sand. Dette gjelder vel kanskje slik jeg har forstått det vanlig sand også men kalsium sand kan agamen begynne å like og da er det forstoppelse igang.

jeg er ganske ny her og er dermed forsiktig med å råde folk til å gjøre sånn og sånn uten at jeg er heelt sikker. men dette er ihvertfall hva litteraturen min sier.

Det mest naturlige er en blanding av jord og sand. helst hardpakket
Pushead er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
avføring, avføring på torsdag., skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Leos + Avføring Mondo Leopardgekkoer og andre Eublepharis 18 11-06-2009 23:14
tella avføring ? Kris10an94 Taranteller 3 13-03-2008 20:02
Hvit avføring. DaffyDuck Agamer 4 18-04-2007 16:28
avføring myraas Agamer 3 21-05-2005 11:48
Avføring. espen1237 Taranteller 5 04-02-2005 13:57

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:15.